
Porsche modernisoi PCM-järjestelmäänsä: parempi suorituskyky ja uusia ominaisuuksia
Päivitetty laitteisto parantaa suorituskykyä Sovelluskeskus tarjoaa laajan valikoiman palveluita Dolby Atmos® tarjoaa vaikuttavan äänikokemukseen Amaz...
Neljä ennätystä neljällä mantereella
Menestystä Etelä-Amerikassa, Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Aasian ennätysten jatkoksi
Uusi nopein kierrosaika vaativalla Brasilian F1-radalla
"Todellinen suorituskykykone," sanoo ennätyskuljettaja Felipe Nasr
Taycan Turbo GT Weissach-paketilla on aiemmin rikkonut rataennätyksiä Nürburgringin Nordschleifella, Shanghain kansainvälisellä moottoriradalla sekä Kalifornian WeatherTech Raceway Laguna Secalla. Nyt se on rikkonut sähköautojen rataennätyksen myös Interlagosissa, São Paulossa. Tämä on neljäs ennätys neljännellä mantereella, jonka Porsche on saavuttanut erityisesti kilparatakäyttöön suunnitellulla sähköurheiluautollaan.
Kolminkertainen IMSA-mestari ja kolminkertainen Daytona 24 tunnin ajon voittaja Felipe Nasr ajoi 5. helmikuuta 2025 Interlagosin 4,3 km pitkällä radalla ajan 1:42.1 minuuttia. Tämä alitti Taycan Turbo S:n vuonna 2022 ajaman ennätyksen (1:49.8) lähes kahdeksalla sekunnilla ja oli jopa nopeampi kuin 911 Turbo S:n aiempi tuotantoautojen ennätys (1:43.087). Rata tarjoaa haasteita korkeuserojen, teknisten mutkien ja nopeiden osuuksien myötä.
”Saapuminen Interlagosiin ja Taycan Turbo GT:n ratin taakse hyppääminen heti Daytona-voiton jälkeen oli uskomaton kokemus. Odotin huimaa kiihtyvyyttä ja raakaa vääntöä, mutta lopulta kokonaisvaltainen suorituskyky teki suurimman vaikutuksen," kertoo Porschen testikuljettaja Felipe Nasr. "Nousevalla osuudella ennen ”Curva do Café” -mutkaa käytin Attack Modea, ja auton nopeus nousi 272 km/h mutkan loppuun mennessä. ”Curva do Solin” ulostulossa nopeus oli jo yli 200 km/h takasuoralle siirryttäessä. “On uskomatonta, miten raa’asti se kiihtyy ja tuottaa voimaa” jatkaa Porsche Penske Motorsport tiimin kuljettaja. "Taycan Turbo GT:n ohjaus oli erittäin tarkka hitaissa mutkissa ja vakaa rajuissakin jarrutuksissa. Tasapaino ja pito – todellinen suorituskykykone."
"Pyrkimyksemme oli rikkoa uusi ennätys osoittaaksemme uuden Taycan-mallisarjan vahvuudet – juuri sopivasti sen Brasilian markkinadebyyttiin," sanoo Porsche Brasilian toimitusjohtaja Peter Vogel. "Taycan Turbo GT:n huipputason suorituskyky on todella vaikuttava."
Viralliselta nimeltään José Carlos Pace-moottorirata, Brasilian F1:n ja WEC-kisojen koti, on tunnettu maailmanlaajuisesti kansallissankari Ayrton Sennan 1990-luvun alun voittojen ansiosta.
Taycan Turbo GT on toiminut myös Formula E -sarjan turva-autona toukokuusta 2024 lähtien, jolloin se korvasi Taycan Turbo S:n. Portugalilaisen Bruno Correian ajama auto on FIA World Championship -sarjojen tehokkain turva-auto. Jokaisessa Formula E -kisassa on mukana kaksi Taycan Turbo GT -turva-autoa – toinen Weissach-paketilla ja toinen ilman. Ne on varustettu turvavarusteilla ja huipputeknisellä viestintäjärjestelmällä, ja ne vuorottelevat pää- ja varaturva-auton roolissa.
Lisää Taycan-ennätyksiä muilta mantereilta
São Paulon ennätystä edelsivät kolme muuta Taycan Turbo GT:n ennätystä, jotka ajoi Porschen testikuljettaja Lars Kern eri radoilla, eri puolilla maailmaa. Lokakuussa 2024 hän ajoi ennätysajan 2:11.28 Shanghain kansainvälisellä moottoriradalla – kyseessä oli radan ensimmäinen virallisesti tunnustama kierrosennätys.
Keväällä 2024 Kern vieraili onnistuneesti Kalifornian WeatherTech Raceway Laguna Secalla ja ajoi sähköautojen nopeimman rata-ajan 1:27.87. Juuri ennen sitä tämän mallin esituotantoversio oli rikkonut oman luokkansa ennätyksen Nürburgringillä: Kernin kierrosaika Nordschleifella oli 7:07.55, mikä oli 26 sekuntia nopeampi kuin hänen edellinen ennätyksensä elokuussa 2022 Taycan Turbo S Sport Sedanin Performance-paketilla.
Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach-paketilla
Porsche on tuonut täyssähköisten urheilusedaniensa valikoiman huipulle uudet Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach paketilla -malliversiot. Molemmissa käytetään suorituskykyisempää ja tehokkaampaa pulssi-invertteriä, jonka puolijohdemateriaalina taka-akselissa on piikarbidi. Molemmat autot saavuttavat yli 1 100 hevosvoiman hetkellisen huipputehon. Attack Mode -tilassa tehoa saadaan hetkellisesti lisää jopa 120 kW 10 sekunnin ajaksi. Järjestelmä on optimoitu radalle ja muistuttaa toiminnaltaan Porsche 99X -kilpa-autoja, joita käytetään ABB FIA Formula E -sarjassa. ”Boost-tila” näkyy mittaristossa ajanlaskurina sekä animoituina kehänä nopeusmittarissa.
Kevyen rakenteen ansiosta Taycan Turbo GT on jopa 75 kg kevyempi kuin Taycan Turbo S. Painonsäästö on saavutettu muun muassa useilla hiilikuituosilla. Weissach-paketilla varustettu versio on suunniteltu erityisesti rata-ajoon ja siinä on poistettu takaistuin optimaalisen teho–painosuhteen saavuttamiseksi.
Molemmissa malleissa on vakiona Porsche Active Ride -alusta GT-spesifisellä säädöllä, joka takaa lähes täydellisen pidon tiessä ja tasapainoisen painonjaon nopeissakin ajotilanteissa.
Taycan Turbo GT:n ja Taycan Turbo GT:n Weissach-paketilla hinnat alkavat 260 202 eurosta sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja maakohtaisen varustelun
Kulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.
Mikäli arvot on annettu vaihteluväleinä, ne eivät koske yksittäistä ajoneuvoa, eivätkä ne ole osa tarjousta. Ne on tarkoitettu ainoastaan erilaisten ajoneuvotyyppien vertailuun. Lisävarusteet ja varustepaketit (kuten kattotelineet, rengaskoko, yms.) voivat vaikuttaa ajoneuvon ominaisuuksiin, kuten painoon, vierintävastukseen ja aerodynamiikkaan, ja näin ollen myös energiankulutukseen, CO₂-päästöihin, toimintamatkaan ja suoritusarvoihin – samoin kuin sääolosuhteet, liikennetilanne ja kuljettajan ajotyyli.