Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n – suorituskykyinen ja näyttävä malliversio

  • Suorituskykyinen voimalinja, sähköisesti ohjattu takatasauspyörästön lukko ja madallettu Sport-ilmajousitus

  • Tehoa jopa 420 kW (571 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 sekunnissa

  • Track-ajotila optimoi akun jäähdytyksen ja suorituskyvyn

  • GTS-mallille tyypillinen muotoilu: erottuva ulkonäkö mustilla yksityiskohdilla

  • Uusi GTS-sisustapaketti, jossa koristetikkaukset vastaavat ulkoväriä

Porsche laajentaa täyssähköisten SUV-malliensa valikoimaa Macan GTS:llä – erityisen urheilullisella ja kuljettajakeskeisellä mallilla. Jopa 420 kW:n teholla, sähköisesti ohjatulla takatasauspyörästön lukolla ja madalletulla Sport-ilmajousituksella GTS asettaa uudet standardit ketteryydelle ja ajodynamiikalle. GTS-perinteen mukaisesti Macanin viides malliversio erottuu sekä sisä- että ulkopuolelta omaleimaisella muotoilullaan ja lukuisilla tummasävyisillä yksityiskohdilla.

”Suomeen on ensirekisteröity jo yli 400 täyssähköistä Macania. Suosio Suomessa on ollut vahvaa – kuluvana vuonna jopa yli 60 prosenttia kaikista Porsche-asiakkaista on valinnut Macanin. GTS-mallit ovat puolestaan perinteisesti saaneet Porsche-mallistossa paljon kiitosta, joten uskon ensimmäisten Macan GTS kauppojen syntyvän heti myynnin aloituspäivänä”, kertoo K-Autolla Porschesta vastaava liiketoimintajohtaja Aarne Töllinen.

GTS – kolme kirjainta, joilla on ollut erityinen maine Porsche-harrastajien keskuudessa aina vuodesta 1963 lähtien, jolloin esiteltiin 904 Carrera GTS. Ensimmäistä kertaa täyssähköinen Macan kantaa nyt tätä ikonista lyhennettä. Tämä uusin lisäys sähköisten SUV-mallien sarjaan tarjoaa erinomaista ajodynamiikkaa ja poikkeuksellisia kiihtyvyyslukemia: kiihdytys 0–100 km/h vie vain 3,8 sekuntia, 200 km/h saavutetaan 13,3 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h.

Macan Turbon tavoin Macan GTS:ssä on mallisarjan tehokkain sähkömoottori taka-akselilla. Voimayksikön halkaisija on 230 millimetriä, aktiivinen pituus 210 mm, ja siinä on erittäin tehokas 900 ampeerin piikarbidipulssimuunnin (SiC). Macan GTS:ssä se tuottaa tehoa 380 kW (516 hv), ja Launch Control -toiminnolla teho nousee 420 kW:iin (571 hv), maksimivääntömomentti on 955 Nm. Kuten Macan Turbossa, vaihteisto, jonka välityssuhde on 9,0:1, on suunniteltu erityisesti kestämään suorituskykymallien valtavat vääntömomentit.

Macan GTS tarjoaa jopa 586 kilometrin toimintamatkan (WLTP). Sopivalla pikalatausasemalla 100 kWh:n suurjänniteakku voidaan ladata 10–80 prosenttiin vain 21 minuutissa, ja latauksen huipputeho on 270 kW.

Sport Chrono -paketti kuuluu vakiovarustukseen, ja sitä on laajennettu sisältämään Taycanista tutun track mode -ajotilan, joka valmistaa auton erityisen suorituskykyiseen ajoon. Tila lisää akun jäähdytystasoa, minimoiden tehonmenetyksen, joka johtuu lämmön kertymisestä (tunnetaan myös nimellä derating-efekti), mikä johtaa selvästi parantuneeseen suorituskykyyn jatkuvassa kuormituksessa.

Urheilullinen ilmajousitus GTS-kohtaisilla säädöillä

Uusi Macan GTS tuottaa tehonsa aidon urheiluauton tyyliin – yhdistäen taka-akselipainotteisen painojakauman, matalan painopisteen ja älykkään tehonhallinnan. Nopeasti reagoivan elektronisen Porsche Traction Management (ePTM) -nelivetojärjestelmän rinnalla vakiovarustukseen kuuluu Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -järjestelmä. Sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko parantaa pitoa ja ketteryyttä, ja se on sijoitettu suoraan takamoottorin taakse auttaakseen saavuttamaan 48:52 taka-akselipainotteisen painojakauman.

Macan GTS:llä on myös mallisarjan matalin painopiste. Insinöörit ovat hienosäätäneet erityisesti urheilullista ilmajousitusta, jossa on korkeudensäätö ja Porsche Active Suspension Management (PASM). 10 mm matalampi ajokorkeus sekä mallikohtainen iskunvaimentimien ja kallistuksenvakaajien viritys tarjoavat poikkeuksellista ketteryyttä ja tarkkuutta kaarreajossa, jota voidaan edelleen parantaa valinnaisella takapyöräohjauksella.

Macan GTS:n tunteikas luonne ulottuu myös sen ääneen. Porsche Electric Sport Sound (PESS) -ominaisuus tarjoaa kaksi eksklusiivista GTS-erikoisääniprofiilia, joilla on oma luonteensa ‘Sport’- ja ‘Sport Plus’ -tiloissa.

Ulkoasu: mustat yksityiskohdat ja eksklusiiviset sivuhelmat

Uusi Macan GTS erottuu selvästi yksilöllisellä muotoilullaan. Sen ulkonäköä määrittävät erilaiset mustaksi maalatut yksityiskohdat edessä, sivuilla ja takana – tunnusomaisia elementtejä kaikille Porsche GTS -malleille. Erityisen huomiota herättäviä ovat tummennetut Matrix LED -ajovalot ja voimakkaasti muotoillut ulkoreunat ilmanohjaimien yläpuolella.

Vuoden 2026 alusta alkaen Porsche tuo saataville uuden Sport Design -paketin kaikille Macan-malleille, joka sisältää uudet etu- ja takapuskurit. Macan GTS on ensimmäinen malli, joka saa sen – ei vain vakiovarusteena, vaan myös GTS-erikoismuotoilulla. Kontrastielementit, kuten ilmaohjaimet, sivukorostukset, pyöränkaarien reunukset ja säädettävän takaspoilerin lippa, on viimeistelty mustaksi.

Uudelleen muotoillut helmalevikkeet, jotka levenevät taaksepäin, vahvistavat auton määrätietoista ulkonäköä. Takapuskuri on muotoiltu erottuvasti mustalla viimeistelyllä ja korostetulla diffuusoripaneelilla, ja takavalot on tummennettu vastaamaan ajovaloja. GTS:ssä on vakiovarusteena 21-tuumaiset Macan Design -kevytmetallivanteet Anthracite Grey -värissä; vaihtoehtoisesti saatavilla ovat 22-tuumaiset RS Spyder Design -vanteet samassa sävyssä.

Uuden Macan GTS:n myötä saataville on tullut kolme uutta väriä: suosittu Crayon tekee paluun, GTS:lle tyypillinen Carmine Red liittyy mukaan, ja ensimmäistä kertaa Macanissa nähdään Lugano Blue. Porsche Car Configuratorin kautta saatavilla on 15 väriä, ja Porsche Exclusive Manufaktur tarjoaa lähes 60 lisäsävyä Paint to Sample -ohjelmansa kautta.

Sisusta: valinnaiset ulkoväriin sovitetut koristetikkaukset

Urheilullisen ulkonäön jatkamiseksi sisätiloissa Macan GTS:n sisustus sisältää laajennetun Race-Tex-verhoilun, jossa on elementtejä mustalla pehmeäksi viimeistellyllä nahalla. Race-Tex-materiaalia on lämmitettävässä monitoimisessa GT Sports -ohjauspyörässä, keskikonsolin ja ovipaneelien käsinojissa sekä kojelaudassa. Säädettävien, 18-suuntaisten urheiluistuinten keskiosat on myös verhoiltu Race-Texillä, kun taas istuimien reunat ja niskatuet on pehmeäksi viimeistetyllä nahalla.

Ensimmäistä kertaa Macan-mallissa lisävarusteena saatava GTS-sisustapaketti mahdollistaa ulko- ja sisätilojen värien yhteensovittamisen. Paketti on saatavilla Carmine Red-, Slate Grey Neo- tai Lugano Blue -väreissä, jotka vastaavat ulkovärivaihtoehtoja. Kontrastiväriset koristetikkaukset istuimissa, ohjauspyörässä, ovipaneeleissa ja kojelaudan yläosassa on viimeistelty kyseisellä värillä, samoin kuin turvavyöt ja istuimien ”GTS”-kirjaimet. Ohjauspyörässä on myös merkki, jossa on värisovitettu ”GTS”-kirjainmerkintä. Pakettiin sisältyy myös hiilikuituinen sisustapaketti, joka lisää hiilikuituviimeistelyä ohjauspyörään, kojelautaan ja ovipaneeleihin.

GTS-teema jatkuu digitaalisessa ohjaamossa. Auton todellinen ulkoväri näkyy 3D-visualisoinnissa keskinäytöllä, ja mittaristossa on ”GTS”-kirjainmerkintä. Vakiovarusteisen Sport Chrono -paketin monet toiminnot – kuten kierrosaikojen mittaus, telemetriatallennus ja sektorianalyysi – ovat käytettävissä vastaavan sovelluksen kautta keskinäytöllä.

Uudet avustavat, mukavuus- ja viihdetoiminnot

Macan GTS hyötyy myös uusimmista päivityksistä, jotka on otettu käyttöön koko Macan-malliston osalta, ja jotka parantavat kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja digitaalisia toimintoja. Näihin kuuluvat Porsche Digital Key fyysisen avaimen lisäksi, uudet pysäköintiavustintoiminnot, tekoälyllä tuettu Voice Pilot, laajennettu valikoima sisätilaviihdettä sekä suurentunut enimmäisvetokyky, joka on nyt 2 500 kilogrammaa.

Uusi Macan GTS on nyt tilattavissa, hinta alkaen 111 390,00 euroa sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta: https://newsroom.porsche.com/en.html

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenTäyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset

Aiheeseen liittyvää

324418 6000x4002
16.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Porsche rikkoo myös automallien kehitystyön rajoja – täyssähköisen Cayennen testaukset tehty äärimmäisissä olosuhteissa todellisessa ja virtuaalisessa ympäristössä

Simulaatio ja tekoäly tukevat uuden SUV-mallin kehitystä Virtuaaliset prototyypit tuovat tarkkuutta ja tehokkuutta Kestotestit arjessa, kilparadalla j...

S-ZT 911 RG25 0001 1 R V4
7.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Porschelta uusi huippumalli – täysin uusi 911 Turbo S Bi-Turbo Performance Hybrid -tekniikalla

Tehokkain tuotannossa oleva 911-malli: järjestelmäteho 523 kW (711 hv) Innovatiivinen T-Hybrid-voimansiirto kahdella sähköisellä pakokaasuturboahtimel...

IAA porsche
5.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Maailmanensi-ilta 7.9. – Patrick Dempsey esittelee 911-sarjan uuden huippumallin

Uusi malli lanseerataan sekä Coupéna että Cabriolet-versiona Digitaalinen maailmanensi-ilta 7. syyskuuta 2025 klo 16.00 (Suomen aikaa) Näyttelijä ja k...