Siirry pääsisältöön
Kesälauantain aukioloajat

Vaihtoautomyymälät palvelevat normaalisti kesälauantaisin. Auton voit ostaa myös chatissa tai verkkokaupassamme – milloin vain. 🚗

Katso poikkeavat aukioloajat

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Kompaktin kokoluokan uusi suunnannäyttäjä: uusi Audi Q3

  • Audi Q3 parhaimmillaan: SUV-mallin dynaaminen ja voimakas ulkomuoto yhdistyy sisällä tilavuuteen

  • Taloudellisuus, ajodynamiikka ja mukavuus: uusi iskunvaimennusjärjestelmä, suorituskykyinen ladattava hybriditeknologia ja taloudelliset polttomoottorit

  • Digitaalinen kumppani arkeen: isomman kokoluokan malleista tutut kuljettajaa avustavat järjestelmät ja valaistusteknologia sekä innovatiivinen käyttökonsepti lisäävät mukavuutta

Audi Q3 on ollut vakiintunut menestystuote kompaktin kokoluokan premium-segmentissä jo yli kymmenen vuoden ajan. Nyt kolmas sukupolvi asettaa uusia standardeja useilla osa-alueilla. Modernin SUV-mallin ulkomuoto huokuu itsevarmuutta ja tunnetta. Lukuisat innovatiiviset ominaisuudet tekevät Audi Q3:sta digitaalisen kumppanin. Ne tarjoavat ensiluokkaisen käyttökokemuksen ja lisäävät kuljettajan ja muiden tienkäyttäjien mukavuutta ja turvallisuutta monien kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta. Hienosti tasapainotetun alustan lisäksi myös valojen digitalisointi parantaa ajokokemusta. Uusi mikro-led-teknologia digitaalisissa Matrix LED -ajovaloissa mahdollistaa korkean personointitason ja mukautuvat, tarkkapiirtoiset valotoiminnot. Uuden Audi Q3:n ominaisuuksiin kuuluu myös taloudellinen, osittain sähköistetty polttomoottori, jossa käytetään kevythybriditeknologiaa, sekä ladattava hybridimalli, jonka sähköinen toimintamatka on jopa 120 kilometriä (WLTP). ”Yli kahden miljoonan myydyn auton kokonaismäärällä ensimmäisestä sukupolvesta lähtien Audi Q3 on yksi myydyimmistä malleistamme ja sillä on tärkeä asema tuoteportfoliossamme. Kolmannen sukupolven myötä uudistamme tärkeän malliperheen osana mallistomme kokonaisvaltaista uudistusta ja vahvistamme valikoimaamme suorituskykyisellä ladattavalla hybridillä ja taloudellisilla polttomoottoreilla. Uusi malli yhdistää taloudellisuuden, ajodynamiikan ja mukavuuden”, sanoo Gernot Döllner, AUDI AG:n toimitusjohtaja.

Taloudellisten ja osittain sähköistettyjen polttomoottoreiden lisäksi Audi Q3 tarjoaa uuden mukautuvan alustan, joka mahdollistaa tasapainon mukavuuden ja dynaamisuuden välillä. Geoffrey Bouquot, AUDI AG:n teknisestä kehityksestä vastaava johtaja lisää: ”Audi Q3:n sisäpuolella siirrämme isomman kokoluokan autoista tutun digitaalisen näyttämön kompaktin kokoluokan segmenttiin. Innovatiivinen käyttökonsepti ja lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät lisäävät turvallisuutta ja mukavuutta ja tekevät Audi Q3:sta ihanteellisen digitaalisen kumppanin arkeen.”

Verrattuna edeltäjäänsä, uudessa Audi Q3:ssa on entistä tunnepitoisempi muotoilu. Leveä Singleframe-etusäleikkö ja virtaviivaisesti kapenevat ajovalot on täysin integroitu aerodynaamiseen kokonaisuuteen.

Sivulta katsottuna vaakasuora hartialinja ajovalojen ja takavalojen välillä jakaa auton visuaalisesti kahteen osaan, luoden erityisen valon ja varjon leikin.

Taakse on saatavilla lisävarusteena digitaaliset OLED-takavalot, joita täydentää yhtenäinen led-valonauha ja valaistut Audi-renkaat. Tällainen valaistusteknologian taso on ensimmäistä kertaa saatavilla Audi Q3:n kokoluokassa.

Kompaktin kokoluokan SUV-mallin etuosassa on mikro-led-moduuleista koostuvat digitaaliset Matrix LED -ajovalot (saatavana lisävarusteena), ja joita käytetään ensimmäistä kertaa Audi Q3:ssa. Tämän mikro-led-teknologian käyttö parantaa valaistusta merkittävästi ja takaa hyvän näkyvyyden tiellä. Valonohjaustoiminnot on nyt yhdistetty entistä tiiviimmin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Digitaaliset led -päiväajovalot, joissa on 23 segmenttiä per puoli, luovat tunnistettavia valokuvioita, jotka tekevät autosta helposti tunnistettavan liikenteessä.

Sisätiloissa uusi ohjauspyörän hallintayksikkö tuo lisää säilytystilaa keskikonsoliin, uudenlaisen käyttökokemuksen ja paremman tilantunnun. Ohjausyksikköön on ensimmäistä kertaa integroitu kaksi uutta ohjausyksikköä: oikeanpuoleinen toimii vaihteenvalitsimena ja vasemmanpuoleinen valotoimintojen ja tuulilasinpyyhkimien ohjaimena. Ensimmäistä kertaa Audin kompaktin kokoluokan autoon on myös mahdollista tilata akustinen lasitus etusivuikkunoihin, mikä parantaa sisätilojen akustiikkaa erityisesti suurilla nopeuksilla.

Audi Q3:n käytännöllisyyden osoittaa 488 litran tavaratila. Kun takaistuimen selkänojat taitetaan alas, säilytystila kasvaa jopa 1 386 litraan. Takaistuin on vakiona pituussuunnassa säädettävä ja sen selkänojan kallistuskulmaa voi säätää. SUV-mallin vetokyky on jopa 2 100 kilogrammaa.

Suomessa Audi Q3 -malliston myynti alkaa Audi Q3 e-hybrid 200 kW:n versiolla ja sitä voi ihanteellisissa olosuhteissa ladata jopa 50 kW:n teholla (DC), ja se on suorituskykyisempi ja taloudellisempi kuin koskaan aiemmin. Autossa on uusi suurjänniteakku, jonka brutto­kapasiteetti on 25,7 kWh (netto 19,7 kWh). Tämä akku mahdollistaa jopa 120 kilometrin sähköisen toimintamatkan WLTP-testisyklin mukaan.

Uudistettu vakioalusta tarjoaa parannetun ajokokemuksen. Urheilullinen alusta ja kaksiventtiilinen iskunvaimennus ovat saatavilla lisävarusteina optimaalisen tasapainoisen ajotuntuman saavuttamiseksi. Yksi ajoavustinjärjestelmien kohokohdista on mukautuva ajonhallinta-avustin plus. Entistä suuremman turvallisuuden takaamiseksi sisäkamera seuraa myös kuljettajan väsymyksen ja keskittymisen puutteen merkkejä. Oppiva pysäköintitoiminto mahdollistaa yksilöllisten pysäköintiliikkeiden oppimisen, ja uusi peruutusavustin auttaa luotettavasti peruuttamaan pois ahtaista paikoista.

Audi valmistaa uuden sukupolven malleja sekä Unkarin Győrissä että Saksan Ingolstadtissa sijaitsevissa tehtaissaan.

Dynaaminen muotoilu

Edeltäjäänsä verrattuna uusi Audi Q3 on muodokkaampi ja tunnepitoisemmin muotoiltu. Kori muodostuu täydellisestä yhdistelmästä pyöristettyjä pintoja ja tarkkoja linjoja. Leveä Singleframe-etusäleikkö on sijoitettu korkealle, ja virtaviivaisesti kapenevat ajovalot luovat keskittyneen ilmeen ja ovat täysin integroitu auton aerodynaamiseen kokonaisuuteen. Muotoilu varmistaa erityisen tehokkaan ilmavirtauksen keulan ympärillä. Ohjattava viileän ilman ilmanottoaukko sijaitsee Singleframen alapuolella ja mahdollistaa ilmavirran virtauksen mahdollisimman pienin häviöin. Pysäköintianturit sijaitsevat myös tässä osassa. Kuljettajaa avustavien järjestelmien sensorit on sijoitettu Audi-logorenkaiden taakse.

Sivulta katsottuna vaakasuora hartialinja etu- ja takavalojen välillä jakaa auton visuaalisesti kahteen osaan, luoden erityisen valon ja varjon leikin. Yläosa heijastaa valoa, kun taas alaosa jää varjoon. Jyrkästi laskevat D-pilarit tekevät lasipinnasta entistä dynaamisemman näköisen. Etu- ja takapyörien hartialinjoista voimakkaasti kohoavat muodot muistuttavat alkuperäistä quattroa.

Takana muotoilu on selkeä. Kaksiosaisten takavalojen yläpuolella kulkee tarkasti piirretty kapea valonauha, joka ulottuu koko auton leveydelle ja antaa takaosalle siistin ilmeen. Sen alapuolella on laaja, visuaalisesti selkeä alue. Diffuusori on integroitu korotettuun takapuskuriin.

S line -varustelu on saatavilla lisävarusteena, ja siihen kuuluu erottuvat etu- ja takapuskurit sekä lisäosat seleniitti-hopean värisinä. Saatavilla on myös ulkopuolen Musta optiikka -paketti, jolloin lisäosat ovat mustia. Uuteen Audi Q3:een on saatavilla yksitoista värivaihtoehtoa, mukaan lukien Arkona-valkoinen-perusväri. Metalliväreinä tarjotaan jäätikönvalkoinen, Mythos-musta, Arrow-harmaa, Tambora-harmaa, Progressive-punainen ja Navarra-sininen. Uusina väreinä ovat Sage-vihreä ja Madeira-ruskea, joista jälkimmäinen on mattapintainen ja yksinoikeudella saatavilla vain uuteen Audi Q3:een. Daytona-harmaa-metalliväri on saatavilla S line -varusteluun, ja Tambora-harmaa vain advanced line -varusteluun.

Uudet vanteet ovat saatavilla 17 tuumasta alkaen aina 20 tuumaan asti. Renkaan leveys kasvaa 215 millimetristä 235 millimetriin. Aerodynaamiset vanteet 18–19 tuuman välillä täydentävät valikoimaa. Audi Sport tarjoaa yhteensä viisi vannemallia 19- ja 20-tuumaisina, mukaan lukien kaksi tummennettua mustan metallin sävyä: 20-tuumainen viisisakarainen tripod-malli ja 20-tuumainen monipuolainen S-malli.

Aerodynamiikka ja auton kokonaisakustiikka ovat parantuneet merkittävästi edeltäjään verrattuna. Ilmanvastuskerroin on 0,30, ja akustiseen mukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

Uusi Audi Q3 on ensimmäinen Audin kompaktin kokoluokan malli, jossa on akustinen lasitus etusivuikkunoissa (saatavana lisävarusteena). Yhdessä tiivisteiden ja eristyksen kanssa tämä luo harmonisen akustisen kokonaisuuden ja parantaa ajomukavuutta selvästi.

Isomman kokoluokan autoista tuttu valaistusteknologia muuttaa illan päiväksi. Uuden Audi Q3:n valaistusteknologia on ensimmäistä kertaa saatavilla Audin kompaktin kokoluokan segmentissä – kiitos isomman kokoluokan malleista mukautettujen digitaalisten Matrix LED -ajovalojen, jotka on saatavilla lisävarusteena. Q3 on ensimmäinen Audi, jossa käytetään mikro-LED-moduulia DMD-moduulin sijaan. Moduulissa on 25 600 mikro-LEDiä, ja sen leveys on noin 13 mm. Jokainen mikro-LED on kooltaan noin 40 mikrometriä – noin puolet ihmisen hiuksen paksuudesta. Tämä teknologia parantaa valaistusta merkittävästi ja takaa erittäin hyvän näkyvyyden tiellä – erityisen hyödyllistä tämä on vaikeissa sääolosuhteissa.

Valonohjaustoiminnot, kuten kaistaohjaus ja suuntausvalot, on nyt yhdistetty entistä tiiviimmin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Näyttämällä tärkeää tietoa suoraan kuljettajan näkökentässä ja ollen visuaalisessa yhteydessä tieinfrastruktuuriin, valotoiminnot parantavat ajoturvallisuutta.

Uutuutena on, että kaistanvaihtoavustimen aktiivinen varoitus näkyy nyt kaistavalossa moottoritiellä, jos kuljettaja yrittää vaihtaa kaistaa, kun kuolleessa kulmassa on ajoneuvo. Kaistalta poistumisvaroitus näkyy myös suuntausvalossa maanteillä ja moottoriteillä. Se aktivoituu samalla tavalla kuin mittariston tuttu näyttö, kun kaistaviiva ylitetään tahattomasti. Lisäksi laajennettu liikennetieto heijastaa jääkide-symbolin tielle varoituksena mahdollisista liukkaista olosuhteista nopeuden ylittäessä noin 70 km/h.

Rakennustyömaiden kohdalla, jossa näkyvyys on usein heikko, digitaaliset Matrix LED -ajovalot säätävät automaattisesti valonohjausta sammuttamalla kaistavalon ja korvaamalla sen suuntausvalolla, mikä helpottaa oikealla kaistalla pysymistä. Ensimmäistä kertaa kuljettaja voi myös deaktivoida yksittäisiä digitaalisia Matrix LED -ajovalojen toimintoja, kuten kaistavalot, MMI-järjestelmän kautta.

MMI:n kautta voi myös valita kolme erilaista dynaamista tervetulo-/jäähyväisvalaistuksen animaatiota auton käynnistyksen tai sammutuksen yhteydessä. Digitaalinen Matrix LED -teknologia tekee vaikutuksen myös auton ollessa paikallaan.

Mikro-LED-valonlähteen ansiosta digitaaliset Matrix LED -ajovalot tarjoavat erittäin tarkan kaukovalon jakautumisen ja paremman häikäisynhallinnan muille tienkäyttäjille, mikä lisää turvallisuutta.

Digitaaliset LED -päiväajovalot, joissa on 23 segmenttiä per puoli, tekevät autosta helposti tunnistettavan liikenteessä. Auton varustelusta riippuen MMI:n kautta voi valita jopa neljä erilaista digitaalista valokuviota, joissa on yksilölliset tervetulo-/jäähyväisvalaistukset eteen ja taakse. Taakse on lisävarusteena saatavilla digitaaliset OLED-takavalot, joita täydentää yhtenäinen LED-valonauha. Yhteensä 36 segmenttiä on jaettu kuuteen digitaaliseen OLED-paneeliin, jotka mahdollistavat digitaaliset takavalokuviot. Audin valaistut logo-renkaat takana ovat erityisen näyttävä yksityiskohta, joka aktivoituu lähivalojen syttyessä.

Sisätilat: toiminnalliset ja selkeästi suunnitellut

Uuteen malliin verrattuna muotoilu ja toiminnallisuus ovat parantuneet merkittävästi. Korkean kontrastin muotoilu tuo tarkoituksella esiin elementtejä joko etu- tai taka-alalle, mikä luo kodikkaan tunnelman sisätiloihin.

Laaja pehmeä verhoilupinta, ns. Softwrap, ulottuu ovista kojelaudan koko leveydelle ja korostaa vaakasuuntaista linjaa, mikä maksimoi tilantunnun. Panoraamanäyttö koostuu 11,9-tuumaisesta mittaristosta ja 12,8-tuumaisesta MMI-kosketusnäytöstä, muodostaen ns. digitaalisen näyttämön. Sen kaareva muotoilu luo kuljettajakeskeisen ohjaamon. Audi siirtää näin isommista malleista tutun digitaalisen näyttämön kompaktin kokoluokan segmenttiin. Tärkeää tietoa täydentää hud-tuulilasinäyttö. Litteät ovenkahvat ja moderni, selkeä keskikonsoli korostavat tilan ja mukavuuden tunnetta.

Uusi ohjauspyörän hallintayksikkö tuo käytännön hyötyjä: se sisältää ensimmäistä kertaa kaksi uutta ohjaustoimintoa, mikä vapauttaa tilaa keskikonsolissa, parantaa käyttökokemusta ja tilantuntua. Oikeanpuoleinen toimii vaihteenvalitsimena, vasemmanpuoleinen valojen ja pyyhkijöiden ohjaimena. Vaihteenvalitsimen poistaminen keskikonsolista tuo lisää tilaa, mukaan lukien kaksi mukitelinettä. Jäähdytetty induktiivinen latausalusta (15 W) ja kaksi USB-C-porttia voidaan peittää liukukannella. Takamatkustajien käytössä on kaksi lisä-USB-C-porttia.

Pimeällä erilaiset valaistuspaketit korostavat sisätilojen tunnelmaa. Kojelaudan ja keskikonsolin merkkivalot korostavat selkeitä linjoja. Epäsuora tunnelmavalaistus MMI-näytön alla ja ovissa korostaa muotoilua.

Uutena muotoiluelementtinä etuovet ovat saatavilla lisävarusteena suurialaisella valaistuksella. Kangaspaneeli on laserleikattu 300 kertaa, ja oven verhoilun valonlähde valaisee viisi segmenttiä, jotka eri kokoisina luovat dynaamisen valon liikkeen – myös auton lukituksen yhteydessä. Valaistu kangaspaneeli yhdistää toiminnallisuuden ja tunteisiin vetoavan muotoilun. MMI-järjestelmässä on valittavissa 30 eri värivaihtoehtoa, mikä lisää personointimahdollisuuksia.

Lisävarusteena saatavan, uuden SONOS premium -äänentoistojärjestelmän kaiuttimet sijaitsevat ovien yläosassa ja tarjoavat vaikuttavan kuuntelukokemuksen virtuaalisesti tuotetun surround-äänen ansiosta. Järjestelmässä on 12 tehokasta kaiutinta, mukaan lukien keskikaiutin ja subwoofer, ja se tuottaa jopa 420 watin vahvistintehon. Asiakkaat voivat valita neljästä esiasetetusta ääniprofiilista: neutraali, konsertti, lounge ja podcast.

Äänikokemusta voi laajentaa milloin tahansa Functions on Demand (FoD) -palvelun kautta. Ääni- ja toimintopaketti tuo valittuun äänijärjestelmään kolme lisäominaisuutta: 1) Basson tehostus – tarkempi ja voimakkaampi basso 2) Automaattinen äänenvoimakkuuden säätö – tasainen äänenvoimakkuus lähdettä vaihdettaessa 3) Musiikin elävöitys – parantaa pakattujen musiikkitiedostojen äänenlaatua.

Audi Q3:n infotainment-järjestelmä käyttää Android Automotive OS -käyttöjärjestelmää. Kolmannen osapuolen sovellukset, kuten YouTube, ovat saatavilla suoraan MMI:stä ilman älypuhelinta.

Sisätiloihin on saatavilla yhteensä yhdeksän pakettia. Ne on suunniteltu käyttäjäkeskeisesti ja ekologisesti. Puuelementeissä käytetään nopeasti kasvavaa, kestävää puuta. Impressum-kankaan sisäosat on valmistettu 100 % kierrätetystä polyesteristä. Verhoilukankaat Expedition, Impressum, yksivärinen kangas ja mikrokuitu ovat myös täysin kierrätettyä polyesteriä. Samettiset lattiamatot on valmistettu Econyl-materiaalista, joka on täysin kierrätettyä nailonia (esim. kalastusverkoista ja teollisuusjätteestä). Audi panostaa näin resurssitehokkuuteen ja tulevaisuuteen suuntautuvaan suunnitteluun.

Audi Q3:n käytännöllisyyden osoittaa 488 litran tavaratila. Kun takaistuin siirretään eteen ja asetetaan pystyasentoon, tilavuus kasvaa 575 litraan. Selkänojat taitettuna säilytystilaa on jopa 1 386 litraa. Takaistuin on vakiona pituussuunnassa säädettävä ja kallistuskulmaltaan muokattava. Audi Q3:n vetokyky on jopa 2 100 kg ja aisapaino 90 kg.

Ladattava hybridi

Audi Q3 e-hybrid ladattava hybridi on suunniteltu pitkille matkoille – mutta sähköavusteisesti. Se on suorituskykyisempi ja taloudellisempi kuin koskaan aiemmin. Yhdessä sähkömoottorin (85 kW ja 330 Nm) kanssa Audi Q3 e-hybrid 200 kW tarjoaa yhteistehoa 200 kW (272 hv) ja 400 Nm järjestelmävääntöä.

Autossa on uusi suurjänniteakku, jonka brutto­kapasiteetti on 25,7 kWh – lähes kaksinkertainen edeltäjään verrattuna, vaikka mitat ovat lähes samat. Käytettävissä oleva nettokapasiteetti on 19,7 kWh. Akun 96 prismamaista kennoa on jaettu neljään moduuliin, ja ne varastoivat huomattavasti enemmän energiaa kuin aiemmin. Optimoidun kennokemian ja paremman pakkaustavan ansiosta moduulien latauskapasiteetti on nyt 73 ampeerituntia aiemman 37 sijaan.

Tämä kasvattaa sähköisen toimintamatkan jopa 120 kilometriin (WLTP). Audi Q3 e-hybrid 200 kW voi ladata jopa 50 kW:n teholla (DC) ihanteellisissa olosuhteissa, mikä mahdollistaa mukavan matkustamisen sähköllä. 10 %:iin tyhjentynyt akku voidaan ladata 80 %:iin alle puolessa tunnissa.

Audi charging -palvelu tarjoaa pääsyn lukuisiin AC-latauspisteisiin 28 Euroopan maassa (valinnainen lisäpalvelu).

Uusi iskunvaimennusjärjestelmä mukavuuden ja suorituskyvyn tueksi

Moottorien lisäksi Audi on parantanut merkittävästi uuden Audi Q3:n ajodynamiikkaa. Uudistettu vakiovaimennus tarjoaa entistä paremman ajokokemuksen. Kaiken kaikkiaan tämä dynaamisesti muotoiltu SUV on arkeen sopiva perheauto, joka vakuuttaa ketteryydellään. Saatavilla olevat alustavaihtoehdot ovat teräsjousitus, urheilullinen alusta ja kaksiventtiilinen iskunvaimennusjärjestelmä.

Iskunvaimennusjärjestelmä säätää jatkuvasti vaimennusta tienpinnan ja ajotilanteen mukaan, huomioiden ohjauksen, jarrutuksen ja kiihdytyksen kaltaiset parametrit. Jokaiselle pyörälle lasketaan ihanteellinen vaimennus sekunnin murto-osassa ja säädetään suoraan iskunvaimentimiin. Nopea kaksiventtiilinen rakenne mahdollistaa myös rungon ja alustan paremman ja pehmeämmän yhteyden. Samalla erillinen paluu- ja puristusvaiheen säätö optimoi ajodynamiikkaa, sillä jousituksen liikkeet voidaan hallita toisistaan riippumatta.

Mukavuuden ja urheilullisen ajon välinen ero on nyt selkeämmin havaittavissa. Uuden Audi Q3:n ketteryyttä parantaa myös lisävarusteena saatava progressiivinen ohjausjärjestelmä. Se ei toimi liian suoraan, vaan erittäin tarkasti keskialueelta. Ohjausvälitys pienenee merkittävästi ohjausliikkeen loppua kohden, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä. Ohjausliikkeet välittyvät suoremmin pyörille, ja kuljettaja tuntee paremmin tienpinnan palautteen. Pienempi kitka parantaa ohjaustuntumaa.

Uuden Audi Q3:n Audi drive select -järjestelmässä tasapainotettu tila (balanced mode) korvaa automaattitilan. Nimensä mukaisesti balanced mode tarjoaa optimaalisen tasapainon ajodynamiikan ja mukavuuden välillä. Se aktivoituu automaattisesti auton käynnistyessä ja voidaan mukauttaa yksilöllisten mieltymysten mukaan. Quattro-malleissa voidaan myös valita "Offroad plus" -tila oletustilaksi MMI-järjestelmän kautta.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Uusi Audi Q3 hyödyntää laajaa valikoimaa kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka helpottavat arkea liikenteessä ja parantavat turvallisuutta.

Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Parking system plus etäisyysnäytöllä, adaptiivinen vakionopeudensäädin (sisältäen nopeusrajoittimen), kaistalta poistumisvaroitus hätäavustimella, liikennemerkkien tunnistus, tarkkaavaisuus- ja väsymysvaroitus kuljettajan valvonnalla ja aktiivinen etuavustin, joka sisältää väistö- ja kääntymisavustimen, risteävän liikenteen varoituksen edessä sekä hätäjarrutusavustimen. Lisäksi mukavuutta lisäävä kohokohta on: Adaptive driving assistant plus, joka tukee pituus- ja poikittaissuuntaista ohjausta ja sisältää nyt myös kaistanvaihtoavustimen.

Järjestelmä auttaa kiihdytyksessä, jarrutuksessa, nopeuden ylläpidossa ja etäisyyden säilyttämisessä sekä kaistalla pysymisessä jopa 210 km/h nopeuteen asti. Moottoriteillä se tukee myös avustettuja kaistanvaihtoja yli 90 km/h nopeuksissa. Tämä toiminto voidaan aktivoida MMI-järjestelmästä, ja se käyttää takatutkan tietoja näyttääkseen mittaristossa ja heijastusnäytössä valkoisia nuolia, jotka kertovat, onko kaistanvaihto mahdollista ja mihin suuntaan. Kun vilkku aktivoidaan, järjestelmä tukee aktiivisesti ohjausta.

Online-datan avulla järjestelmä voi pitää auton kaistalla myös ilman selkeitä kaistamerkintöjä, mikä lisää mukavuutta erityisesti kaupunki- ja maaseutuliikenteessä. Online-datan käyttö sisältyy kolmeksi vuodeksi auton toimituksesta alkaen, jonka jälkeen palvelua voi jatkaa maksua vastaan.

Hätäavustin pystyy nyt ensimmäistä kertaa ottamaan auton hallintaansa, jos kuljettaja ei reagoi. Tällöin järjestelmä ohjaa Audi Q3:n itsenäisesti tien reunaan ja pysäyttää sen (vain Teknologiapaketti pron yhteydessä). Toiminnon aikana annetaan visuaalisia, äänellisiä ja tuntovaroituksia, kuten jarrutusnykäyksiä, ja hätävilkut kytkeytyvät päälle.

Sisäkamera valvoo kuljettajaa väsymyksen ja keskittymisen puutteen varalta. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, kuuluu äänimerkki ja mittaristossa näkyy varoitus. Jos reaktiota ei edelleenkään tule, Audi Q3 siirtyy automaattisesti tien reunaan ja soittaa hätäpalveluun. Näitä tietoja ei tallenneta.

Oppiva pysäköinti mahdollistaa yksilöllisten pysäköintiliikkeiden opettamisen autolle. Jos esimerkiksi autokatokseen tai autotalliin ajo on hankalaa, Audi Q3 tarvitsee vain yhden opastuskerran ja se hoitaa pysäköinnin jatkossa itse – kuljettajan tarvitsee vain valvoa. Sama koskee pysäköintipaikalta poistumista.

Uusi Audi Q3 voi muistaa jopa viisi pysäköintiliikettä, kukin enintään 50 metrin pituisia. Liikkeille voi antaa yksilölliset nimet. Jos matka puolestaan päättyy umpikujaan, uusi peruutusavustin auttaa luotettavasti. Alle 35 km/h nopeuksissa Audi Q3 voi muistaa noin 50 metrin matkan ja peruuttaa sen itsenäisesti noin 10 km/h nopeudella.

Kaupunkiliikenteessä park assist plus ja pysäköintijärjestelmä auttavat ohjauksessa, kun ultraäänisensorit havaitsevat sopivan pysäköintitilan. Järjestelmä tukee myös pysäköintipaikalta poistumista ja se voidaan aktivoida kesken manuaalisen pysäköinnin. Kuljettajan tulee noudattaa näytön ohjeita ja hoitaa kiihdytys ja jarrutus. Neljä laajakulmakameraa kattavat koko auton ympäristön ja ne tarjoavat useita näkymiä helpottamaan pysäköintiä. Näkymät valitaan MMI-näytöltä.

Liikennemerkkien tunnistus näyttää nyt myös varoitusmerkkejä, kuten väistämisvelvollisuus, työmaa, suojatie, eläinten ylityspaikka ja tasoristeys.

Suomessa Audi Q3 e-hybrid 200 kW -mallin myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat Audi-jälleenmyyjille syksyllä.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenAudi Q5 e-hybrid quattro: monipuolinen SUV-malli pitkällä sähköisellä toimintamatkalla

Aiheeseen liittyvää

Teaser Q3 Scheinwerfer mit Tuch
10.6.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Ensisilmäys uuteen Audi Q3 -malliin

Audi Q3 on ollut merkittävä malli kompaktin kokoluokan premium-autojen segmentissä jo yli vuosikymmenen ajan. Audi esittelee täysin uuden kolmannen su...

A244699 medium
2.6.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Audi lisää etumatkaa – Audin mallistouudistus vastasi suomalaisten toiveisiin

Audi saksalaisten premium-sähköautojen markkinajohtaja tammi-toukokuussa 2025 Suomessa Kasvua jopa 48 % verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna Mal...

A250570 medium
7.5.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Urheilullisuus kohtaa taloudellisuuden: uudet Audi A6 ladattavat hybridit

Audi A6 Avant ja Sedan e-hybrid quattro -malleina, tehoa 220 kW Audi A6 Sedan e-hybridissä 103 kilometrin sähköinen toimintamatka (WLTP) ja Avant-vers...