Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

Uusi Porsche 911 GT3 hallitsee Nordschleifen rataa – aika 6:56.294 minuuttia

  • Nopein manuaalivaihteinen tuotantoauto Nürburgringillä

  • Edellinen kierrosennätys rikottiin yli 9,5 sekunnilla

  • Uusi 911 GT3 manuaalivaihteistolla on noin 3,6 sekuntia nopeampi kuin edeltäjämalli PDK-vaihteistolla

  • Moottorin teho on pysynyt ennallaan, mutta alustan jatkokehitys parantaa suorituskykyä merkittävästi

Porsche 911 GT3 on nopein manuaalivaihteinen tuotantoauto Nürburgringin Nordschleifen radalla. Porschen brändilähettiläs Jörg Bergmeister rikkoi huomattavasti tehokkaammalla moottorilla varustetun kilpailijan edellisen ennätyksen yli 9,5 sekunnilla. Kaikkien suorituskykyyn vaikuttavien komponenttien laajan jatkokehityksen ansiosta manuaalivaihteinen 911 GT3 Weissach-paketilla oli jopa 3,633 sekuntia nopeampi kuin edeltäjämalli (992.1) Porschen PDK-vaihteistolla.

"Yhä useammat 911 GT3 -asiakkaat valitsevat kuusivaihteisen manuaalivaihteiston. Ja yhä useammin nämä asiakkaat kysyivät meiltä, kuinka nopea 911 GT3 manuaalivaihteistolla olisi Nordschleifen radalla", sanoo Andreas Preuninger, GT-mallisarjan johtaja. "Olemme nyt vastanneet tähän kysymykseen ja – vaikka tiedämme, että PDK-vaihteistolla varustettu versio on merkittävästi nopeampi – ajoimme virallisen kierrosajan kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Vaikka PDK:n automatisoidut, erittäin nopeat ja tarkat vaihteenvaihdot puuttuivat, ja käytössä oli perinteinen elektronisesti ohjatun tasauspyörästön sijaan, uusi 911 GT3 paransi edeltäjänsä PDK-ajasta noin 3,6 sekuntia."

Aurinkoisena myöhäisenä iltapäivänä, kun ilman lämpötila oli 12 astetta ja radan lämpötila 27 astetta, Bergmeister lähti 20,832 kilometrin mittaiselle radalle 375 kW (510 hv) tehoisella 911 GT3:lla, joka oli varustettu Weissach-paketilla. Kuten edellisen mallin virallisella kierroksella, autossa oli tieliikenteeseen hyväksytyt Michelin Pilot Sport Cup2 R -renkaat (255/35 R20 edessä ja 315/30 R21 takana).

Tavoite: nopein kierrosaika manuaalivaihteisella tuotantoautolla

"Kun päätimme laittaa uuden manuaalivaihteisen 911 GT3:n viralliseen kierrosaikatestiin, tarkastelimme luonnollisesti, kuka oli tuloslistan kärjessä", sanoo Preuninger. Kilpailija tarvitsi 7:01.300 minuuttia suorittaakseen kierroksen lyhennetyllä 20,6 kilometrin versiolla radasta. Tämä vastaa aikaa noin 7:05.800 minuuttia täydellä 20,832 kilometrin kierroksella. Tämä oli aika, joka piti voittaa. Notaarin valvonnassa uuden 911 GT3:n ajastin pysähtyi aikaan 6:56.294 minuuttia – edellinen ennätys parani yli 9,5 sekunnilla.

Parempi suorituskyky samalla teholla

"Uusi 911 GT3 herättää vielä enemmän luottamusta äärirajoilla kuin edellinen malli. Olin nopeampi melkein jokaisessa mutkassa", sanoo Bergmeister kuvaillessaan urheiluauton käyttäytymistä. "Opimme paljon 911 GT3 RS:stä, erityisesti alustan osalta. Auto on paljon vakaampi kuopissa ja ratareunusten ylityksissä. Ja kiitos kahdeksan prosenttia lyhyemmän vaihdesuhteen, takapyöriltä tulee huomattavasti enemmän vetoa kiihdytyksessä samalla moottoriteholla. Vaikka seitsemänvaihteisella PDK:lla aika olisi ollut muutaman sekunnin nopeampi – kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla minulla oli ehdottomasti enemmän tekemistä nopealla kierroksella – ja siksi se oli vielä hauskempaa."

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
EdellinenSähköistettyjen Porschejen osuus kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä maailmanlaajuisesti – Suomessa sähköistettyjen osuus 100 %
Seuraava911-mallin moderni toteutus historiaa kunnioittaen – ainutlaatuinen vapauden ja elämänilon tunne – Porsche 911 Spirit 70

Aiheeseen liittyvää

326646 6000x3164
24.10.2025 | Lehdistötiedotteet

Täyssähköisen Cayennen innovatiivinen suurjännitejärjestelmä: suorituskyky kohtaa taloudellisuuden

Täyssähköisen Porsche Cayennen teknologia: toimintointegroitu 113 kWh korkeajänniteakku osa auton rakennetta Kaksipuolinen jäähdytys: teholtaan noin 1...

img 2
21.10.2025 | Lehdistötiedotteet

Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n – suorituskykyinen ja näyttävä malliversio

Suorituskykyinen voimalinja, sähköisesti ohjattu takatasauspyörästön lukko ja madallettu Sport-ilmajousitus Tehoa jopa 420 kW (571 hv), kiihtyvyys 0–1...

325683 6000x4501
1.10.2025 | Lehdistötiedotteet

Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset

Kehittynyt sisätilojen arkkitehtuuri vie Porschen muotoiluperinnön tulevaisuuteen Porsche Digital Interaction: uudelleen kehitetty käyttökonsepti Enem...