Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Supersports: Bentleyn kuljettajakeskeisin malli koskaan

  • Uusi Supersports tuo takavedon ja alle kahden tonnin painon Continental GT:hen ensimmäistä kertaa

  • Tehoa 666 hv ja vääntöä 800 Nm; kaksoisturboahdettu ei-hybridi V8-moottori tarjoaa huikeaa, puhdaslinjaista suorituskykyä

  • Merkittävä parannus sivuttaissuorituskyvyssä, jopa 1,3 g

  • Rajattu 500 yksilöllisesti numeroidun auton erä

  • 100 vuotta ensimmäisestä Bentley ‘Super Sports’ -mallista, ensimmäisestä Bentley-mallista, joka ylitti 160 km/h nopeuden (100 mph)

  • Kattavat aerodynaamiset muutokset tekevät Continental GT:stä erittäin merkittävän

  • Kaksipaikkainen ohjaamo esittelee myös uudet urheiluistuimet, jotka on sijoitettu matalammalle

  • Tilauskirjat aukeavat maaliskuussa 2026, tuotanto käynnistyy vuoden 2026 viimeisellä kvartaalilla

100 vuotta ensimmäisen Bentley ‘Super Sports’ -mallin syntymästä. Nyt nimi palaa Bentleylle neljännen Supersports-mallin muodossa. Uusi Bentley Supersports on Continental GT:n kuljettajakeskeisin versio koskaan, takavedolla, kaksipaikkaisella ohjaamolla ja alle kahden tonnin kokonaispainolla varustettuna. Ei-hybridi, aito polttomoottorivoimalinja sisältää uuden kaksoisturboahdetun 4,0-litraisen V8:n, jonka 666 hv teho ja 800 Nm vääntö välitetään kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta vain takapyörille. Hiilikeraamiset jarrut, uudet 22” kevyttaotut vanteet (kehitetty Manthey Racingin kanssa) ja täyspitkä Akrapovič-titaanipakoputkisto ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saatavilla myös Pirelli Trofeo RS -renkaat.

Ulkoasu edustaa Continental GT:n tähän asti tarkoituksenmukaisinta muotoilua. Ns. muoto-toiminto -ratkaisuilla maksimoidaan downforce ja vähennetään painoa. Uusi etupuskuri sisältää Bentleyn historian suurimman etuilmanohjaimen, joka ohjaa jäähdytysilmaa moottorille ja etujarruille. Hiilikuituiset siivekkeet, helmat, lokasuojien korostukset, takadiffuusori ja kiinteä takasiipi tuottavat yli 300 kg enemmän downforcea kuin Continental GT Speed. Painonsäästö ulottuu aina kattoon, joka on nyt hiilikuitua painopisteen madaltamiseksi ja rakenteellisen jäykkyyden säilyttämiseksi.

Sisällä kaksipaikkainen ohjaamo sisältää uudet, voimakkaasti tuetut urheiluistuimet, jotka on sijoitettu matalammalle, ja takaosan tilat on korvattu hiilikuitu- ja nahkakuorella. Sisustus on saatavilla yksivärisenä, kaksivärisenä ja kolmivärisenä. Mukana on kattavasti nahkaa, Dinamicaa ja hiilikuitua suorituskykykeskeisen tilan luomiseksi.

Ensimmäinen takavetoinen Continental GT

Uuden Supersportsin voimalinja on ei-hybridi ja aito polttomoottori. Auton sydän on uusi, 4,0-litrainen kaksoisturbo V8 – vahvistetulla kampikotelolla, parannetuilla sylinterikansilla ja suuremmilla turboilla. Muutokset tuottavat Bentleyn moottoreista suurimman tehopainon – 666 hv (166,5 hv per litra) ja 800 Nm vääntöä. Moottoriin on yhdistetty ZF:n kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, jota käytetään Bentleyn mallistossa, mutta Supersportsia varten se on kehitetty uudelleen parannetuilla kytkimillä ja uudella vaihtostrategialla. Vaihteenvaihdot ovat nyt terävämpiä ja reagoivampia, ja alasvaihtostrategia jarrutuksen aikana on tarkasti kalibroitu optimaalisen vakauden ja kuljettajan luottamuksen takaamiseksi.

Moottori hengittää täyspitkän titaanipakoputkiston kautta, joka on viritetty huomattavasti luonteikkaammaksi kuin mikään aiempi Bentley. Putkisto on kehitetty yhteistyössä Bentleyn kumppanin Akrapovičin kanssa. Supersportsin ainutlaatuinen järjestelmä vahvistaa ja virittää ristitasoisen V8:n äänen erittäin kiehtovaksi – syväksi, voimakkaaksi ja täysin aidoksi, ilman keinotekoista sisätilojen äänenvahvistusta.

Kiihdytys nollasta sataan hoituu 3,7 sekunnissa, ja huippunopeus on noin 310 km/h (viralliset vahvistetut luvut julkaistaan myöhemmin). Tärkeämpää kuin nämä otsikkoluvut on kuitenkin se, miten Supersports käyttäytyy dynaamisesti.

Tätä varten Bentleyn alusta-insinöörit ovat saaneet mahdollisuuden uudenlaiseen kuljettajan osallistumiseen tekemällä uudesta Supersportsista historian ensimmäisen takavetoisen Continentalin – lukuun ottamatta Continental GT3 -kilpa-autoja. Voima välitetään yksinomaan takapyörille elektronisen tasauspyörästön kautta; takapyörille, joiden raideleveys on 16 mm suurempi kuin Continental GT:ssä. Elektronista tasauspyörästöä avustaa jarrutuksen avulla toteutettu vääntömomentin ohjaus, ja järjestelmät toimivat yhdessä, jotta ohjausvaste olisi mahdollisimman terävä ja pito maksimaalinen. Takapyöräohjaus säilytetään maksimaalisen ketteryyden ja vakauden takaamiseksi, ja ohjauksen, jousituksen, pidonhallinnan ja ESC-järjestelmien kalibroinnit ovat täysin uusia.

ESC-asetukset antavat kuljettajalle mahdollisuuden valita, kuinka paljon itsenäisyyttä tai apua he haluavat – täysin päällä, Dynamic-tilassa, joka sallii hallitun luiston ja yliohjauksen reaktiivisissa rajoissa, tai täysin pois päältä – jolloin kuljettajalla on täydellinen hallinta taka-akselista ja Supersports voidaan ohjata merkittävään mutta erittäin hallittuun yliohjaukseen.

Drive Dynamics Controllerissa on kolme uutta asetusta:

  • Touring-tila vastaa Continental GT Speedin Sport-tilan suorituskykyä, mutta yhdistää siihen suuremman maavaran, pehmeämmän vaimennuksen ja hillitymmän pakoputken äänen.

  • Bentley-tila lisää suorituskykyä Touring-tilaan verrattuna, vaihteiston strategia, kaasupolkimen ja alustan asetukset paranevat. Pakoputkiston venttiilit avautuvat äänen korostamiseksi, ja Launch Control tulee käyttöön.

  • Sport-tila menee vielä pidemmälle, optimoiden kuljettajan osallistumisen ja virittäen alustan ja voimalinjan vasteen maksimaaliseksi.

Alustajärjestelmä käyttää alumiinisia kaksoistukivarsia edessä ja monivarsitakajousta takana, ilmajousia ja uusia kaksikammioisia iskunvaimentimia – ECU ohjaa puristus- ja paluuvaimennusta erikseen. Bentley Dynamic Ride, Bentleyn oma 48 V sähköinen kallistuksenhallintajärjestelmä, voi tuottaa jopa 1300 Nm kallistuksenvastemomenttia 0,3 sekunnissa. Jarrutus hoidetaan maailman suurimmalla autoteollisuuden jarrujärjestelmällä – 440 mm Carbon-Silicon-Carbide (CSiC) -levyt etuakselilla, joita puristavat 10-mäntäiset satulat, ja 410 mm levyt nelimäntäisillä satuloilla takana – vakiovarusteena. Satulat ovat mustat vakiona, myös punainen vaihtoehto saatavilla.

Supersportsin uudet, 22” taotut ja koneistetut alumiinivanteet, kehitetty yhteistyössä Manthey Racingin asiantuntijoiden kanssa, ovat saatavilla kahdella viimeistelyvärillä – Black Painted ja Black Painted and Machined (hopeinen metallikorostus). Supersportsille ainutlaatuisesti tarjolla on kaksi rengasvaihtoehtoa: vakiona Pirelli P-Zero ja lisävarusteena uusi Trofeo RS -suorituskykyrengas. Trofeo RS -renkailla alustan muutokset ja painonsäästöt tarkoittavat, että Supersports voi ottaa mutkat noin 30 % nopeammin kuin Continental GT Speed, jopa 1,3 g:n huippusivuttaisvoimalla.

Kevyin Bentley 85 vuoteen – ja eniten downforcea

Uusi Supersports on lähes puoli tonnia kevyempi kuin Continental GT ja painaa alle 2000 kg. Merkittävin painonsäästö tulee voimalinjasta, polttomoottorin ja takavedon ansiosta. Katto – normaalisti alumiinia – on korvattu hiilikuitupaneelilla, mikä säästää painoa ja laskee painopistettä.

Ohjaamon takaosa on poistettu, mikä säästää merkittävästi painoa. Istuinten ja turvavöiden lisäksi takaosan äänieristystä on vähennetty, ja äänentoistojärjestelmä on konfiguroitu vain etuohjaamolle. Lisäpainonsäästöjä tulee tiettyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien poistamisesta, joita ei tarvita kuljettajakeskeisessä GT:ssä.

Auton uudet ulkoiset yksityiskohdat tekevät tästä Bentleyn aggressiivisimman Grand Tourerin koskaan. Uusien hiilikuituosien valmistus auttoi vähentämään painoa ja edelleen tavoitteen saavuttamisessa. Uusia osia ovat mm.:

  • Uusi alempi etupuskuri integroidulla etusplitterillä (suurin aerodynaaminen splitter, joka on koskaan asennettu tiekelpoiseen Bentley-malli). Puskuri sisältää kaksi uutta jäähdytyskanavaa kummallakin puolella, jotka ohjaavat viileää ilmaa etujarruille ja moottorille. Puskurin yläpuolella uusi kevyt verkkosäleikkö, Supersportsille ainutlaatuinen muotoilu, laserleikattu erittäin hienosta alumiinista

  • Kaksi paria päällekkäisiä siivekkeitä etupuskurin kulmissa, jotka toimivat splitterin kanssa etunoston vähentämiseksi

  • Uudet helmat, jotka kulkevat koko akselivälin pituudelta

  • Etupyörien takana uudet B-muotoiset lokasuojien korostukset hallitsevat ilmavirtaa etupyöräkoteloista, auttaen sekä korkean paineen ilman poistossa että sen virtauksen hallinnassa auton sivulla

  • Uusi takadiffuusori, integroitu täysin uuteen takapuskurirakenteeseen, joka sisältää tuuletusaukot takapyöräkoteloille

  • Yksi kiinteä takaspoileri takaluukun päällä

Nämä aerodynaamiset osat ovat laajan testauksen tulosta, muoto seuraa toimintaa, eikä mitään elementtejä ole lisätty vain esteettisistä syistä. Yhdessä lisäykset tuottavat yli 300 kg enemmän downforcea kuin Continental GT Speed, säilyttäen nostotasapainon auton pituudella ja auttaen saavuttamaan dynaamisen painonjakauman, joka alkaa 54:46 auton ollessa paikallaan ja siirtyy vähitellen taakse nopeuden kasvaessa.

Viimeiset hiilikuituviimeistelyt ovat peilit ja moottorin kansi.

Urheilullinen ohjaamo

Uuden Supersportsin sisustus on yhtä tarkoituksenmukainen kuin muu auto, inspiroitunut moottoriurheilun energiasta ja tarkkuudesta. Kaksipaikkaisena se täydentää auton ainoaa missiota, kuljettajan osallistumisen maksimointia. Jokainen yksityiskohta on suunniteltu parantamaan ajokokemusta ja määrittelemään suorituskykykeskeinen luksus uudelleen.

Uudet kevyet kuljettajan ja yhden matkustajan urheiluistuimet on varustettu lisääntyneellä sivuttaistuella, matalammalla sijoituksella autossa ja hiilikuituelementeillä hartia-alueella. Istuimissa on 11-suuntaiset sähköiset säädöt ja istuinlämmitys. Takaohjaamo on korvattu kevyellä ja tarkasti suunnitellulla hiilikuitukaukalolla, joka ympäröi tilan. Nahkaverhoilulla viimeistelty kaukalo sulautuu muuhun ohjaamoon ja tarjoaa puhtaamman, tarkoituksenmukaisemman sisustusratkaisun.

Kevyet ja korkeakiiltoiset hiilikuituviilut vyötärölinjassa ja kojelaudan paneeleissa ovat vakiovaruste, yhdistettynä nahkaan ja Dinamicaan. Jälkimmäinen tekninen materiaali löytyy istuinten selkä- ja istuinpintojen keskiosista, ovien keskiosista ja kattoverhoilusta. Supersports-kirjailut ja tunnukset viimeistelevät ohjaamon yhdessä yksilöllisesti numeroidun tunnuslaatan kanssa keskikonsolissa.

Numeroitu, yksilöllinen, räätälöity

Jokainen Supersports numeroidaan yksilöllisesti ennen Crewen tehtaalta lähtöä, ja asiakkaat voivat pyytää tiettyjä numeroita 500 käsin valmistetusta autosta.

Värivaihtoehdot alkavat 24 suorituskykykeskeisestä perusväristä, ja lisäviimeistelyt, kuten Supersports-logot ja mattapinnat, ovat saatavilla Mulliner-ohjelman kautta. Yksiväristen ulkovärien lisäksi Bentleyn suunnittelutiimi on kehittänyt viisi “Design Theme” -teemaa, jotka sisältävät joko pienen pystysuuntaisen raidan ja Supersports-nimen kontrastivärillä auton alaosassa etupyörän takana tai sarjan maalattuja raitoja kahdessa kontrastivärissä auton takaosassa.

Ulkoiset hiilikuituosat ovat saatavilla korkeakiiltoisina, ja alemmat elementit voidaan maalata kokonaan tai koristella ohuilla raidoilla.

Ohjaamossa on 22 pääverhoiluväriä, 11 toissijaista väriä ja yhdeksän korostusväriä. Yksivärinen, kaksivärinen (vakiona) ja uusi, ainutlaatuinen kolmivärinen värijako ovat kaikki saatavilla, ja Dark Chrome -paketti on vakiona.

Hiilikuituviilujen sijaan asiakkaat voivat valita Diamond Brushed- tai Engine Turned -alumiinin tummasävyisenä tai Piano Blackin yksinkertaisen tyylikkäänä vaihtoehtona. Supersportsin lanseerauskuvat ovat “Nightfall”-teemassa, jossa Anthracite-kiiltävä ulkoväri yhdistyy Camel-korostukseen auton alaosassa, Camel-raitoihin ja kontrastinumeroon 8 etusäleikössä. Sisustus on Beluga ja Camel, pronssikorostuksin.

New Yorkissa globaalissa ensiesittelyssä paljastettu auto on “Daybreak”-teemassa, Jetstream Matte -värissä ja Design Theme -koristelussa Arctica- ja Portofino-väreillä. Sisustus on Damson, vaaleansinisin ja Pillar Box Red -korostuksin.

Tilaus, tuotanto ja toimitukset

Uuden Supersportsin lanseerausta juhlistetaan Bentleyn historian dynaamisimmalla ja jännittävimmällä elokuvalla, joka saa ensi-iltansa Dubaissa tammikuussa. Tilauskirjat avautuvat maaliskuussa ja tuotanto alkaa Q4 2026. Ensimmäiset toimitukset puolestaan tapahtuvat vuoden 2027 alussa. Uusi Supersports on saatavilla seuraavissa maissa ja alueilla: Iso-Britannia, Eurooppa (EU27 + Sveitsi ja Turkki), USA, Kanada, Australia, Uusi-Seelanti, Malesia, Oman, Bahrain, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat, Qatar ja Kuwait.

Auto on tällä hetkellä esituotantovaiheessa. Supersports on saatavilla vain määritetyillä markkinoilla. CO₂-päästö- ja polttoaineenkulutustiedot EU27-alueelle ovat vielä vahvistamatta ja riippuvat yksittäisen ajoneuvon hyväksynnästä.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Bentley, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenUusi Bentayga Speed kellotti uuden ennätyksen Goodwood Hillclimb -kilpailussa

Aiheeseen liittyvää

1 - EXP 15 and 1930 Speed Six

EXP 15 -konsepti – Bentleyn muotoiluvisio tulevaisuudesta

EXP 15 on tulevaisuuteen suuntautuva muotoiluvisio, joka muuntaa perinteestä kumpuavan inspiraation täysin moderniksi konseptiksi Vaikka täysikokoinen...

New Bentley Emblem

Bentleyn uusi logo antaa ensisilmäyksen tulevasta

Bentley Motors esittelee modernin uuden logon ja vihjaa uudesta konseptiautosta, joka julkaistaan 8. heinäkuuta Uusi logo on vasta viides versio Bentl...

Bentayga Speed - 5

Uusi Bentayga Speed: tehokkain ja dynaamisin Bentayga tähän mennessä

Uusi suorituskyvyn lippulaiva Bentayga-mallistossa Parannettu kaksoisturbo V8 tuottaa 650 hv ja 850 Nm Huippunopeus 310 km/h*, kiihtyvyys 0–100 km/h 3...