
Audi lisää etumatkaa – Audin mallistouudistus vastasi suomalaisten toiveisiin
Audi saksalaisten premium-sähköautojen markkinajohtaja tammi-toukokuussa 2025 Suomessa Kasvua jopa 48 % verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna Mal...
Audi Q5 SUV- ja Sportback-mallit ladattavina hybrideinä 220 kW:n järjestelmäteholla
Sähköinen toimintamatka 99 km (WLTP)
Korkeajänniteakun suurempi kapasiteetti, tehostettu jarrutusenergian talteenotto ja älykäs hybridijärjestelmän hallinta takaavat taloudellisuuden ja suorituskyvyn
Kattavampi vakiovarustelu: LED-ajovalot plus ja MMI experience plus -järjestelmä sisältäen MMI Navigointi -järjestelmän sekä Takaistuin Plus -säädettävä takaistuin
Audi laajentaa uuden Q5-malliston tarjontaa: MHEV plus -tekniikalla varustettujen polttomoottorimallien lisäksi SUV ja Sportback saavat seurakseen ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 SUV e-hybrid quattro ja Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro ovat tilattavissa 220 kW:n järjestelmäteholla. Näissä uusissa Audi Q5 e-hybrid -malleissa uuden sukupolven korkeajänniteakku tarjoaa noin 45 prosenttia enemmän kapasiteettia. Tämä tarkoittaa, että sähköajoon on käytettävissä 25,9 kWh (nettokapasiteetti 20,7 kWh) tehoa.
Uuden Q5-malliston myötä Audi kirjoittaa seuraavan luvun keskikokoisen premium-SUV:n menestystarinassa. Audi Q5 SUV e-hybrid quattro ja Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro tarjoavat kaikki SUV:n ja Sportbackin edut: tilavuuden, monikäyttöisyyden, arjen käytettävyyden, quattro-nelivedon sekä entistä dynaamisemman ja edistyksellisemmän muotoilun. Korostettu muotokieli, huipputekninen polttomoottori ja uusi käyttökonsepti ovat uuden sukupolven muita erottuvia piirteitä. 220 kW:n järjestelmäteholla ja 99 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla (WLTP) nämä ladattavat hybridit yhdistävät urheilullisen ajomukavuuden tasapainoiseen suorituskyvyn ja taloudellisuuden yhdistelmään.
Suomessa uudet Q5 SUV e-hybrid quattro ja Q5 Sportback e-hybrid quattro ovat saatavilla 220 kW:n tehovaihtoehdolla. Molemmissa käytetään 2.0 TFSI -bensiinimoottoria, jonka teho on 185 kW, sekä sähkömoottoria. SUV ja Sportback kiihtyvät 0–100 km/h vain 6,2 sekunnissa ja saavuttavat 250 km/h huippunopeuden. Sähköistetty kaksoiskytkinvaihteisto yhdessä quattro ultra -nelivedon kanssa takaa urheilullisen ja miellyttävän ajokokemuksen.
Yksi uutuuksista on korkeajänniteakku, jonka kennot on sijoitettu Q5 e-hybridissä päällekkäin kahteen kerrokseen. Audi on kasvattanut akun kapasiteetin 25,9 kWh:iin (nettokapasiteetti 20,7 kWh), mikä on noin 45 prosenttia enemmän kuin edellisessä mallissa. Suurin AC-latausteho on 11 kW. Täysin tyhjä akku latautuu täyteen noin 2,5 tunnissa.
Käytettävissä on kaksi ajotilaa: "EV" ja "hybrid". EV-tilassa SUV ja Sportback kulkevat pelkästään sähköllä. Hybriditilassa hybridijärjestelmä ylläpitää tarvittaessa tiettyä varaustasoa säästääkseen sähköenergiaa myöhempää käyttöä varten. Automaattisen hybriditilan lisäksi kuljettaja voi nyt ensi kertaa itse valita halutun varaustason digitaalisella liukusäätimellä.
Audi on myös merkittävästi parantanut jarrutusenergian talteenoton suorituskykyä. Sähköajotilassa (EV) moottorijarrutuksen tasoa voidaan säätää kolmelle eri tasolle ohjauspyörän valitsimilla. Kun tämä toiminto on aktivoitu, auto kerää energiaa automaattisesti talteen. Tämä perustuu navigointijärjestelmään tallennettuihin reittitietoihin. Audi Q5 SUV e-hybrid quattro ja Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro voivat myös kerätä energiaa automaattisesti ilman aktiivista reittiohjausta. Uusien mallien hybridijärjestelmä on suunniteltu taloudellisuutta, joustavuutta ja maksimaalista käyttömukavuutta silmällä pitäen, ja se valitsee automaattisesti optimaalisen toimintastrategian.
Uudet ladattavat hybridimallit valmistetaan San José Chiapassa, Meksikossa ja tämän hetken mukainen toimitusaika on noin 6 kuukautta.
SUV- ja Sportback-mallien kattava vakiovarustelu
Molemmat e-hybrid-mallit erottuvat edukseen erityisesti kattavalla vakiovarustelullaan. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. 3-alueinen automaatti-ilmastointi, LED-ajovalot plus, LED-takavalot pro, MMI experience plus -sisältäen MMI Navigointi -järjestelmän, Audi sound system -äänentoistojärjestelmä ja matkapuhelimen säilytyslokero induktiivisellä lataustoiminnolla, S-urheilualusta, sisätilapaketti vakioistuimilla ja mustalla nahka-/keinonahkaverhoilulla ja 18” alumiinivanteet sekä lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten väistä- ja kääntymisavustin ja risteävän liikenteen varoitus edessä.
Kuten polttomoottorimallitkin, Audi Q5 e-hybrid -mallit ovat kehittyneet merkittävästi ja tarjoavat mukavan tilantunteen – joka huomataan heti autoon noustessa.
Täysin säädettävä takaistuin kuuluu ladattavien hybridimallien vakiovarusteluun. Istuinta voidaan liu’uttaa pituussuunnassa ja kallistaa selkänojaa tarpeen mukaan – näin tavaratilaa tai takana istuvien matkustajien matkustusmukavuutta voidaan lisätä. Samalla takana on mukavasti tilaa kolmelle henkilölle. SUV-mallin tavaratila on 438 litraa. Sportbackin tavaratilavuus on 433 litraa. Kun takaistuimet kaadetaan, kuljetustila kasvaa SUV-mallissa jopa 1 358 litraan ja Sportbackissa 1 300 litraan.
Muita käytännöllisiä yksityiskohtia ovat entistä suurempi säilytystila keskikyynärnojan alla verrattuna aiempaan malliin, useat pienet säilytyslokerot esimerkiksi aurinkolaseille ja avaimille, sekä jäähdytetty langaton latausalusta (15 W) keskikonsolissa. Edessä on kaksi USB-C-porttia ja takana toiset kaksi. Etuportit tukevat jopa 60 watin lataustehoa ja takaportit jopa 100 watin tehoa, joten esimerkiksi kannettavat tietokoneet voidaan ladata turvallisesti ajon aikana (lisävaruste).
Älykäs ajoenergian hallinta parantaa taloudellisuutta
Uusien mallien hybridihallintajärjestelmä on suunniteltu taloudellisuuden, joustavuuden ja maksimaalisen mukavuuden ehdoilla, ja se valitsee automaattisesti parhaan mahdollisen toimintastrategian. Sähkömoottorina toimii kestomagnetoitu tahtimoottori, jonka huipputeho on 105 kW. Sähkömoottori on integroitu seitsemänportaisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston koteloon. Täyden järjestelmän tarjoama 450 Nm vääntö on käytettävissä lähes tyhjäkäynnistä lähtien. Ladattavissa hybridimalleissa käytettävä tehoelektroniikka (pulssimuunnin) on täysin uutta kehitystyötä. Uusi pulssimuunnin on pienempi, kevyempi ja entistä energiatehokkaampi, mikä vähentää sähkönkulutusta. Tämä alentaa kulutusta myös hybridiajotilassa.
Akkukapasiteetti ja energiatiheys kasvaneet merkittävästi
Uusien Audi Q5 ladattavien hybridimallien ydin on uusi korkeajänniteakku, joka sijaitsee auton takaosassa. Audi on kasvattanut sen kapasiteettia 25,9 kilowattituntiin (nettokapasiteetti 20,7 kWh), mikä on noin 45 prosenttia enemmän kuin edeltävässä versiossa. Korkeajänniteakun mitat ovat 517 × 880 × 302 millimetriä, mikä mahdollistaa parhaan mahdollisen sovituksen käytettävissä olevaan tilaan. Mekaanisen kitkajarrun ja sähkömoottorin tuottaman energian talteenoton yhteistoimintaa on kehitetty huomattavasti, mikä on parantanut regeneratiivisen jarrutuksen suorituskykyä.
Audi Q5 SUV e-hybrid quattro ja Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro -mallien akkukennot on järjestetty kahteen kerrokseen käytettävissä olevan tilan vuoksi ja integroitu auton takaosaan. Jokainen prismamainen kenno varastoi noin 46 prosenttia enemmän energiaa kuin aiemmin C-segmentin korkealattiaisissa autoissa käytetyt kennot. Yksittäisen kennon varauskapasiteetti on 70 ampeerituntia (Ah). 102 kennon raaka-ainekoostumus mahdollistaa suuremman energiatiheyden. Kuusi kennoista koostuvaa pinoa, joissa kussakin on 17 kennoa, muodostavat yhden yksikön ja ne on kytketty sarjoihin.
Akkukennojen asettelussa Audi hyödyntää uutta kenno-paketti-rakennetta. Tässä prosessissa kennot eivät enää ole erillisissä moduuleissa, vaan ne liimataan suoraan akkupakettiin. Tiiviimpi rakenne mahdollistaa suuremman energiasisällön ja energiatiheyden ilman, että tila kasvaa. Kennojen kemiallisen rakenteen teknisten edistysaskeleiden ansiosta korkeampi sähköteho on käytettävissä myös silloin, kun akun varaus on vähäinen tai ulkolämpötila on matala.
Maksimiteho vaihtovirtalatauksessa (AC) on kasvanut aiemmasta kaksivaiheisesta 7,4 kilowatista kolmivaiheiseen 11 kilowattiin, riippuen latausinfrastruktuurista. Tämän myötä korkeajänniteakun latausaika tyhjästä täyteen on lyhentynyt vain 2,5 tuntiin.
Latauskaapeli (Mode 3) mukavaan lataukseen kotona ja tien päällä on vakiovaruste. Audin oma latauspalvelu, Audi charging, puolestaan tarjoaa pääsyn lukuisiin AC-latauspisteisiin 28 Euroopan maassa.
Enemmän energian talteenottoa moottorijarrutuksessa ja jarrutuksessa
Verrattuna edelliseen ladattavien hybridien sukupolveen Audi on merkittävästi parantanut regeneratiivisen jarrutuksen suorituskykyä. Ladattava hybridimalli pyrkii ajamaan sähköisesti mahdollisimman pitkään ja hyödyntämään akun varauksen täysimääräisesti matkan aikana. Tilanteet, joissa kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, ovat ratkaisevia ladattavan hybridin ajotehokkuuden kannalta. Tällaisissa tilanteissa moottorijarrutuksen talteenottoa ohjataan määritellyllä hidastuvuudella valitun ajotason mukaan. Automaattinen talteenotto voidaan myös esiasettaa MMI:ssä ajotasoilla D ja M. Auto vaihtelee talteenottoa tällöin itsenäisesti.
Parametreinä toimivat navigointijärjestelmään tallennetut reittitiedot, kuten kaltevuudet, kaarresäteet, paikannimet ja nopeusrajoitukset. Toinen tärkeä tekijä on edessä kulkeva liikenne. Heti kun automaattinen regeneratiivinen jarrutus valitaan, ennakoivat signaalit syötetään moottorijarrutuksen talteenottotoimintoon Predictive Efficiency Assistant (PEA) -avustajan avulla. Uusi Q5 e-hybrid voi myös palauttaa energiaa automaattisesti ilman aktiivista reittiohjausta.
Kun jarrupoljinta painetaan hidastuksen aikana, Audi Q5 SUV e-hybrid quattro ja Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro voivat palauttaa jopa 88 kW tehoa takaisin korkeajänniteakkuun. Sähkömoottori toimii generaattorina yli 90 prosentissa kaikista hidastustilanteista. Integroitu jarrunohjausjärjestelmä, jossa on yhdistelmätoiminto (iBRS), mahdollistaa paineettoman jarrutuksen ja parhaan mahdollisen energian talteenoton. Hydraulisia pyöräjarruja käytetään vain voimakkaammissa jarrutustilanteissa. Tämä ei vaikuta kuljettajan jarrutustuntumaan, sillä jarrupoljin ja jarrujen hydrauliikka on erotettu toisistaan.
Talteenottotaso säädettävissä ohjauspyörän valitsimilla
Uuden Premium Platform Combustion (PPC) -alustan E3-elektroniikka-arkkitehtuurin ansiosta sähköajotilassa (EV-tila) moottorijarrutuksen talteenottotaso voidaan säätää kolmeen eri tasoon ohjauspyörän valitsimilla, aivan kuten täyssähköautomalleissa. Vasenta valitsinta (miinus) painamalla valitaan suurempi jarrutusteho ja näin ollen voimakkaampi talteenottotaso. Oikealla valitsimella (plus) talteenottotaso vähenee. Valitsimilla voidaan näin valita esimerkiksi suurempi hidastuvuus ennen mutkaa. Tason ollessa nolla, ladattava hybridi rullaa vapaasti ilman lisäjarrutusta, kun kaasupoljin vapautetaan. Tässä asetuksessa energiaa otetaan talteen vain silloin, kun jarrua painetaan.
Älykäs toimintastrategia maksimaalista taloudellisuutta varten
Uusissa Audi Q5 ladattavissa hybridimalleissa on käytettävissä kaksi toimintatilaa: ”EV” ja ”hybrid”. EV-tilassa autot ajavat pelkällä sähköllä. Polttomoottori käynnistyy vain seuraavissa tilanteissa: kun EV-tila poistetaan tarkoituksella käytöstä panoraamanäytön alapuolella olevasta kytkinpalkista tai MMI-järjestelmästä; ajoprofiilissa S; Audi drive select -dynaamisten ajoasetusten valinnan perusteella tai kun reittiohjaus aloitetaan hybridiavustin aktivoituna. Jos navigoinnin reittiohjaus on aktivoitu, hybridiavustin ottaa reittitiedot huomioon käyttötilaa valittaessa. Polttomoottori aktivoituu myös kickdown-toiminnon yhteydessä, jolloin EV-tila poistuu käytöstä siksi aikaa. Mikäli mitään näistä tilanteista ei toteudu, uudet ladattavat hybridimallit hyödyntävät korkeajänniteakun varauksen EV-tilassa täysin loppuun asti. Digitaalista liukusäädintä, jolla ohjataan haluttua lataustilaa hybriditilassa MMI:n kautta, ei voida käyttää EV-tilassa; tämä johtuu siitä, että akkuvaraus hyödynnetään täysin sähkötilassa. EV-tilassa autolla voi ajaa jopa 140 km/h nopeuteen saakka.
Ladattavat hybridimallit voidaan käynnistää joko EV-tilassa tai hybrid-tilassa. Käytössä on oletuksena se tila, jota käytettiin viimeksi ennen auton sammuttamista.
Ajettaessa hybriditilassa hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tarvittaessa tiettyä akun varaustasoa, jotta sähköenergiaa riittää myöhempää käyttöä varten – esimerkiksi sähköajoon kaupunkiympäristössä. Audi Q5 e-hybrid voi kulkea pelkällä sähköllä 99 km (WLTP, 220 kW -versio).
Kulutuksen kannalta optimoitu hybriditila on tehokkain vaihtoehto sekä lyhyillä että pitkillä matkoilla. Ajo-olosuhteista ja kuljettajan tehontarpeesta riippuen toimintastrategia päättää, käytetäänkö sähkö- vai hybriditilaa parhaan mahdollisen hyötysuhteen saavuttamiseksi. Ladattava hybridimalli suosii sähköajoa erityisesti kaupunkialueilla. Korkeammissa nopeuksissa hybridi-ajotilan osuus kasvaa.
Aktiivisen reittiohjauksen avulla toimintastrategia ottaa suunnitellun reitin huomioon; paras mahdollinen energian käyttö halutulle reitille valitaan automaattisesti. Parhaan mahdollisen taloudellisuuden saavuttamiseksi auto laskee, mitkä reittiosuudet soveltuvat sähköajoon. Esimerkiksi sähköajo on edullista, kun ajonopeudet ovat alhaisia – kuten kaupunkiliikenteessä ja ruuhkissa. Kun hybridiavustin on aktivoitu ja reittiohjaus päällä, asetukset, kuten haluttu lataustaso, ohitetaan taloudellisen toimintastrategian varmistamiseksi.
Automaattisen hybriditilan lisäksi haluttu akun varaustaso voidaan nyt ensimmäistä kertaa asettaa yksilöllisesti digitaalisella liukusäätimellä. Kuljettaja voi sen avulla määrittää tarkasti, mihin tasoon korkeajänniteakun varaustaso tulisi asettaa. Varaustaso voidaan myös määrittää ennen matkaa, jotta määränpäässä on riittävästi sähköenergiaa ajamiseen – esimerkiksi silloin, kun latausmahdollisuutta ei ole.
Haluttu lataustaso voidaan asettaa käyttämällä digitaalista liukusäädintä prosenttiasteikolla. Jos tavoiteltu lataustilan (SoC) arvo on alhaisempi kuin nykyinen SoC, akku tyhjennetään siihen arvoon. Jos tavoiteltu ja todellinen arvo vastaavat toisiaan, teho tulee pääasiassa polttomoottorista – nykyisen SoC:n ylläpitämiseksi. Jos tavoiteltu SoC on korkeampi kuin nykyinen SoC, autoa käytetään polttomoottorilla – akun lataamiseksi. Akkua ladataan taloudellisuuden maksimoimiseksi ja ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori lataa akkua vain yli 65 km/h nopeuksilla; alhaisilla nopeuksilla lataustaso vain ylläpidetään. Tämä maksimoi taloudellisuuden ja mahdollistaa osittain sähköisen ajon kaupunkialueilla tai ruuhkaisessa liikenteessä. Akku voidaan ladata tällä tavalla jopa 75 prosenttiin. Tämä varmistaa, että akku ladataan ajon aikana mahdollisimman tehokkaasti. Mikäli akkua halutaan ladata yli 75 prosentin tarvitaan ulkoinen AC-latauslähde.
Suomen maahantuontiohjelma
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu vähäpäästöiset ladattavat hybridiversiot 220 kW teholla, joissa vakiovarusteena mm. quattro-neliveto, LED-ajovalot Plus, Audi virtuaalimittaristo Plus, Park assist Plus -pysäköintiavustin sisältäen peruutustutkat edessä ja takana sekä useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro -mallissa lisäksi vakiovarusteena Advanced-ulkonäköpaketti.
Suomessa Audi Q5 SUV e-hybrid quattro hinta alkaen 67 989,94 euroa. Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro -mallin hinta alkaen puolestaan 70 993,73 euroa.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2025, jolloin myös ensimmäiset asiakasautojen luovutukset alkavat.
Audi Q5 SUV e-hybrid quattro ja Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro hinnasto ja lisävarustehinnasto: Audi Q5 e-hybrid quattro hinnasto ja lisävarustehinnasto