Siirry pääsisältöön
K-Auton Kesäkampanja 20.7. asti

Osta uusi auto, myy vanhasi meille tai vaihda se uudempaan, huolla autosi tai lataa sähköä. Kaikki tämä kannattaa nyt tehdä K-Autossa ja hyödyntää samalla aurinkoiset kesäedut.

Katso tarjoukset

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Sähköinen camouflage-naamioitu Porsche Cayenne näyttää suorituskykynsä ja käytännöllisyytensä

  • Uusi SUV-mallin ennätys perinteisessä Shelsley Walshin mäkikilpailussa

  • Porsche Active Ride -ilmajousitus lisää urheilullisuutta ja mukavuutta

  • Enimmäisvetokyky jopa 3,5 tonnia

  • Prototyypin julkinen esiintyminen Englannissa

Uuden Porsche Cayennen maailmanlaajuinen testaus on täydessä vauhdissa. Osana toisen täyssähköisen SUV-mallinsa hienosäätöä Porsche lähetti lähes tuotantovalmiin prototyypin keräämään ennätyksiä ja samalla esittelemään Cayennen erinomaista käytännöllisyyttään.

Yli 20 vuoden ajan Porsche Cayenne on ollut tunnettu ainutlaatuisesta monipuolisuudestaan. Täyssähköinen versio rakentuu tämän pohjalle ja yhdistää suorituskyvyn, arjen käytännöllisyyden, pitkän matkan mukavuuden ja maastoajokelpoisuuden paremmin kuin koskaan aiemmin. Porsche on jakanut nyt mallista esimakua jo kauan ennen Cayenne Electricin markkinoille tuloa, osana elokuvatuotantoa Englannissa.

”Cayenne on aito Porsche suomalaiseen makuun. Nykyinenkin Cayenne tarjoaa erittäin vakuuttavan vetokyvyn peräkärryjä ja nopeita autoja rakastaville suomalaisille. Cayenne E-Hybrid on ollut Suomessa todellinen menestystarina – auto, jolle ei löydy todellista haastajaa omassa luokassaan. Olemme innoissamme täysin uudesta sähköisestä Cayennesta – dynaamisesta uutuudesta, joka yhdistää huippuluokan suorituskyvyn ja sähköisen ajamisen edelläkävijyyden. Uskomme vahvasti, että se tulee valloittamaan myös Suomen tiet”, sanoo K-Autolla Porsche-liiketoiminnasta vastaava johtaja Aarne Töllinen.

Aktiivinen jousitus takaa vakauden ja tarkkuuden uudelle ennätykselle

Porsche osoitti tulevan täyssähköisen SUV-mallinsa suorituskykyä historiallisessa paikassa: Shelsley Walshin mäkikilpailussa, joka on järjestetty vuodesta 1905 ja on yksi maailman vanhimmista moottoriurheilutapahtumista. Lähes tuotantovalmis prototyyppi osallistui kuvausprojektiin kilpaillen samalla Britannian mäkikilpailumestaruuden osallistujien kanssa. TAG Heuer Porsche Formula E -tiimin simulaattori- ja kehityskuljettaja Gabriela Jílková ajoi naamioitua Cayenne Electriciä ylös asfalttimäkeä, joka on paikoin vain 3,5 metriä leveä, jyrkimmillään kaltevuutta on 16,7 % ja pituutta 914 metriä. Ensimmäisellä yrityksellään Jílková rikkoi SUV-malliluokan aiemman ennätysajan yli neljällä sekunnilla. ”Rata on vaativa eikä anna anteeksi virheitä”, hän sanoi. ”Ei ole turva-alueita eikä juuri tilaa korjauksille. Mutta aktiivinen jousitus antaa uudelle Cayennelle valtavan vakauden ja tarkkuuden. Tunsin oloni täysin luottavaiseksi koko ajan.”

Sähköinen Cayenne oli varustettu Porsche Active Ride -ilmajousituksella, joka tullaan tarjoamaan SUV-malliin tulevaisuudessa. Aktiivinen alusta pitää korin tasaisena kaikissa tilanteissa – jarrutuksessa, kallistyuksessa ja kiihdytyksessä – ja varmistaa täydellisen pidon tasapainoisella pyöräkuormien jakautumisella. ”Porsche Active Ride laajentaa merkittävästi ajodynamiikan ja ajomukavuuden välistä aluetta uudessa Cayennessa”, sanoo Cayenne-tuotelinjan johtaja Michael Schätzle.

Ennätysajan 31,28 sekunnin lisäksi Shelsley Walshissa herätti huomiota toinenkin luku: ensimmäinen mittauspiste, 18,3 metrin päässä lähtöviivalta, ohitettiin vain 1,94 sekunnissa. Vain yksipaikkaiset kilpa-autot, jotka on rakennettu tätä tarkoitusta varten ja varustettu slick-renkailla, ovat yltäneet tähän tässä tapahtumassa. Tämä antaa käsityksen Porschen sähköisen SUV-malli poikkeuksellisesta kiihtyvyydestä – vaikka autossa oli tavalliset kesärenkaat. Schätzle vakuuttaa, että sähköisen Cayennen lopullinen hienosäätö on yhä käynnissä ennen kuin malli saapuu markkinoille, ”mutta ennätysauton voimalinja ja varustelu olivat jo tuotantotasolla”.

Järjestelmä mahdollistaa vetokyvyn, joka vastaa polttomoottoriautoja

Porsche ei esitellyt Englannissa vain sähköisen Cayennen suorituskykyä, vaan myös sen soveltuvuutta arkikäyttöön. Brittiläinen tv-juontaja Richard Hammond käytti naamioitua prototyyppiä osana kuvausprojektia kuljettaakseen yli 100 vuotta vanhan ja yli kahden tonnin painoisen klassikkoauton työpajaltaan Herefordista autotalliinsa. Vaikka kokonaispaino perävaunun kanssa oli noin kolme tonnia, sähköinen Cayenne suoriutui tehtävästä vaivatta. Hammondin mukaan: ”Vedimme perässämme huomattavaa painoa, mutta sitä ei olisi huomannut – Cayenne hoiti sen vaivattomasti.”

Porsche on suunnitellut sähköisen Cayennen erittäin kestäväksi niin rungon, voimansiirron kuin korkeajännitejärjestelmän lämpöhallinnan osalta, että SUV-malli täyttää kaikki vaatimukset ollakseen yksi maailman ensimmäisistä sähköautoista, jolla on jopa 3,5 tonnin vetokyky (riippuen varustelusta) ja joka tulee saamaan siihen tarvittavan hyväksynnän – aivan kuten nykyinen polttomoottorikäyttöinen Cayenne. ”Asiakkaamme ovat aina arvostaneet Cayennen korkeaa käytännöllisyyttä,” jatkaa Schätzle. ”Siksi emme halunneet tehdä kompromisseja sähköisen malliversion kehityksessä.”

Uudet suorituskykyrajat sähköistämisen ansiota

”Asiakkaillamme on käytössään tehokkaita ja taloudellisia polttomoottori- ja hybridimalleja vielä pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle, ja kehitämme nykyistä mallisukupolvea edelleen merkittävin panostuksin,” sanoo Schätzle. ”Kuitenkin Englannissa ensimmäistä kertaa julkisesti esitelty suorituskykytaso on saavutettavissa vain sähköistämisen ansiosta. Sähköinen Cayenne asettaa uudet standardit – tinkimättä arkikäytettävyydestä ja käytännöllisyydestä.”

Porsche suunnittelee myös toista julkista esiintymistä Englannissa Shelsley Walshin ennätysautolla: näyttävästi camouflage-naamioitu prototyyppi on esillä Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa 10.–13. heinäkuuta 2025.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta: https://newsroom.porsche.com/en.html

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenKolme uutta Porsche 911-malliversiota – kaikissa neliveto ja tehoa 480 hv

Aiheeseen liittyvää

Porsche-Track-Experience 2020 Master Algarve 2731 216768 cmyk
16.6.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen

Maailmanluokan ajotapahtuma Suomessa 28.8.-3.9.2025 Pohjois-Euroopan ainoalla GP-radalla Kymiringillä Tapahtumaa varten 26 erikoisautoa Suomeen, joide...

img
4.6.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Porsche on valmistanut autoja Zuffenhausenissa jo 75 vuoden ajan

Ensimmäinen Saksassa valmistettu Porsche 356 valmistui 6. huhtikuuta 1950 Zuffenhausenista tuli nopeasti Porschen koti Valmistusperinteiden ja huipput...

310240 6000x4500
15.5.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Porsche modernisoi PCM-järjestelmäänsä: parempi suorituskyky ja uusia ominaisuuksia

Päivitetty laitteisto parantaa suorituskykyä Sovelluskeskus tarjoaa laajan valikoiman palveluita Dolby Atmos® tarjoaa vaikuttavan äänikokemukseen Amaz...