Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

72 prosenttia sähköautoilijoista myös kokee, että heidän omalla lähialueellaan on riittävästi julkista latausta. Tämä ilmenee K-Latauksen tuoreesta asiakastutkimuksesta, johon vastasi lähes 6500 K-Latauksen asiakasta alkuvuodesta 2025.

K-Autolla K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen on tutkimuksen tuloksiin erittäin tyytyväinen.

"Kotimainen latausverkosto on viime vuosien aikana kasvanut vauhdilla ja kasvaa edelleen, mikä on varmasti vaikuttanut asiakkaidemme kokemukseen nimenomaan julkisesta latausverkostosta. Sähköautoilija voi Suomessa luottaa siihen, että julkinen verkosto on kunnossa ja toimintavalmiina", Määttänen sanoo.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, millaisen auton K-Latauksen asiakas aikoo hankkia seuraavaksi.

Kaikista vastaajista 74 prosenttia on päättänyt hankkia seuraavaksi täyssähköauton. Kun tarkastellaan jo nyt täyssähköautolla ajavia, luku nousee 86 prosenttiin. Ladattavat hybridit ja bensiini- ja dieselautot saivat kumpikin nykyisiltä täyssähköautoilijoilta vain prosentin tai parin kannatuksen, kun loput (12 %) eivät vielä osanneet sanoa.

"Tämä tukee arjen havaintojamme asiakkaiden kanssa käydyistä keskusteluista. Moni kokee, että täyssähköauton hankittuaan ei halua enää palata muihin käyttövoimiin", Määttänen sanoo.

Tutkimukseen vastanneista 75 prosenttia ajaa täyssähköautolla, 24 prosenttia ladattavalla hybridillä ja loput bensiiniautolla. Noin 43 prosenttia vastaajista asuu Uudellamaalla, noin 12 prosenttia Varsinais-Suomessa ja reilut yhdeksän prosenttia Pirkanmaalla. Muualta Suomesta tulleet vastausmäärät jäivät verrattain pieniksi.

Pohjoiseen lisää latureita

K-Latauksen asiakkailta kysyttiin myös kokemuksia julkisen latausverkoston riittävyydestä silloin, kun matkustetaan kotimaassa. Täyssähköautoilijoista 55 prosenttia ja ladattavalla hybridillä ajavistakin 32 prosenttia piti myös oman lähialueen ulkopuolella sijaitsevaa latausverkostoa riittävänä.

Asiakkaiden avoimista vastauksista ilmenee, että Etelä-Suomen latausverkoston tilannetta pidetään varsin hyvänä, mutta moni toivoi lisää latureita Pohjois-Suomeen sekä varsinkin ruuhka-aikoina valtaväylien varrelle.

"K-Latauksen strategian ytimessä on ollut toiminnan alusta alkaen tarjota mahdollisimman suuritehoista latausta hyvillä sijainneilla. Viemme aktiivisesti strategiaa vielä nykyistäkin pidemmälle kasvattamalla asemien tehoja edelleen. Kerromme lähiaikoina tulevista kohteista tarkemmin", Määttänen kertoo.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, miten asiakas pääasiallisesti aloittaa latauksen K-Latauksen asemalla. Sähköautoilevista yli puolet (52 %) aloittaa lataamisen puhelimen K-Lataus-sovelluksella, 46 prosenttia K-Lataus-tunnisteella (RFID-tagilla) ja loput pari prosenttia pankkikortilla.

"Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman monta eri vaihtoehtoa aloittaa lataaminen verkostossamme. Moni kokee juuri RFID-tagin nopeimmaksi tavaksi", hän sanoo.

Suomen latausverkosto kehittynyt huimaa vauhtia

Suomessa jo yli puolet ensirekisteröidyistä henkilöautoista on ladattavia, kertoi Autoalan tiedotuskeskus kesäkuussa. Suomen suurteholatausverkosto on täyssähköautokantaan suhteutettuna myös erittäin hyvä, ilmenee puolestaan Teknologiateollisuuden Sähköisen liikenteen tilannekatsauksesta. Peruslatauspisteitä oli vuoden 2025 ensimmäisellä vuosineljänneksellä 12 830 ja suurteholatauspisteitä puolestaan jo lähes 4 400. Lähin julkinen latausasema on saatavilla lähes koko Suomessa 50 kilometrin säteellä. K-Latauksen verkostossa on tällä hetkellä yli 350 asemaa, lähes 1000 suurteholatauspistettä ja yli 1000 peruslatauspistettä. "Luvut kertovat siitä, että julkinen latausinfra kehittyy nopeammin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Samalla sähköautojen mallivalikoima on kasvanut muutamassa vuodessa paljon ja toimintamatkat sekä autojen latausnopeudet kasvaneet. Myös käytettyjen autojen valikoimassa sähköistä tarjontaa riittää erilaisten kotitalouksien tarpeisiin", Määttänen summaa.

Lisätietoja & haastattelupyynnöt: Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, p. 040 703 1334, [email protected]

Aiheeseen liittyvää

K-Auto Jyväskylä
13.5.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

K-Auto jatkaa Keski-Suomen sydämen valloittamista – huomattava vaihtoautomyymälä Jyväskylään

K-Auto avasi huhtikuussa Jyväskylän Ahjokadulle vaihtoautomyymälän, jonka valikoimassa on lähes 200 vaihtoautoa, myös käytettyjä hyötyautoja. K-Autoll...

Aarne Töllinen
27.3.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

K-Auto jatkaa kiihdytystään – uusia nimityksiä johtoryhmässä

Aarne Töllinen Porschen liiketoimintajohtajaksi Aarne Töllinen on nimitetty Porschen liiketoimintajohtajaksi. Hän siirtyy tehtävään K-Auton markkinoin...

Kesärenkaat pinossa
24.3.2025 | Uutiset ja ajankohtaista

Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa ja rengassesonki sitä myöten miltei yhdessä yössä – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon

Pohjois-Suomessa eletään edelleen talvisissa tunnelmissa, mutta Etelä-Suomessa kevät tekee vauhdilla tuloaan. Tämä tarkoittaa etelässä autoileville, e...