
myAudi-sovellus uudistui
Selkeä muotoilu, älykkäät ominaisuudet, käyttäjäystävällinen Älypuhelin toimii digitaalisena avaimena ja kauko-ohjaimena Audi vahvistaa digitaalista e...

Audi Q3 Sportback yhdistää kahden maailman parhaat puolet
Dynaamiset ja voimakkaat mittasuhteet yhdistettynä tilavaan sisätilaan
Tehokkuus, ajodynamiikka ja mukavuus: uusi iskunvaimenninjärjestelmä, suorituskykyinen ladattava hybriditeknologia ja taloudellinen polttomoottori
Digitaalinen kumppani jokaiseen päivään: ajoavustin- ja valoteknologia isomman kokoluokan autoista sekä innovatiivinen käyttökonsepti tuo entistä enemmän ajomukavuutta
Myynnissä nyt sekä Audi Q3 että Audi Q3 Sportback – hinnat alkaen Q3 SUV 49 387,88 euroa ja Q3 Sportback 50 990,97 euroa (Audi Q3 e-hybrid, 200 kW
)
Audi Q3 on ollut vakiomenestyjä premium-luokan kompaktin kokoluokan segmentissä jo yli kymmenen vuoden ajan. Nyt kolmannen sukupolven Audi Q3 huokuu itsevarmuutta ja tunnetta sekä SUV-mallina että Sportbackina.
Uusi Audi Q3 Sportback yhdistää parhaat puolet kahdesta eri maailmasta Audi Q3 Sportback yhdistää SUV-mallin edut ja monipuolisuuden – kuten helpon sisäänkäynnin, erinomaisen näkyvyyden ja käytännöllisen sisätilaratkaisun – coupén estetiikkaan. A-pilarista alaspäin laskeutuva kattolinja on 29 millimetriä matalampi kuin SUV-mallissa ja antaa Audi Q3 Sportbackille entistä urheilullisemman ilmeen ja virtaviivaisemman siluetin. Monoliittinen matkustamo näyttää coupé-muodossaan entistä progressiivisemmalta ja tunteikkaammalta. Aerodynamiikkaa ja auton kokonaisakustiikkaa on parannettu merkittävästi edeltäjään verrattuna. Ilmanvastuskerroin on 0,30, ja painopiste on ensisijaisesti akustisessa mukavuudessa.
Innovatiivinen käyttökonsepti ja lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät lisäävät turvallisuutta ja mukavuutta tehden Audi Q3 Sportbackistä ihanteellisen digitaalisen kumppanin arkeen. Edeltäjäänsä verrattuna uusien Audi Q3 -mallien leveä Singleframe-etusäleikkö ja virtaviivaisesti kapenevat ajovalot on täysin integroitu aerodynaamiseen kokonaisuuteen. Sivulta katsottuna vaakasuuntainen hartialinja ajovalojen ja takavalojen välillä jakaa auton visuaalisesti kahteen osaan.
Audi Q3 Sportbackissa on vakiovarusteena aina progressiivinen ohjaus. Istuinmukavuudesta vastaa urheiluistuimet kangasverhoilulla ja ristiselänsäädöllä ja kylmempien ilmojen mukavuudesta lämmitettävä ohjauspyörä. Tarjolla on yksitoista ulkoväriä, mukaan lukien Arkona-valkoinen kiiltävä maalipinta. Jäätikönvalkoinen, Mythos-musta, Malpelo-sininen, Navarra-sininen ja Progressive-punainen ovat saatavilla metalliväreinä. Näihin liittyy uusi väri Sage-vihreä. Daytona-harmaa helmiäisväri on myös saatavilla S line -ulkonäköpaketin yhteydessä. Uudet vannemallit ovat saatavilla 17 tuumasta (vakiovaruste) aina 20 tuumaan asti.
Erittäin suorituskykyiset moottorit 2.0 TFSI tuottaa 150 kW (204 hv) tehoa ja 320 Nm vääntöä. Kyseessä on nelisylinterinen bensiinimoottori, jossa on quattro-neliveto. Ladattava hybridi soveltuu myös hyvin pitkiin matkoihin, mutta tarjoaa lisäksi sähköistä tukea. Se on aiempaa suorituskykyisempi ja taloudellisempi. 1.5 TFSI -moottorin (130 kW / 177 hv) ja sähkömoottorin yhteispeli tarjoaa Q3 e-hybrid -mallissa 200 kW (272 hv) kokonaistehon ja 400 Nm väännön.
Ladattavia hybridejä voidaan ladata ihanteellisissa olosuhteissa jopa 50 kW:n tasavirralla. Uusien Q3 e-hybrid -mallien suurjänniteakun bruttokapasiteetti on 25,7 kWh (netto 19,7 kWh). Sen ansiosta Q3 Sportback e-hybrid yltää jopa 117 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan WLTP-testisyklissä (Q3 SUV e-hybrid 119 km) pelkällä sähköllä. Akku voidaan ladata 10–80 prosenttiin alle puolessa tunnissa.
Suurikapasiteettinen korkeajänniteakku on lähes kaksinkertainen edelliseen sukupolveen verrattuna – mitoiltaan lähes identtisenä edeltäjämalliin. Akun 96 prismakennoa, jaettuna neljään moduuliin, varastoivat merkittävästi aiempaa enemmän energiaa. Optimoidun kennokemian ja paremman rakenteen ansiosta moduuleilla on nyt 73 ampeeritunnin latauskapasiteetti aiemman 37 sijaan. Audi Q3:n 488 litran tavaratila korostaa auton käytännöllisyyttä, Sportbackin tavaratila on myös 488 litraa. Kun takaistuimet on taitettu alas, Audi Q3 SUV:n tavaratila kasvaa jopa 1 386 litraan ja Q3 Sportback:n tavaratila jopa 1 289 litraan. Takaistuinpenkkiä voi liikuttaa pituussuunnassa ja sen selkänojan kulmaa säätää vakiovarusteisesti. Q3:n vetokyky on jopa 2 000 kilogrammaa ja sallittu aisapaino on 90 kilogrammaa.
Sisätilat – toiminnallinen ja selkeästi muotoiltu
Sisäpuolella, uusi ohjauspyörämoduuli tuo mukanaan enemmän säilytystilaa keskikonsoliin, sekä uudenlaisen käyttökokemuksen ja paremman tilantunnun. Ohjauspyörämoduuli sisältää ensimmäistä kertaa kaksi uutta ohjauspyörän ominaisuutta: oikeanpuoleinen toimii vaihteenvalitsimena ja vasemmanpuoleinen valotoimintojen ja tuulilasinpyyhkimien ohjaimena.
Laaja somistealue, niin sanottu Softwrap, ulottuu ovista koko kojelaudan leveydelle korostaen vaakasuuntaisuutta ja maksimaalista tilantuntua. Panoraamanäyttö, joka koostuu 11,9-tuumaisesta mittaristosta ja 12,8-tuumaisesta MMI-kosketusnäytöstä, muodostaa niin sanotun digitaalisen näyttämön. Sen kaareva muotoilu luo kuljettajakeskeisen ohjaamon. Tärkeitä tietoja esittävä heijastusnäyttö täydentää digitaalisia näyttöjä. Upotetut ovenkahvat ja moderni, selkeälinjainen keskikonsoli vahvistavat tilan ja mukavuuden tuntua. Jäähdytetty induktiivinen latausalusta 15 watin latausteholla, jossa on kaksi USB-C-porttia, voidaan haluttaessa sulkea liukukannella. Kaksi lisä-USB-C-porttia sijaitsee takaosassa.
Valoteknologia
Audi Q3:n keulalla digitaaliset Matrix LED -ajovalot hyödyntävät mikro-LED-moduulia. Tämän mikro-LED-teknologian käyttö parantaa valaistusta merkittävästi. Moduulissa on 25 600 mikro-LEDiä, ja sen leveys on noin 13 millimetriä. Jokaisen yksittäisen mikro-LEDin koko on noin 40 mikrometriä, mikä on noin puolet ihmisen hiuksen paksuudesta.
Takana katseenvangitsijoina toimivat lisävarusteena saatavat digitaaliset OLED-takavalot, joita täydentävät vakiovarusteiset yhtenäinen LED-valonauha sekä valaistut renkaat. Tämän tason valotekniikka on uuden Audi Q3:n myötä ensimmäistä kertaa saatavilla Audin kompaktin kokoluokan mallissa.
Valonohjaustoiminnot on nyt kytketty entistä tiiviimmin yhteen kuljettajaa avustavien järjestelmien kanssa. LED-teknologiaan perustuvat digitaaliset päiväajovalot, joissa on 23 segmenttiä kummallakin puolella, luovat erottuvat valokuviot. Näyttämällä tärkeitä tietoja avustinjärjestelmistä kuljettajan suoraan näkökenttään ajoneuvon eteen ja suoraan visuaalisesti tieympäristöön viitaten, valotoiminnot auttavat lisäämään ajoturvallisuutta entisestään.
Yksi uusi ominaisuus kaistanvaihtoavustimen aktiivinen varoitus, joka näkyy nyt kaistavalossa moottoriteillä, jos Audi Q3:n kuljettaja haluaa vaihtaa kaistaa, mutta ajoneuvo on kuolleessa kulmassa. Kaistavahti-ilmaisin orientaatiovalossa tukee kuljettajaa myös maantie- ja moottoritieajossa. Se aktivoituu, kun kaistaviiva ylitetään tahattomasti. Lisäksi laajennettu liikennetieto projisoi tien pintaan jääkiteen varoitusmerkkinä noin 70 km/h:n nopeudesta lähtien mahdollisten liukkaiden olosuhteiden varalta.
Toinen esimerkki kehittyneestä valonohjauksesta näkyy rakennustyömailla, joissa kuljettajien on usein vaikea hahmottaa tilannetta. Tässä digitaalisten Matrix LED -ajovalojen valonohjaus säätyy automaattisesti siten, että kaistavalo kytkeytyy pois ja sen sijaan käytetään orientaatiovaloa, mikä helpottaa huomattavasti oikealla kaistalla pysymistä ahtaissa työmaatilanteissa.
Auton varustelusta riippuen MMI:n kautta voidaan valita jopa neljä erilaista digitaalista valokuviota, joissa on räätälöidyt coming/leaving home -valaistustilanteet eteen ja taakse.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ja uusi iskunvaimennusjärjestelmä
Kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Audi Q3 hyödyntää laajaa valikoimaa järjestelmiä, jotka helpottavat arkea tiellä ja lisäävät näin turvallisuutta. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa Park Assist Plus pysäköintijärjestelmä 360 -tutkanäytöllä, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistaltapoistumisvaroitin emergency assist -järjestelmällä, liikennemerkkipohjainen mukautuva nopeusrajoitin, tarkkaavaisuus- ja väsymyshälytys kuljettajavalvonnalla sekä risteävän liikenteen varoitin edessä.
Ensimmäistä kertaa, hätäavustin pystyy ottamaan auton hallintaansa, jos kuljettaja ei enää reagoi. Tällöin hätäavustin ajaa Audi Q3:n itsenäisesti tien sivuun ja pysäyttää sen siellä (teknologiapaketti Pro yhteydessä). Prosessin aikana avustin antaa visuaalisia, äänellisiä ja haptisia varoituksia jarrutuksen nykäyksillä ja kytkee hätävilkut päälle.
Entistä suuremman turvallisuuden takaamiseksi auton sisäkamera valvoo myös kuljettajaa väsymyksen ja keskittymiskyvyn puutteen merkkejä varten. Jos kuljettaja ei reagoi Audi Q3:n varoituksiin tietyn ajan kuluessa, kuuluu varoitusääni ja mittaristoon ilmestyy visuaalinen ilmoitus. Tapahtuman tietoja ei tallenneta. Jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, Audi Q3 siirtyy automaattisesti tien sivuun ja käynnistää hätäpuhelun.
Trained Parking -toiminto (lisävaruste) mahdollistaa yksilöllisten pysäköintiliikkeiden opettamisen Audi Q3:lle. Jos pääsy autokatos- tai autotallipaikalle on hankalaa, Audi Q3 tarvitsee opetuksen vain kerran ja hoitaa sen jälkeen pysäköinnin itsenäisesti – kuljettajan tarvitsee vain valvoa. Sama koskee pysäköintipaikasta poistumista.
Audi on parantanut merkittävästi myös uuden Audi Q3:n ajo-ominaisuuksia. Uudelleenkehitetty vakiovarusteinen alusta tarjoaa entistä paremman ajokokemuksen. Kokonaisuudessaan tämä dynaamisesti muotoiltu auto on sekä arkeen että matkantekoon sopiva perheauto, joka tekee vaikutuksen ketteryydellään. Saatavilla oleviin alustavaihtoehtoihin kuuluvat mukavuusalusta, urheilullinen alusta sekä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus.
Myös hienosäädetty progressiivinen ohjaus lisää uuden Audi Q3:n ketteryyttä. Se ei toimi liian suorasti, vaan tarkasti keskialueelta lähtien. Ohjauksen ääripäissä välityssuhde pienenee selvästi, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä. Ohjausliikkeet välittyvät pyöriin suoremmin, ja kuljettaja voi aistia ohjausvasteen sekä tienpinnan palautteen entistä selkeämmin. Pienempi kitka takaa paremman ohjaustuntuman.
Uuden Audi Q3:n Audi drive select -ajojärjestelmässä balanced-tila korvaa myös aiemman AUTO-tilan. Balanced-tila tarjoaa optimaalisen yhdistelmän ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta ja se aktivoituu aina auton käynnistyessä. Sitä voidaan myös mukauttaa yksilöllisten tarpeiden mukaan. “Offroad plus” (quattro-malleissa) voidaan myös halutessa esiasettaa oletustilaksi MMI:n kautta.
Suomessa Audi Q3 e-hybrid 200 kW ja TFSI quattro 150 kW -mallien myynti SUV- ja Sportback-korimalleina on nyt alkanut ja ensimmäiset autot saapuvat Audi-jälleenmyyjille syksyllä.
Audi Q3 -malliston hinnasto ja lisävarustehinnasto: Audi Q3 -mallisto hinnasto ja lisävarustehinnasto












