Täyssähköisen Porsche Cayennen teknologia: toimintointegroitu 113 kWh korkeajänniteakku osa auton rakennetta
Kaksipuolinen jäähdytys: teholtaan noin 100 kotitalousjääkaapin verran
Älykäs energianhallinta: ennakoiva lämpötilanhallinta
DC-lataus jopa 400 kW: 10–80 % lataustaso alle 16 minuutissa
Täyssähköinen, innovatiivista suurjänniteteknologiaa sisältävä, Cayenne julkaistaan muutaman viikon kuluttua. Toimintointegroidun akun, tehokkaan kaksoisjäähdytyksen, älykkään lämpötilanhallinnan ja suorituskykyisen latauskapasiteetin ansiosta Porsche luo perustan uudelle E-Performance -tasolle. Median edustajat saivat ensivaikutelman mallin korkeasta suorituskyvystä Yhdysvalloissa tehdyissä toimintamatkatesteissä.
Täyssähköinen Cayenne liittyy pian Porschen SUV-mallistoon. Se perustuu Porschen itse kehittämään Premium Platform Electric (PPE) -alustarakenteen kehitysversioon. Sen 800 voltin arkkitehtuuri mahdollistaa vaikuttavan lataustehon, älykkään energianjaon ja korkean taloudellisuuden.
Yhdistettynä uuteen voimansiirtojärjestelmään täyssähköinen Cayenne saavuttaa toimintamatkan, joka soveltuu sekä arkipäivän ajoon että pitkille matkoille. Uuden SUV-mallin toimintamatka ylittää 600 kilometriä (WLTP). Täyssähköinen Cayenne on hiljattain osoittanut pitkän matkan suorituskykynsä todellisissa olosuhteissa tasaisella korkealla keskinopeudella. Useat riippumattomat yhdysvaltalaiset toimittajat testasivat lähes tuotantovalmiita, mutta vielä naamioituja prototyyppejä moottoritiellä ja ajoivat yli 350 mailia (563 km) yhdellä latauksella suurimmalla sallitulla nopeudella 70 mph (113 km/h). Tämä toimintamatka on seurausta innovatiivisen teknologian ja hienostuneen energianhallinnan yhdistelmästä. "Täyssähköisen Cayennen myötä viemme sähköisen suorituskyvyn uudelle tasolle", selittää Michael Steiner, Porschen tutkimus- ja kehitystoiminnan johtaja. "Innovatiivinen suurjännitejärjestelmämme yhdistää maksimaalisen suorituskyvyn Porschelle tyypilliseen ajodynamiikkaan."
Toimintointegroitu suurjänniteakku: rakenne, turvallisuus ja tilansäästö
Täyssähköisen Cayennen ytimessä on toimintointegroitu suurjänniteakku, jonka bruttoenergiakapasiteetti on 113 kWh. Se on integroitu suoraan auton rakenteeseen ja toimii energian varastoinnin lisäksi myös rakenteellisena osana. Tämä tuo merkittäviä etuja painon ja tilankäytön suhteen; kennojen ja akkurungon välinen suhde on parantunut 12 % verrattuna toisen sukupolven Taycanin akkuun. Akun integrointi koriin lisää myös auton jäykkyyttä ja laskee auton painopistettä – molemmat tärkeitä tekijöitä ajodynamiikan ja tarkkuuden kannalta. Akku edistää siten täyssähköisen Cayennen ketterää käsiteltävyyttä. Porsche asettaa myös uusia standardeja passiivisessa turvallisuudessa; akkukennojen moduulit on valmistettu erityisesti kehitetystä alumiiniprofiilista, joka vaimentaa törmäysenergiaa hallitusti ja suojaa kennoja iskutilanteessa.
Kennokemia ja energiatehokkuus: huipputason suorituskykyä
Maksimaalisen energiatehokkuuden ja latauskyvyn saavuttamiseksi Porsche käyttää litiumioniakkua, jossa on kuusi vaihdettavaa moduulia ja 192 suurikokoista pussikennoa. Kennot koostuvat grafiitti-piianodista ja nikkeli-mangaani-koboltti-alumiinikatodista (NMCA). Korkea nikkelipitoisuus (86 %) takaa maksimaalisen energiatehokkuuden, kun taas pii anodissa parantaa merkittävästi pikalatausominaisuuksia. Alumiini lisää kennorakenteen jäykkyyttä. Tuloksena on 7 % korkeampi energiatehokkuus verrattuna nykyiseen Taycanin akkuun. Myös lataustehokkuus paranee.
Kaksipuolinen jäähdytys: avain jatkuvaan suorituskykyyn
Suurjännitejärjestelmän keskeinen osa on innovatiivinen jäähdytysjärjestelmä, joka säätelee akun lämpötilaa sekä ylä- että alapuolelta. Tämä kaksipuolinen jäähdytys mahdollistaa lämpötilan tarkan hallinnan ja varmistaa, että akku toimii aina optimaalisessa lämpötilaikkunassa – säästä, lataustehosta tai ajotyylistä riippumatta. Jäähdytysteho vastaa noin 100 suurta kotitalousjääkaappia. Ensimmäistä kertaa käytetään energiatehokkaita painepuhaltimia, jotka kuluttavat noin 15 % vähemmän energiaa kuin perinteiset imupuhaltimet. Tuloksena on jatkuvasti korkea latausteho ja suorituskyky minimaalisella energiahäviöllä – keskeinen osa uuden Cayennen kokonaistehokkuutta.
Ennakoiva lämpötilanhallinta: älykkyyttä, joka ajattelee eteenpäin
Uusi Predictive Thermal Management -lämmönhallintajärjestelmä on olennainen osa Cayennen sähköarkkitehtuuria. Se yhdistää kaikki auton jäähdytys- ja lämmityspiirit, analysoi jatkuvasti lämpötilaa, reittiä ja ajoprofiilia sekä ohjaa energian virtausta ennakoivasti. Ajon aikana älykäs ohjelmisto laskee reaaliaikaisesti lämmitys- tai jäähdytystarpeet – huomioiden navigointitiedot, maaston, liikennetilanteen ja ajokäyttäytymisen. Tavoitteena on pitää akku aina optimaalisessa lämpötilaikkunassa – maksimaalisen latausnopeuden, käyttöiän ja toimintamatkan johdonmukaisuuden saavuttamiseksi. Kuljettajalle tämä tarkoittaa lyhyempiä latausaikoja, pienempää energiankulutusta ja tarkempia toimintamatka-arvioita. Järjestelmä toimii tiiviisti yhdessä kehittyneen reittisuunnittelijan kanssa, joka huomioi yksilölliset latausasetukset ja esilämmittää akun seuraavaa latauspysähdystä varten ajon aikana.
"Toimintointegroitu akku, kaksipuolinen jäähdytyskonsepti ja ennakoiva lämpötilanhallinta osoittavat, kuinka kokonaisvaltaisesti ajattelemme teknologiaa", sanoo Steiner. "Tavoitteemme on tarjota sähköistä liikkuvuutta Porschelle sopivalla tavalla – taloudellisesti, suorituskykyisesti ja innostavasti samanaikaisesti."
Vakaa pikalataus: arjen käytettävyyttä uudella tasolla
Täyssähköinen Cayenne asettaa uudet standardit lataussuorituskyvyssä. Sen jopa 400 kW latausteho sopivilla suurteholatausasemilla mahdollistaa 10–80 % lataustason saavuttamisen alle 16 minuutissa. Vain 10 minuutin latauksella voidaan lisätä yli 300 km toimintamatkaa. Täyssähköinen Cayenne säilyttää tämän korkean lataustehon poikkeuksellisen laajalla lataustason alueella. Jopa noin 50 % lataustilaan asti latausnopeus pysyy tasaisesti 350–400 kW välillä – selkeä etu pitkän matkan ajossa.
Tämä optimaalinen pikalatauskäyrä saavutetaan jo 15 °C akun lämpötilassa, mikä on huomattavasti matalampi kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa, että auton lataussuorituskyky on erityisen luotettava todellisissa sääolosuhteissa ympäri vuoden. Lisäksi 800 voltin arkkitehtuuri yhdistettynä akun suurjännitekytkimeen mahdollistaa tehokkaan latauksen myös 400 voltin asemilla jopa 200 kW teholla – ilman erillistä tehostinta.
Porschen langaton lataus: mukavaa latausta ilman kaapeleita
Vuodesta 2026 alkaen Porsche tarjoaa uuden Porsche Wireless Charging -järjestelmän – 11 kW langattoman latausjärjestelmän, jossa on kompakti lattialevy-yksikkö – ensimmäistä kertaa tarjolla täyssähköisen Cayennen yhteydessä. Tämä kontaktiton latausteknologia saavuttaa vastaavan jopa 90 % tehokkuuden kuin johdollisen AC-lataus.
Kun auto pysäköidään lattialevy-yksikön päälle, se tunnistaa levyn automaattisesti ja laskeutuu hieman latausta varten. Induktiivinen lataus tapahtuu muutaman senttimetrin etäisyydellä. Koko prosessi on täysin automaattinen, turvallinen ja huoltovapaa. My Porsche -sovelluksella voidaan seurata latausprosessia, määrittää aikavälejä tai tunnistaa useita autoja. Tällä teknologialla Porsche korostaa jälleen, että suorituskyky ja mukavuus kulkevat käsi kädessä – myös latauksessa.
Tutustu täyssähköisen Porsche Cayennen suurjänniteteknologiaan: Täyssähköinen Porsche Cayenne