Ensimmäinen Saksassa valmistettu Porsche 356 valmistui 6. huhtikuuta 1950
Zuffenhausenista tuli nopeasti Porschen koti
Valmistusperinteiden ja huipputeknologisen tuotannon yhdistelmä
Ensimmäinen Saksassa valmistettu Porsche 356 valmistui 6. huhtikuuta 1950, mikä merkitsi poikkeuksellisen menestystarinan alkua. Vuosikymmenten mittaan Zuffenhausenista tuli Porschen urheiluautotuotannon keskus. Siellä valmistetaan myös moottoreita, sähkövoimalinjoja sekä tehdään asiakasautojen yksilöllisiä varusteluita.
Porsche 356:n tuotanto alkoi Stuttgartissa 75 vuotta sitten. Uuden mallisarjan ensimmäinen auto valmistui Zuffenhausenissa 6. huhtikuuta 1950. Sarjatuotannon käynnistyminen merkitsi menestystarinan alkua. Siitä lähtien tehdaspaikka on ollut erottamattomasti sidoksissa brändin urheiluautoihin: 911, jonka sarjatuotanto alkoi siellä vuonna 1964, 718-mallisarja ja täyssähköinen Taycan. "Zuffenhausen on ja pysyy urheiluautojemme kotina. Se edustaa edelläkävijyyttä, huippumodernia tuotantoteknologiaa ja valmistuslaatua", sanoo Porschen tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Albrecht Reimold. "Paikan kehitys osoittaa, miten Porsche on muuttunut pienestä urheiluautovalmistajasta maailman johtavaksi yritykseksi, joka valmistaa ainutlaatuisia autoja."
Gmündistä Zuffenhauseniin: tie omaan tuotantoon
Porsche aloitti toimintansa Zuffenhausenissa vuonna 1938, aluksi suunnittelutoimistona. Yrityksen oma autonvalmistus Porsche-nimen alla alkoi vasta toisen maailmansodan jälkeen. Porsche 356 ‘No.1’ Roadster sai virallisen tiekelpoisuuden 8.6.1948. Takamoottorisen 356:n ensimmäiset 52 yksikköä takaturvaistuimilla rakennettiin käsin alumiinikoriin Itävallassa vuosina 1948–1950, ja ne toimivat mallina myöhemmin Stuttgartissa valmistettaville 356-malleille. Svaabiaan (nyk. Baden-Württemberg) paluun jälkeen Porschen oma tehdas oli liittoutuneiden hallussa. Varsinainen suunnittelutoimisto sijaitsi parakissa Schwieberdinger Strassella, ja Porsche vuokrasi tiloja kadun toisella puolella sijaitsevasta Reutterin tehtaasta moottorituotantoa ja kokoonpanoa varten. Vastineeksi Reutter valmisti ja maalasi korit valmiiksi, ja nämä tuotettiin Reutterin tehtaalla I, Augustenstrassella Stuttgartin länsiosassa vuoteen 1953 saakka.
Ensimmäinen Porsche 356 valmistui Zuffenhausenissa 6. huhtikuuta 1950. Vuoden loppuun mennessä Porsche oli rakentanut 317 autoa. Kilpailumenestysten ja valtavan vientikysynnän ansiosta 356:sta tuli nopeasti suuri menestys brändille. Koska Werk 1:n luovutus viivästyi Yhdysvaltain sotilashallinnon takia, Porsche tilasi arvostetun stuttgartilaisarkkitehdin Rolf Gutbrodin suunnittelemaan Werk 2:n. Tämä kokoonpanohalli, joka rakennettiin Reutterin Porschelle myymälle tontille, otettiin käyttöön vuonna 1952 ja sitä laajennettiin jo vuonna 1954. Vuoden 1955 lopussa Porsche palasi omaan rakennukseensa Werk 1:ssä Zuffenhausenissa.
Rakennuksissa sijaitsivat suunnitteluosasto, kaupalliset toiminnot, korjaamo yrityksen ja asiakkaiden autoille sekä kilpa-autojen testaus- ja kehitysosasto. Tuotanto, myynti ja varaosatoimitukset jäivät Werk 2:een. Moottorituotanto alkoi Werk 3:ssa vuonna 1960, ja 1. joulukuuta 1963 Porsche osti Reutterin koritehtaan ja sen kattavan osaamisen noin 1000 työntekijän kera – lähes kaksinkertaistaen työvoimansa. Samalla Porsche varmisti Zuffenhausenin valmistuspaikkana. Samana vuonna ensimmäinen 911, joka tunnettiin tuolloin vielä nimellä 901, valmistui Zuffenhausenin tuotantolinjalta. Kun 356:n tuotanto päättyi vuonna 1965, Porsche oli valmistanut mallia noin 78 000 kappaletta. Vuosikymmenten aikana Porsche laajensi ja modernisoi tuotantotilojaan jatkuvasti.
Jo 1950-luvulla käytössä ollut periaate elää edelleen: eri mallien joustava tuotanto samalla linjalla. Porsche 356:n Coupé-, Cabriolet-, Roadster- ja Speedster-mallit valmistettiin samanaikaisesti ja yksilöllisesti viimeisteltyinä. Tämä monipuolisuus yhdistettynä tehokkuuteen ja laatuun on säilynyt päätehtaan tunnusmerkkinä. Vielä nykyäänkin kaikki 911-mallit ja -versiot – Carrerasta huippuluokan GT-malleihin ja kilpa-autoihin – valmistetaan yhdellä tuotantolinjalla. Auton sisäverhoilu valmistetaan tehtaan satulaverstaassa.
356:sta 911:een – kasvua ja laajentumista
1960-luvulla 911 korvasi menestyksekkäästi 356:n. Tuotantoa laajennettiin ja rakennettiin uusia tuotantorakennuksia. Moottorituotanto ulkoistettiin ja muutenkin jatkuvasti laajenevalle Werk 2:lle rakennettiin lisähalli. Rakennus 41, monikerroksinen tuotantorakennus lopulliselle kokoonpanolle, rakennettiin vuonna 1969. Porsche tehosti tuotantoprosessejaan ja kasvatti kapasiteettiaan.
Vuonna 1973 Porschella työskenteli noin 4 000 työntekijää, ja 1980-luvun loppuun mennessä kolmella toimipaikalla työskenteli yli kaksinkertainen määrä siihen lukuun nähden: tuotannossa Zuffenhausenissa, tutkimus- ja kehityskeskuksessa Weissachissa ja toimistolla Ludwigsburgissa. Tuotantomäärien kasvaessa Zuffenhausenin tehdas kasvoi vähitellen. 1970- ja 1980-luvuilla etumoottorisia malleja kuten 928, 944 ja 968 valmistettiin 911:n rinnalla.
1980-luvulla Zuffenhausenin korituotanto saavutti jälleen kapasiteettinsa rajat. Kasvava urheiluautojen kysyntä vaati tuotantotilojen laajentamista. Werk 5 rakennettiin vuonna 1988 erittäin joustavaan korituotantoon. Uuden tuotantofilosofian näkyvä symboli oli kuljetinsilta, joka kuljetti valmistetut auton korit noin 35 metrin korkeudessa vilkkaan Schwieberdinger Strassen yli – suoraan Werk 2:n kokoonpanolinjaan.
Vuosien varrella Zuffenhausenin tehdasta on jatkuvasti nykyaikaistettu muutos-, laajennus- ja uudisrakennusprojekteilla. Porsche on vastannut tarkkuuden, tehokkuuden ja joustavuuden kasvaviin vaatimuksiin luovuudella ja innovaatioilla.
Merkittävä virstanpylväs tehtaan historiassa oli valmistautuminen täyssähköisen Taycanin sarjatuotantoon, joka alkoi vuonna 2019. Tämän muutoksen yhteydessä Porsche loi uusia tuotantoalueita: uusi korityöpaja rakennettiin Werk 5:een ja nykyaikainen maalaamo Werk 1:een – kaikki sähköisen liikkuvuuden erityisvaatimuksiin räätälöitynä. Samalla Werk 2:een, Adestrassen suuntaan, rakennettiin moderni kokoonpanorakennus modulaarisella lineaarisella rakenteella. Toinen kuljetinsilta rakennettiin Schwieberdinger Strassen yli yhdistämään tehokkasti uutta logistiikkajärjestelmää.
Paikka, jossa Porsche yhdistää huipputeknologian ja käsityötaidon
Zuffenhausen on tarkkuuden, innovaation ja hienostuneen käsityön symboli. Paikka, jossa Porsche yhdistää perinteet ja huipputeknologisen tuotannon: miehittämättömät kuljetusjärjestelmät, keskitetty tehtaiden pilvipalvelu ja tekoälyn käyttö – muutamia esimerkkejä "Made in Zuffenhausen" -urheiluautojen tuotannossa käytetyistä innovaatioista. 911:n ja täyssähköisen Taycanin tuotantokeskus sijaitsee Zuffenhausenissa. Lisäksi noin yhden neliökilometrin alueella Stuttgartin pohjoisosassa valmistetaan bokserimoottoreita urheiluautoihin, V8-moottoreita nelipaikkaisiin polttomoottorimalleihin sekä sähkömoottoreita Taycaniin ja Macaniin kahdessa moottoritehtaassa.
Lisäksi alueella toimii kolme erikoisyksikköä: Porsche Exclusive Manufaktur, jossa asiakkaiden autot räätälöidään yksilöllisesti; Sonderwunsch-osasto, jossa syntyy ainutlaatuisia autoja; ja CFRP Manufaktur, jossa ulkoisia koriosia kootaan käsin tavallisen tuotantolinjan ulkopuolella erikoiskevytrakenteisille malleille, kuten 911 S/T ja 911 GT3 RS.
Zuffenhausenin ja Weissachin rinnalla myös Leipzigilla on keskeinen rooli Porschen maailmassa. Cayennea valmistettiin siellä vuosina 2002–2016, ja sen rinnalla Carrera GT:tä vuosina 2003–2006. Panamera-urheilusedania on valmistettu Leipzigissa vuodesta 2009 lähtien ja Macania vuodesta 2014, minkä vuoksi Porsche laajensi Leipzigista täyden mittakaavan tuotantolaitoksen vuosien 2011–2014 aikana.
Merkkivuosi, joka katsoo tulevaisuuteen
Zuffenhausenissa Porsche yhdistää teollisen sarjatuotannon edut yksilöllisten urheiluautojen valmistuksen ainutlaatuisuuteen. "Zuffenhausen on ja pysyy urheiluautojemme kotina. Täällä valmistamme autoja, jotka kiehtovat maailmaa – tuotannossa, joka on yhdistänyt käsityötaidon ja insinööritaidon jo 75 vuoden ajan", korostaa Reimold. Tällä merkkivuodella Porsche ei ainoastaan juhli vaikuttavaa menneisyyttään, vaan katsoo myös eteenpäin: Zuffenhausen, samoin kuin sen vastinpari Weissachissa ja tehdas Leipzigissa, edustavat edelläkävijätekniikkaa, valmistuslaatua ja Porschen pysyvää tavoitetta lähestyä yhä täydellisempää urheiluautoa.
Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta:
https://newsroom.porsche.com/en.html