Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Audi antaa vihiä Formula 1 -auton muotoilusta

  • Audi R26 -konseptiauto ennakoi brändin Formula 1 -identiteettiä

  • Selkeys radalla ja sen ulkopuolella – ilman kompromisseja

  • Toimitusjohtaja Gernot Döllner: ”Formula 1:een siirtyminen on seuraava luku yhtiön uudistumisessa”

115 päivää ennen ensimmäistä Formula 1 -kilpailuaan Audi tarjosi ennakkokatsauksen yhtiön läsnäolosta moottoriurheilun huipulla Münchenin Brand Experience Centerissä. Aivan kuten tulevissa tuotantomalleissa, Audi tuo selkeyttä kilparadalle ja sen ulkopuolelle – ilman kompromisseja.

”Siirtymällä moottoriurheilun huipulle Audi tekee selkeän, kunnianhimoisen kannanoton”, sanoo Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner. ”Tämä on seuraava luku yhtiön uudistumisessa. Formula 1 toimii katalysaattorina muutokselle kohti kevyempää, nopeampaa ja innovatiivisempaa Audi-brändiä.” Döllnerin mukaan Audi lähtee kilpailusarjaan kunnianhimoisella mutta realistisella strategialla: ”Emme mene Formula 1:een vain ollaksemme siellä. Haluamme voittaa. Samalla tiedämme, ettei Formula 1:ssä tulla huipputiimiksi yhdessä yössä. Se vaatii aikaa, sinnikkyyttä ja väsymätöntä nykytilan kyseenalaistamista. Vuoteen 2030 mennessä haluamme taistella maailmanmestaruudesta.”

Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä

Audi R26 -konseptiauto on selkeä kannanotto ja tarjoaa ennakkokatsauksen brändin ensimmäisen Formula 1 -kilpa-auton värimaailmaan ja muotoiluun, joka esitellään tammikuussa. Tämä visuaalinen identiteetti perustuu hiljattain esiteltyyn muotoilufilosofiaan ja sen neljään suunnitteluperiaatteeseen: selkeä, tekninen, älykäs ja tunteellinen. ”Toteutamme yhtenäistä muotoilukieltä, joka yhdistää jokaisen organisaatiomme osa-alueen”, sanoo Audin luova johtaja Massimo Frascella. ”Tämä tekee Formula 1 -projektista uuden brändi-identiteetin edelläkävijän, joka otetaan tulevaisuudessa käyttöön sekä F1-tiimissä että koko Audi-brändissä.”

R26-konseptiauto on yksi ensimmäisistä brändin uuden visuaalisen identiteetin ilmentymistä. Minimalistiset graafiset pinnat, joita määrittävät tarkat geometriset leikkaukset, sulautuvat saumattomasti kilpa-auton geometriaan. Väripaletti sisältää titaanin, mustan hiilen ja uuden Audi-punaisen. Osana tätä identiteettiä Audi käyttää myös punaisia renkaita, joita käytetään valikoidusti korostamaan sen Formula 1 -läsnäoloa.

F1 globaalina näyttämönä “Vorsprung durch Technik” -periaatteen esittelemiseksi

Formula 1 -projekti on Audille strateginen lippulaiva, joka heijastaa brändin teknologista, kulttuurista ja yrittäjyyteen liittyvää uudistumista. Sen tarkoituksena on inspiroida sekä asiakkaita että työntekijöitä. Kehitys ja kilpaileminen tapahtuvat taloudellisesti houkuttelevassa kehyksessä: kaikille tiimeille sovellettava kulukatto takaa selkeästi määritellyn budjetin ja olosuhteet, kun taas Formula 1:n globaali ulottuvuus tarjoaa vahvaa brändinäkyvyyttä ja sponsorointimahdollisuuksia.

Formula 1 on ollut maailmanlaajuisesti vakiintunut urheilualusta jo vuosikymmeniä, ja yli 820 miljoonalla fanillaan se on maailman suosituin urheilusarja. Vuonna 2024 F1-kilpailuja seurasi noin 1,6 miljardia TV-katsojaa. Formula 1 -tiimien taloudelliset arvot liikkuvat miljardiluokassa. Tulevalla Audi F1 -tiimillä on jo kolme globaalia yrityskumppania – adidas, bp ja tuleva nimikumppani Revolut – ja kiinnostus yhteistyökumppanuuteen Audin kanssa Formula 1:ssä on merkittävää.

Formula 1:een siirtyäkseen Audi osti alkuvuodesta kokonaisuudessaan sveitsiläisen Sauber Groupin, luoden näin edellytykset Qatarin valtiollisen sijoitusrahaston mukaan tuomiselle sijoittajana. Audi F1 -projektin johdossa on kaksi kokenutta Formula 1 -johtajaa: entinen Ferrarin tiimipäällikkö Mattia Binotto ja Jonathan Wheatley (aiemmin Red Bullilla), jotka raportoivat suoraan Audin toimitusjohtajalle Gernot Döllnerille. Kuljettajavalinnoissa Audi luottaa kokemuksen ja nuoruuden yhdistelmään: kokenut saksalainen kilpa-ajaja Nico Hülkenberg ja brasilialainen nuori lahjakkuus Gabriel Bortoleto.

”Formula 1 on enemmän kuin vain moottoriurheilua”, sanoo AUDI AG:n talousjohtaja Jürgen Rittersberger. ”Se on viihdettä, tunnetta, teknologiaa – ja myös haaste. Mutta juuri tämä yhdistelmä vie meidät sinne, minne haluamme: innostamaan uusia ryhmiä tulemaan Audin asiakkaiksi. Formula 1:n valtavan tavoittavuuden ansiosta meillä on mahdollisuus houkutella uusia asiakkaita brändillemme – erityisesti nuoremmassa kohderyhmässä, jossa Formula 1 kasvaa nopeasti. Kulukaton ansiosta Formula 1 on myös taloudellisesti kannattavampaa kuin koskaan ennen. Kun tarkastelemme sponsorointimahdollisuuksien kehitystä, tiimien arvostuksia ja Formula 1:n kokonaistulopotentiaalia, yksi asia käy selväksi: tämä polku on Audille järkevä – myös taloudellisesti.”

Moottoriurheiluperinteistä Formula 1 -tulokkaaksi

Moottoriurheilu on osa Audin DNA:ta ja on aina ollut teknologisen kehityksen ja innovaation moottori. Ensimmäisestä keskimoottorisesta Grand Prix -autosta nelivetoon rallissa, diesel-, hybridi- ja sähkövoimalinjoihin Le Mansissa, Formula E:ssä ja Dakar-rallissa – Audi on vienyt jokaisen moottoriurheiluprojektinsa menestykseen päättäväisyydellä, rohkeudella, sinnikkyydellä ja tiimihengellä, aina uutta maaperää raivaten. Audin Formula 1 -osallistumisen on tarkoitus rakentaa tämän perinnön varaan.

Moottoriurheilun huippu nähdään maailman kovimpana testilaboratoriona. Lyhyet kehityssyklit, vähäinen hierarkia ja nopeat päätökset toimivat mallina koko yhtiölle. Samalla Audi on lähellä uusimpia teknologisia kehityspolkuja ja materiaaleja. Avoimen kilpailun ansiosta Formula 1 toimii teknologian ajurina sekä sähköisen liikkuvuuden että kestävien e-polttoaineiden osalta – molemmat ovat myös tuotantomalleille erittäin merkityksellisiä aiheita. Näillä kahdella alueella sääntely tarjoaa suurta vapautta ja tilaa innovaatioille.

Formula 1:n teknisiin sääntöihin vuonna 2026 tehtävät laajat muutokset tarjoavat Audille ihanteellisen mahdollisuuden tulla mukaan moottoriurheilun huipulle uutena toimijana. Kaikkien kilpailijoiden on tutustuttava uusiin sääntöihin ja teknologioihin samanaikaisesti, sekä alustan että voimansiirron osalta.

Virstanpylväät ja matka kohti Formula 1:tä

Keväästä 2022 lähtien Audi on kehittänyt Formula 1 auton voimanlähdettä Neuburg an der Donaussa – ainoassa F1-tiimin toimipaikassa Saksassa. Voimanlähde koostuu 1,6-litraisesta turboahtimella varustetusta V6-polttomoottorista, energian talteenottojärjestelmästä, johon sisältyy energian varastointi ja sähköinen moottorigeneraattoriyksikkö sekä elektronisesta ohjausyksiköstä. Voimanlähteen lisäksi myös vaihdelaatikkoa kehitetään Neuburgissa. Yhdessä ne muodostavat niin sanotun voimansiirron. Uuden hybridikonseptin myötä myös uudet F1-auton voimansiirron tekniset määräykset korostavat liikennekäyttöön hyväksyttyjen autojen merkitystä. Sähkömoottorin teho on kolminkertaistettu ja se tulee olemaan tulevaisuudessa samalla tasolla polttomoottorin kanssa, joka vuodesta 2026 lähtien toimii biopolttoaineilla. Audi on tehnyt yhteistyötä yksinomaan brittiläisen bp:n kanssa vuodesta 2022 lähtien.

F1-voimansiirron konseptikehitys ”Made in Germany” alkoi vuonna 2022. Vain kaksi vuotta myöhemmin koko voimansiirto toimi ensimmäistä kertaa dynaamisesti yhtenä kokonaisuutena kilpasimulaatiossa testipenkissä. Virtuaalisimulaatiot ja digitaaliset kehitystyökalut ovat erityisen tärkeitä, sillä sääntöjen mukaan uusia voimansiirtoja ei voida testata kilparadalla ennen vuoden 2026 alkua. Kuten Audin tuotekehityksessä, myös tässä kehitysprosessissa dynaamiset ajosimulaattorit, digitaaliset työkalut ja menetelmät ovat keskeisessä roolissa. Ensimmäiset kilparadalle tarkoitetut voimanlähteet on nyt saatu valmiiksi ja ne toimitetaan Neuburgista eri kohteisiin joulukuusta alkaen.

Tiimi kehittää ja rakentaa Formula 1 -autot F1-tehtaalla Hinwilissä. Sveitsin toimipiste vastaa myös kilpailutoimintojen suunnittelusta ja toteutuksesta. Lisäksi Bicesterissä, Isossa-Britanniassa, on toiminut teknologiatoimisto kesästä 2025 lähtien. Läsnäolo niin sanotussa ”Motorsport Valleyssa” antaa tiimille pääsyn lisäosaamiseen Formula 1:ssä. Toimipaikkojen välillä on tiivistä teknistä yhteistyötä, jotta tehdastiimin edut ja mahdollisuudet voidaan hyödyntää täysimääräisesti voimanlähteen ja alustan saumattoman integroinnin kautta.

Ensimmäinen kilpailu Formula 1:ssä

Tuleva Audi F1 -tiimi tekee täyden julkisen debyyttinsä virallisessa tiimiesittelyssä tammikuussa 2026. Pian sen jälkeen uuden sukupolven Formula 1 -autojen ensimmäiset viralliset testiajot järjestetään tammikuun lopussa Barcelonassa, Espanjassa – vielä suljettujen ovien takana. Seuraavissa testeissä Bahrainissa (11.–13. helmikuuta ja 18.–20. helmikuuta) Audin tehdastiimi testaa Formula 1:ssä ensimmäistä kertaa julkisesti, ennen kuin brändin odotettu debyytti moottoriurheilun huipulla tapahtuu Melbournessa (Australia) 6.–8. maaliskuuta.

Lisätietoa Audi R26 -konseptiautosta ja Audin siirtymisestä Formula 1:een löytyy Audi MediaCenteristä: Audi MediaCenter.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenmyAudi-sovellus uudistui

Aiheeseen liittyvää

A251546 medium
17.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani

Monivuotinen kumppanuus tekee adidaksesta Audin virallisen vaatekumppanin Formula 1:ssä Suorituskykyyn keskittyvä mallisto koko tiimille adidas x Audi...

A251352 medium
12.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Monipuolinen, urheilullinen ja erinomaiset vakiovarusteet: uusi Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback yhdistää kahden maailman parhaat puolet Dynaamiset ja voimakkaat mittasuhteet yhdistettynä tilavaan sisätilaan Tehokkuus, ajodynamii...

A251443 medium
3.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Audi Concept C: uuden muotoilufilosofian ilmentymä

Audi esittelee tunteita herättävän, täyssähköisen kaksipaikkaisen urheiluauton Roadsterin uusi kattokonsepti yhdistää coupén eleganssin avoauton elämy...