Uusi SUV-mallin ennätys perinteisessä Shelsley Walshin mäkikilpailussa
Porsche Active Ride -ilmajousitus lisää urheilullisuutta ja mukavuutta
Enimmäisvetokyky jopa 3,5 tonnia
Prototyypin julkinen esiintyminen Englannissa
Uuden Porsche Cayennen maailmanlaajuinen testaus on täydessä vauhdissa. Osana toisen täyssähköisen SUV-mallinsa hienosäätöä Porsche lähetti lähes tuotantovalmiin prototyypin keräämään ennätyksiä ja samalla esittelemään Cayennen erinomaista käytännöllisyyttään.
Yli 20 vuoden ajan Porsche Cayenne on ollut tunnettu ainutlaatuisesta monipuolisuudestaan. Täyssähköinen versio rakentuu tämän pohjalle ja yhdistää suorituskyvyn, arjen käytännöllisyyden, pitkän matkan mukavuuden ja maastoajokelpoisuuden paremmin kuin koskaan aiemmin. Porsche on jakanut nyt mallista esimakua jo kauan ennen Cayenne Electricin markkinoille tuloa, osana elokuvatuotantoa Englannissa.
”Cayenne on aito Porsche suomalaiseen makuun. Nykyinenkin Cayenne tarjoaa erittäin vakuuttavan vetokyvyn peräkärryjä ja nopeita autoja rakastaville suomalaisille. Cayenne E-Hybrid on ollut Suomessa todellinen menestystarina – auto, jolle ei löydy todellista haastajaa omassa luokassaan. Olemme innoissamme täysin uudesta sähköisestä Cayennesta – dynaamisesta uutuudesta, joka yhdistää huippuluokan suorituskyvyn ja sähköisen ajamisen edelläkävijyyden. Uskomme vahvasti, että se tulee valloittamaan myös Suomen tiet”, sanoo K-Autolla Porsche-liiketoiminnasta vastaava johtaja Aarne Töllinen.
Aktiivinen jousitus takaa vakauden ja tarkkuuden uudelle ennätykselle
Porsche osoitti tulevan täyssähköisen SUV-mallinsa suorituskykyä historiallisessa paikassa: Shelsley Walshin mäkikilpailussa, joka on järjestetty vuodesta 1905 ja on yksi maailman vanhimmista moottoriurheilutapahtumista. Lähes tuotantovalmis prototyyppi osallistui kuvausprojektiin kilpaillen samalla Britannian mäkikilpailumestaruuden osallistujien kanssa. TAG Heuer Porsche Formula E -tiimin simulaattori- ja kehityskuljettaja Gabriela Jílková ajoi naamioitua Cayenne Electriciä ylös asfalttimäkeä, joka on paikoin vain 3,5 metriä leveä, jyrkimmillään kaltevuutta on 16,7 % ja pituutta 914 metriä. Ensimmäisellä yrityksellään Jílková rikkoi SUV-malliluokan aiemman ennätysajan yli neljällä sekunnilla. ”Rata on vaativa eikä anna anteeksi virheitä”, hän sanoi. ”Ei ole turva-alueita eikä juuri tilaa korjauksille. Mutta aktiivinen jousitus antaa uudelle Cayennelle valtavan vakauden ja tarkkuuden. Tunsin oloni täysin luottavaiseksi koko ajan.”
Sähköinen Cayenne oli varustettu Porsche Active Ride -ilmajousituksella, joka tullaan tarjoamaan SUV-malliin tulevaisuudessa. Aktiivinen alusta pitää korin tasaisena kaikissa tilanteissa – jarrutuksessa, kallistyuksessa ja kiihdytyksessä – ja varmistaa täydellisen pidon tasapainoisella pyöräkuormien jakautumisella. ”Porsche Active Ride laajentaa merkittävästi ajodynamiikan ja ajomukavuuden välistä aluetta uudessa Cayennessa”, sanoo Cayenne-tuotelinjan johtaja Michael Schätzle.
Ennätysajan 31,28 sekunnin lisäksi Shelsley Walshissa herätti huomiota toinenkin luku: ensimmäinen mittauspiste, 18,3 metrin päässä lähtöviivalta, ohitettiin vain 1,94 sekunnissa. Vain yksipaikkaiset kilpa-autot, jotka on rakennettu tätä tarkoitusta varten ja varustettu slick-renkailla, ovat yltäneet tähän tässä tapahtumassa. Tämä antaa käsityksen Porschen sähköisen SUV-malli poikkeuksellisesta kiihtyvyydestä – vaikka autossa oli tavalliset kesärenkaat. Schätzle vakuuttaa, että sähköisen Cayennen lopullinen hienosäätö on yhä käynnissä ennen kuin malli saapuu markkinoille, ”mutta ennätysauton voimalinja ja varustelu olivat jo tuotantotasolla”.
Järjestelmä mahdollistaa vetokyvyn, joka vastaa polttomoottoriautoja
Porsche ei esitellyt Englannissa vain sähköisen Cayennen suorituskykyä, vaan myös sen soveltuvuutta arkikäyttöön. Brittiläinen tv-juontaja Richard Hammond käytti naamioitua prototyyppiä osana kuvausprojektia kuljettaakseen yli 100 vuotta vanhan ja yli kahden tonnin painoisen klassikkoauton työpajaltaan Herefordista autotalliinsa. Vaikka kokonaispaino perävaunun kanssa oli noin kolme tonnia, sähköinen Cayenne suoriutui tehtävästä vaivatta. Hammondin mukaan: ”Vedimme perässämme huomattavaa painoa, mutta sitä ei olisi huomannut – Cayenne hoiti sen vaivattomasti.”
Porsche on suunnitellut sähköisen Cayennen erittäin kestäväksi niin rungon, voimansiirron kuin korkeajännitejärjestelmän lämpöhallinnan osalta, että SUV-malli täyttää kaikki vaatimukset ollakseen yksi maailman ensimmäisistä sähköautoista, jolla on jopa 3,5 tonnin vetokyky (riippuen varustelusta) ja joka tulee saamaan siihen tarvittavan hyväksynnän – aivan kuten nykyinen polttomoottorikäyttöinen Cayenne. ”Asiakkaamme ovat aina arvostaneet Cayennen korkeaa käytännöllisyyttä,” jatkaa Schätzle. ”Siksi emme halunneet tehdä kompromisseja sähköisen malliversion kehityksessä.”
Uudet suorituskykyrajat sähköistämisen ansiota
”Asiakkaillamme on käytössään tehokkaita ja taloudellisia polttomoottori- ja hybridimalleja vielä pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle, ja kehitämme nykyistä mallisukupolvea edelleen merkittävin panostuksin,” sanoo Schätzle. ”Kuitenkin Englannissa ensimmäistä kertaa julkisesti esitelty suorituskykytaso on saavutettavissa vain sähköistämisen ansiosta. Sähköinen Cayenne asettaa uudet standardit – tinkimättä arkikäytettävyydestä ja käytännöllisyydestä.”
Porsche suunnittelee myös toista julkista esiintymistä Englannissa Shelsley Walshin ennätysautolla: näyttävästi camouflage-naamioitu prototyyppi on esillä Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa 10.–13. heinäkuuta 2025.
Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta:
https://newsroom.porsche.com/en.html