Siirry pääsisältöön
Osta, varaa tai liisaa auto helposti verkossa

Voit ostaa, varata tai liisata useimmat automme helposti kotisohvalla. Verkko-ostoissa 14 päivän palautusoikeus.

Löydä sopiva auto

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Uusi ID. Polo GTI – 50 vuotta ensimmäisen GTI:n jälkeen, ensimmäinen sähköinen GTI-malli debytoi IAA Mobility -tapahtumassa

  • Polon tehokkain tuotantoversio kautta aikojen. ID. Polo GTI tuo GTI-elämyksen sähköiseen maailmaan ja osoittaa, kuinka paljon ajamisen iloa sähköinen liikkuminen voi tarjota.

  • Legendan henki. ID. Polo GTI:n DNA juontaa juurensa vuoden 1976 Golf GTI:stä. ID. Polo GTI tulkitsee uudelleen ikonisen Golf GTI:n etuvetoisuuden, suorituskyvyn ja tyylin.

  • GTI-suorituskyky. ID. Polo GTI on ensimmäinen sähköinen Volkswagen, jossa on sähköisesti ohjattu tasauspyörästönlukko Golf GTI:n tyyliin.

  • IAA 2025 antaa esimakua vuodesta 2026. Volkswagen esittelee uutta ID. Polo GTI:tä vielä naamioituna versiona IAA Mobility -tapahtumassa. Maailmanensi-iltaa juhlitaan kesällä 2026.

Uuden GTI-aikakauden alku. Täsmälleen 24 kuukautta ID. GTI -konseptiauton maailmanensi-illan jälkeen, Volkswagen antaa ensisilmäyksen sähköisen GTI-mallin sarjatuotantoversioon IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä: ID. Polo GTI. Kansainvälinen autonäyttely merkitsee samalla täyden ympyrän sulkeutumista: 50 vuotta sitten, IAA:ssa (joka tuolloin järjestettiin Frankfurtissa), Volkswagen esitteli ensimmäisen GTI:n – Golf GTI I:n. Puoli vuosisataa myöhemmin Volkswagen vie DNA:nsa sähköisen liikkuvuuden aikakauteen ID. Polo GTI:n myötä, joka sekin on etuvetoinen. Münchenissä vielä naamioituna nähtävä ID. Polo GTI saa maailmanensi-iltansa kesällä 2026, jolloin kaikki yksityiskohdat paljastetaan. Ennakkotilaukset alkavat Euroopassa syksyllä 2026.

ID. Polo GTI – alusta asti GTI-sielua. Aivan kuten ensimmäinen Golf, uusi ID. Polo on täydellinen pohja GTI-mallille. Sen kevyt etuvetoinen rakenne, erittäin suorituskykyinen sähkömoottori sekä positiivinen, vahva ja selkeä muotoilu tekevät siitä ihanteellisen lähtökohdan sähköisen aikakauden ensimmäiselle GTI:lle. Volkswagenin muotoilujohtaja Andreas Mindt ajatteli jo ID. Polo GTI:tä, kun hän luonnosteli ID. Poloa vuonna 2023. Myös Volkswagenin kehitysjohtaja Kai Grünitz näki alusta alkaen, että MEB+ – sähköautojen MEB-perusrakenteen uusin kehitysvaihe – avaisi uuden GTI-luvun potentiaalinsa ansiosta. IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä ID. Polo GTI on ensi kertaa kosketusetäisyydellä.

GTI sähköistyy. ID. Polo GTI tarjoaa asiakkaille uuden ja suorituskykyisen GTI-elämyksen: maksimiteho ja vääntö ovat käytettävissä välittömästi, kuten sähköautoille on tyypillistä. Sähköisen GTI:n ja turboahdettujen Golf GTI -mallien maailmat yhdistyvät etuvetoisessa voimansiirrossa. Kuten nykyisessä Golf GTI -sukupolvessa, myös ID. Polo GTI:ssä etuakselin tasauspyörästön lukitusta voidaan ohjata sähköisesti ja älykkäästi ajodynamiikan parantamiseksi ja pidon maksimoimiseksi. GTI-nimen "I" ei enää tarkoita vain injektiota, vaan myös älykkyyttä (Intelligence) – korkean suorituskyvyn voimalinjan ja alustan älykkyyttä. ID. Polo GTI:n myötä Volkswagen tuo markkinoille uuden sukupolven version sähköisen ajodynamiikan säätöjärjestelmistä.

GTI toimii myös aikakoneena. Järjestelmien sähköisen verkottumisen ansiosta voidaan saavuttaa laaja valikoima dynaamisia ominaisuuksia. Volkswagen esitteli tästä esimerkin jo ID. GTI -konseptiauton vuonna 2023: keskikonsolin GTI-elämyskytkin antoi kuljettajalle mahdollisuuden valita, millaisen luonteen autolle haluaa. Valinta vaikuttaa esimerkiksi voimansiirtoon, alustaan, ohjaukseen, äänimaailmaan. Lisäksi se jopa simuloi vaihteenvaihtopisteitä historiallisen GTI-mallin tyylisesti – kuten esimerkiksi vuoden 1976 Golf GTI I. ID. Polo GTI:n maailmanensi-ilta kesällä 2026 tulee siis olemaan erityisen jännittävä – huipputekninen kompakti auto, joka vie kuljettajan halutessa myös ajassa taaksepäin aina GTI-aikakauden alkuun.

ID. Polo GTI

Perusrakenne

MEB+

Vetotapa

Etuveto

Teho

166 kW (226 hv)

Pituus

4,053 mm

Leveys

1,816 mm

Korkeus

1,530 mm

Akseliväli

2,600 mm

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenUusi ID. Polo – menestyksekäs Volkswagen Polo saa sähkösisaruksen
Seuraava Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uuden sähköautomallin pienempään kokoluokkaan IAA Mobility -tapahtumassa

Aiheeseen liittyvää

DB2025AU01120 medium
3.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin

Volkswagen siirtää tunnettujen menestysmalliensa nimet ID.-sähköautomalleihin Uusi nimikäytäntö auttaa asiakkaita hahmottamaan malliston selkeämmin Ja...

DB2025AL00268 medium
1.9.2025 | Lehdistötiedotteet

Volkswagen toimitti 1,5 miljoonannen sähköisen ID.-mallin – Suomessa Volkswagen on toimittanut asiakkailleen jo yli 12 700 ID.-mallia

Juhla-auto oli ID.7 Tourer Pro, joka valmistettiin Emdenin tehtaalla Myyntijohtaja Martin Sander: ”1.5 miljoonaa ID.-mallia toimitettu – tämä osoittaa...

DB2025AU01010 medium
28.8.2025 | Lehdistötiedotteet

Uusi Volkswagen T-Roc rikkoo luokkarajoja – myynti on alkanut

Myyntimenestyksen maailmanensi-ilta – Volkswagen esitteli uuden T-Rocin, innovatiivisen seuraajan crossover-tähdelleen, jota on myyty yli kaksi miljoo...