Polon tehokkain tuotantoversio kautta aikojen. ID. Polo GTI tuo GTI-elämyksen sähköiseen maailmaan ja osoittaa, kuinka paljon ajamisen iloa sähköinen liikkuminen voi tarjota.
Legendan henki. ID. Polo GTI:n DNA juontaa juurensa vuoden 1976 Golf GTI:stä. ID. Polo GTI tulkitsee uudelleen ikonisen Golf GTI:n etuvetoisuuden, suorituskyvyn ja tyylin.
GTI-suorituskyky. ID. Polo GTI on ensimmäinen sähköinen Volkswagen, jossa on sähköisesti ohjattu tasauspyörästönlukko Golf GTI:n tyyliin.
IAA 2025 antaa esimakua vuodesta 2026. Volkswagen esittelee uutta ID. Polo GTI:tä vielä naamioituna versiona IAA Mobility -tapahtumassa. Maailmanensi-iltaa juhlitaan kesällä 2026.
Uuden GTI-aikakauden alku. Täsmälleen 24 kuukautta ID. GTI -konseptiauton maailmanensi-illan jälkeen, Volkswagen antaa ensisilmäyksen sähköisen GTI-mallin sarjatuotantoversioon IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä: ID. Polo GTI. Kansainvälinen autonäyttely merkitsee samalla täyden ympyrän sulkeutumista: 50 vuotta sitten, IAA:ssa (joka tuolloin järjestettiin Frankfurtissa), Volkswagen esitteli ensimmäisen GTI:n – Golf GTI I:n. Puoli vuosisataa myöhemmin Volkswagen vie DNA:nsa sähköisen liikkuvuuden aikakauteen ID. Polo GTI:n myötä, joka sekin on etuvetoinen. Münchenissä vielä naamioituna nähtävä ID. Polo GTI saa maailmanensi-iltansa kesällä 2026, jolloin kaikki yksityiskohdat paljastetaan. Ennakkotilaukset alkavat Euroopassa syksyllä 2026.
ID. Polo GTI – alusta asti GTI-sielua. Aivan kuten ensimmäinen Golf, uusi ID. Polo on täydellinen pohja GTI-mallille. Sen kevyt etuvetoinen rakenne, erittäin suorituskykyinen sähkömoottori sekä positiivinen, vahva ja selkeä muotoilu tekevät siitä ihanteellisen lähtökohdan sähköisen aikakauden ensimmäiselle GTI:lle. Volkswagenin muotoilujohtaja Andreas Mindt ajatteli jo ID. Polo GTI:tä, kun hän luonnosteli ID. Poloa vuonna 2023. Myös Volkswagenin kehitysjohtaja Kai Grünitz näki alusta alkaen, että MEB+ – sähköautojen MEB-perusrakenteen uusin kehitysvaihe – avaisi uuden GTI-luvun potentiaalinsa ansiosta. IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä ID. Polo GTI on ensi kertaa kosketusetäisyydellä.
GTI sähköistyy. ID. Polo GTI tarjoaa asiakkaille uuden ja suorituskykyisen GTI-elämyksen: maksimiteho ja vääntö ovat käytettävissä välittömästi, kuten sähköautoille on tyypillistä. Sähköisen GTI:n ja turboahdettujen Golf GTI -mallien maailmat yhdistyvät etuvetoisessa voimansiirrossa. Kuten nykyisessä Golf GTI -sukupolvessa, myös ID. Polo GTI:ssä etuakselin tasauspyörästön lukitusta voidaan ohjata sähköisesti ja älykkäästi ajodynamiikan parantamiseksi ja pidon maksimoimiseksi. GTI-nimen "I" ei enää tarkoita vain injektiota, vaan myös älykkyyttä (Intelligence) – korkean suorituskyvyn voimalinjan ja alustan älykkyyttä. ID. Polo GTI:n myötä Volkswagen tuo markkinoille uuden sukupolven version sähköisen ajodynamiikan säätöjärjestelmistä.
GTI toimii myös aikakoneena. Järjestelmien sähköisen verkottumisen ansiosta voidaan saavuttaa laaja valikoima dynaamisia ominaisuuksia. Volkswagen esitteli tästä esimerkin jo ID. GTI -konseptiauton vuonna 2023: keskikonsolin GTI-elämyskytkin antoi kuljettajalle mahdollisuuden valita, millaisen luonteen autolle haluaa. Valinta vaikuttaa esimerkiksi voimansiirtoon, alustaan, ohjaukseen, äänimaailmaan. Lisäksi se jopa simuloi vaihteenvaihtopisteitä historiallisen GTI-mallin tyylisesti – kuten esimerkiksi vuoden 1976 Golf GTI I. ID. Polo GTI:n maailmanensi-ilta kesällä 2026 tulee siis olemaan erityisen jännittävä – huipputekninen kompakti auto, joka vie kuljettajan halutessa myös ajassa taaksepäin aina GTI-aikakauden alkuun.
ID. Polo GTI | |
Perusrakenne | MEB+ |
Vetotapa | Etuveto |
Teho | 166 kW (226 hv) |
Pituus | 4,053 mm |
Leveys | 1,816 mm |
Korkeus | 1,530 mm |
Akseliväli | 2,600 mm |