Pienemmän kokoluokan sähköauto – ID. Polo on ensimmäinen Volkswagenin pienemmän kokoluokan sähköautomalli, joka lanseerataan vuonna 2026
Laaja tarjonta – ID. Polo tulee aluksi saataville kolmella tehoversiolla (85 kW, 99 kW, 155 kW), kahdella akkukoolla ja jopa 450 km toimintamatkalla (WLTP, alustava arvo)
Kompakti tilaihme – Etuvetokonseptin ansiosta ID. Polo tarjoaa runsaasti tilaa viidelle henkilölle ja jopa 435 litraa matkatavaroille
Vakuuttavat ajo-ominaisuudet – ID. Polon ajo-ominaisuudet vastaavat luokkaa isompien autojen kokemusta
Uusi etuveto – Jatkokehitettyyn MEB+ -alustaan perustuva voimalinja vakuuttaa kokoluokassaan energiatehokkuudellaan
Lähtölaskenta uuteen ID. Poloon on käynnissä. Vain muutamaa kuukautta ennen maailmanensi-iltaa lähes tuotantovalmiiden ID. Polo -prototyyppien laivasto kerää viimeisiä testikilometrejä lukuisilla alueilla ympäri maailmaa. Tavoitteena on saavuttaa paras laatu ja yksityiskohtien täydellisyys sekä hienosäätää ajo-ominaisuudet.
“ID. Polo merkitsee uuden Volkswagen-sukupolven alkua: raikas muotoilu, intuitiivinen käyttö, huippulaatu ja ensiluokkaiset ajo-ominaisuudet – ja vihdoin perinteinen mallinimi. Saksan markkinan 25 000 euron aloitushinnalla teemme sähköisen liikkumisen saavutettavaksi monille ihmisille Euroopassa. Ja tämä on vasta alku: vuonna 2026 lanseeraamme kuusi uutta sähkömallia – kaikki 100-prosenttisesti Volkswagenia!”, sanoi Brand Group Core -ryhmän ja Volkswagen-brändin toimitusjohtaja Thomas Schäfer.
Uusi aikakausi – 50 vuotta ensimmäisen Polon jälkeen. ID. Polossa Volkswagen keskittyy tuttuihin vahvuuksiin: intuitiivinen käyttö, toiminnallisuus ja laatu. Lisäksi ID. Polo on hintojensa vuoksi yhä useamman hankittavissa. Samalla ID. Polo on ensimmäinen malli, jossa on uusi pääsuunnittelija Andreas Mindtin ”Pure Positive” -muotoilukieli. Tuloksena on kompakti sähköautomalli, joka tarjoaa enemmän tilaa, ja jonka ajo-ominaisuudet ovat tarkkuudessaan luokkaa isompien autojen tasolla. Lisäksi se on ensimmäinen sähköisen ID.-tuoteperheen malli, jolla on historiasta tuttu Volkswagen-mallinimi nimessään - Polo.
Neljä tehoversiota, kaksi akkukokoa, jopa 450 km toimintamatka. Keväällä 2026 tapahtuvassa ensiesittelyssä ID. Polo on saatavilla kolmella tehoversiolla: 85 kW (116 hv), 99 kW (135 hv) ja 155 kW (211 hv). Sporttinen ID. Polo GTI, jossa on 166 kW (226 hv), tulee tarjolle myöhemmin vuoden 2026 aikana.
Malliston pienitehoisemmissa 85 kW ja 99 kW versioissa on 37 kWh (netto) korkeajänniteakku LFP- eli rautafosfaattikennoilla. Tämän akun maksimi DC-latausteho on jopa 90 kW. Tehokkaammat 155 kW ja 166 kW versiot käyttävät NMC-akkua (nikkeli, mangaani, koboltti), jossa on uudet PowerCo:n valmistamat ”unified cell”- kennot. Isompi akku on energiasisällöltään 52 kWh (netto), ja mahdollistaa jopa 450 km toimintamatkan (WLTP, alustava arvo) ja pikalatauksen maksimissaan jopa 130 kW teholla.
ID. Polossa on äskettäin kehitetty etuvetojärjestelmä. Se perustuu edelleen kehitettyyn modulaariseen sähköiseen alustarakenteeseen, jota kutsutaan nimellä MEB+. Täysin uusi, erittäin energiatehokas sähköinen voimalinja vähentää monimutkaisuutta, komponenttien määrää ja painoa. Nämä ovat tekijöitä, joiden avulla Volkswagen pystyi alentamaan kustannuksia ja kulutusta. Lisäksi sähköinen etuveto tarjoaa selkeitä tilaetuja. Keskeinen komponentti on uusimman sukupolven erittäin tehokas Volkswagen-sähkömoottori, nimeltään APP 290. Auton pohjaan on integroituna uusi akkusukupolvi, jossa on PowerCo:n uudet ”unified cell”-kennot, ja joka käyttää cell-to-pack-teknologiaa. Uuden teknologian myötä ei käytetä enää moduulikotelot, vaan kennot asennetaan suoraan akkupakettiin. Tämä alentaa kustannuksia, tilantarvetta ja painoa sekä lisää energiatiheyttä noin 10 prosenttia. Hyötynä saadaan enemmän toimintamatkaa.
Innovaatioiden demokratisointi. MEB+-alustarakenteen myötä ID. Poloon tuodaan paitsi uusimmat sähkövoimalinjateknologiat myös lukuisia seuraavan sukupolven kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Näihin kuuluu merkittävästi parannettu Travel Assist -järjestelmä, joka mahdollistaa avustetun ohjauksen kaistalla ja etäisyydensäädön sekä moottoritieolosuhteissa avustetun kaistanvaihdon. Lisäksi ID. Polon Travel Assist -järjestelmässä on ensimmäistä kertaa liikennevalojen sekä STOP-merkkien tunnistus.
Uuden ID. Polon keskeiset mitat. ID. Polo on 4 053 mm pitkä, 1 816 mm leveä ja 1 530 mm korkea. Sen akseliväli on 2 600 mm. Vaikka sen koko on suunnilleen verrattavissa klassiseen polttomoottorilla varustettuun Poloon, sähköinen ID. Polo tarjoaa selkeitä tilaetuja MEB+:n kompaktin voimalinjan ansiosta: matkustajat hyötyvät 19 mm lisäpituudesta sisätiloissa, mikä näkyy erityisesti takana. Myös sisäleveys ja pääntilat ovat kasvaneet. Tavaratilan tilavuus on kasvanut 24 % verrattuna klassiseen Poloon – 351 litrasta 435 litraan. Takaselkänojat taitettuna kuormatila kasvaa 1 243 litraan (verrattuna 1 125 litraan perinteisessä Polossa). Tämä lisätila tekee aina neljäovisen, viisipaikkaisen ID. Polon monipuolisemmaksi kuin mikään sen edeltäjistä – se on täydellinen kaupungissa ajoon sekä pidemmille matkoille, niin arkeen perheen kuin ystävienkin kanssa.
Brand Group Core hyödyntää Euroopan täyden innovaatiovoiman. ID. Polon kehitys on yhteishanke Brand Group Coren sisällä: SEAT & CUPRA johti projektia, ja ID. Polo suunniteltiin Volkswagenin muotoilukeskuksessa Wolfsburgissa. Keskeiset teknologiat – kuten ohjelmisto, kuljettajaa avustavat järjestelmät, voimalinja, alusta ja ohjaus – tulevat Volkswagenin MEB+ -alustasta. ID. Polo valmistetaan SEAT & CUPRA -tehtaalla Martorellissa, Espanjassa.
*ID. Polo on lähes tuotantovalmis konseptiauto. Malli ei ole vielä myynnissä.