Tapahtumassa IAA-näyttelyauto innovatiivisella fluoresoivalla maalilla, vielä myöhemmin tänä vuonna sähköisen Cayennen maailmanensi-ilta
Uuden Cayennen induktiivinen Porsche Wireless Charging lataus tekee lataamisesta vaivatonta ja tuo mukavuutta kotilataukseen
Induktiivisessa latauksessa jopa 11 kW latausteho, hyötysuhde jopa 90 prosenttia
Langaton lataus on jo mullistanut matkapuhelimen käytön: puhelin asetetaan latausalustalle ja energia alkaa virrata. Porsche tuo tämän teknologian myös sähköautoihin: yritys on ensimmäinen autonvalmistaja, joka tuo markkinoille 11 kW latausjärjestelmän, jossa on yksiosainen pohjalevy sähköautoille.
One-Box tarkoittaa, että pohjalevyn lisäksi ei enää tarvita seinäasennettavaa latauslaitetta tai ohjausyksikköä. Uusi sähköinen Cayenne on ensimmäinen Porsche-malli, jonka voi tilata tällä autokohtaisella varustuksella. Pohjalevyn myynti alkaa Porsche Centereissä ja verkkokaupassa vuonna 2026.
IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä fluoresoivalla maalilla varustettu prototyyppiauto esittelee tämän innovaation. Uuden sähköisen Cayenne maailmanensi-ilta on vielä vuoden 2025 lopulla.
“Käytön helppous, arkipäivän soveltuvuus ja latausinfrastruktuuri ovat edelleen ratkaisevia tekijöitä sähköisen liikkumisen hyväksynnässä,” sanoo Michael Steiner, Porsche AG:n kehityksestä vastaava johtaja. “Olemme ylpeitä siitä, että induktiivinen lataus tulee pian saataville Porsche-mallien sarjatuotannossa. Sähköauton lataaminen kotona ei ole koskaan ollut näin helppoa ja vaivatonta.”
Porsche on saavuttanut jopa 11 kW lataustehon langattoman latausjärjestelmän avulla, mikä vastaa samaa tasoa kuin johdollisessa AC-latauksessa. Energian siirron hyötysuhde sähköverkosta akkuun on jopa 90 prosenttia.
Porschen analyysien mukaan noin 75 % kaikista Porschen sähköautojen latauksista tapahtuu kotona. Tämä tekee induktiivisesta latauksesta erittäin potentiaalisen ratkaisun. Porsche Wireless Charging -latauslevy (117 x 78 x 6 cm) voidaan asentaa autotalliin, katokseen tai ulkoparkkipaikalle ja liittää sähköverkkoon. Asiakkaat voivat hyödyntää Porsche Installation Service -palvelua, jossa on maakohtaisia eroja. Suomessa Porschen yhteistyökumppani Plugit hoitaa asennuksen ja käyttöönoton.
Langattomaan lataukseen tarvitaan myös autokohtaista laitteistoa. Uusi sähköinen Cayenne Electric on ensimmäinen mallisarja, jonka voi tilata Porsche Wireless Charging -järjestelmän valmiudella ja autokohtaisella vastaanottimella. Vastaanotin sijaitsee auton pohjassa etupyörien välissä, suojattuna kiveniskuilta ja sääolosuhteilta. Lataus tapahtuu, kun Cayenne pysäköidään latauslevyn päälle, ja auto laskeutuu automaattisesti. Latauslevy tunnistaa liikettä ja vieraita esineitä. Lataus keskeytyy automaattisesti, jos ihminen tai eläin tulee auton ja latauslevyn väliin tai metalliesine on levyn päällä ja se kuumenee.
Porsche Wireless Charging on integroitu My Porsche -sovellukseen, jossa latausprosessia voi seurata, ja se tunnistaa myös useita autoja. Surround View -pysäköintitoiminnon erikoisnäkymä helpottaa Cayennen ohjaamista optimaaliseen latausasentoon. Kun auto on oikeassa paikassa ja pysäköintijarru aktivoitu, lataus alkaa automaattisesti – asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään. Langattomassa latauksessa on myös tuttuja mukavuustoimintoja, kuten ajastettu lataus ja esilämmitys.
Noin 50 kg painava latauslevy sisältää LTE- ja WLAN-moduulin, mikä mahdollistaa etäpäivitykset ja infrastruktuurin tuen tulevaisuudessa. Porsche Wireless Charging lanseerataan Euroopassa vuonna 2026, ja muut markkinat seuraavat myöhemmin.
Miten induktiivinen lataus toimii yksityiskohtaisesti
Induktiivinen lataus tunnetaan jo älypuhelimista ja sähköhammasharjoista. Energia siirtyy ilman kautta magneettikentän avulla. Tätä varten kuparista ja ferriiteistä valmistettu lähetyskela sijaitsee latauslevyn pohjassa. Kelaan johdetaan vaihtovirtaa, joka synnyttää magneettikentän.
Porschen innovatiivinen konsepti hyödyntää ultralaajakaistatekniikkaa, jolla määritetään auton suhteellinen sijainti latauslevyn päällä. Kun optimaalinen pysäköintiasento saavutetaan, siitä ilmoitetaan kuljettajalle. Auton vastaanottokelassa, joka toimii vastaanottimena, magneettikenttä synnyttää vaihtovirran. Tasasuuntain muuntaa sen tasavirraksi, jonka Cayennen suurjänniteakku voi varastoida.
Säänkestävä, tukeva ja testattu
Porsche Wireless Charging -latauslevy soveltuu myös ulkokäyttöön. Kaikki jännitteiset osat on suojattu sateelta ja lumelta. Ajaminen levyn yli ei aiheuta merkittävää vahinkoa. Sähkömagneettinen säteily rajoittuu latauksen aikana auton pohjaan. TÜV Süd on vahvistanut järjestelmän kestävyyden laajoilla testeillä. Latauslevy on myös CE- ja UL-sertifioitu, eli se täyttää EU:n ja Yhdysvaltojen turvallisuus- ja ympäristönsuojeluvaatimukset.
Uusi ulottuvuus pikalatauksessa
Pidempiä matkoja varten sähköinen Cayenne tarjoaa erittäin korkean lataustehon. Aiemmin segmenttiensä johtajina tunnetut Macan (270 kW) ja Taycan (320 kW) saavat seuraa Cayennesta, jonka DC-latausteho on jopa 400 kW. Tämä mahdollistaa optimaalisen latauksen esimerkiksi Porsche Charging Lounge -asemilla.
Näyttävästi naamioitu prototyyppi fluoresoivalla maalilla
Ensiesiintymisissään Isossa-Britanniassa sähköinen Cayenne herätti huomiota silmiinpistävällä teippauksellaan. IAA-prototyyppiauto Münchenissä on nyt varustettu samankaltaisella innovatiivisella fluoresoivalla maalilla. Kun sähkö virtaa, kirkasvärinen kuvio muodostuu auton pinnalle: Style Porsche on suunnitellut dynaamisen naamiointikuvion, jossa tietyt maalialueet jätetään tarkoituksella tummiksi. Viittä värisävyä, sinisestä violettiin, voidaan ohjata tarkasti.
Innovatiivinen pinnoite koostuu yli 25 erittäin ohuesta kerroksesta, mukaan lukien johtavat pohjamaalit, elektrodi- ja eristyskerrokset sekä itse elektroluminenssimateriaali väripigmenteillä. Vaihtojännitteellä se säteilee valoa. Lisäksi autossa on yli 15 kirkaslakkakerrosta – autoon on käytetty yhteensä 100 litraa lakkaa. Yli 30 hiontakierrosta ja yli 500 metriä kaapelia kertovat tämän ainutlaatuisen protyyppiauton maalauksen vaativuudesta.
Innovatiivinen prototyyppiauto on esillä ensimmäistä kertaa IAA Mobility -tapahtumassa, joka järjestetään 9.–14. syyskuuta 2025 Münchenissä.