
Uusi ID. Polo – menestyksekäs Volkswagen Polo saa sähkösisaruksen
Teknologiaa ylemmistä luokista. ID. Poloon tulee saataville uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten uusin versio Travel Assist -järjestelmä...
Voit ostaa, varata tai liisata useimmat automme helposti kotisohvalla. Verkko-ostoissa 14 päivän palautusoikeus.
ID. CROSS -konseptiauto on edullinen pienemmän kokoluokan sähköinen SUV-malli T-Crossin kokoluokassa ja sen tuotantoautoversio tulee markkinoille vuonna 2026
Aito Volkswagen – ID. CROSS -konseptiauto edustaa Volkswagenin uutta muotoilukieltä "Pure Positive": selkeä, aito, ajaton ja rakastettava
Sähköisen MEB-alustarakenteen seuraava kehitysvaihe, MEB+ etuvetoisena, mahdollistaa edullisten sähköisten Volkswagenien valmistuksen Euroopassa
100 % Volkswagenia. Volkswagen, joka on suurin sähköautojen valmistaja Euroopassa vuonna 2025, esittelee sähköisen pienemmän kokoluokan SUV-mallin ID.CROSS -konseptiauton IAA MOBILITY -tapahtumassa Münchenissä (8.–14. syyskuuta). Uutuusmalli sopii yhtä hyvin kaupunkiajoon kuin pitkille matkoille. Thomas Schäfer, Volkswagen-brändistä vastaava johtaja: ”Alusta alkaen tavoitteeni on ollut tehdä Volkswagen-brändistä kaikkien aikojen paras versio. ID. CROSS -konseptiauto osoittaa, että olemme nyt todella lunastamassa lupauksemme – uuden muotoilun, aiemmin vain ylemmissä luokissa nähtyjen teknologioiden, parannetun käytettävyyden ja laadun myötä - ja vihdoin myös ”oikealla” mallinimellä. Tämän uuden Volkswagen-sukupolven myötä pidämme lupauksemme.”
Pienemmän kokoluokan sähköautot – neljä uutta automallia. ID.2 all -mallin, ID. GTI - ja ID.1 EVERY -konseptiautojen jälkeen ID. CROSS -konseptiauto tekee ensiesiintymisensä neljäntenä pienemmän kokoluokan sähköautona. Näiden mallien tuotantoversiot tulevat markkinoille vuodesta 2026 alkaen. "Uuden ID. Polo-mallin (ID.2 all -mallin tuotantoversio) maailmanensi-ilta on suunniteltu vuoden 2026 ensimmäiselle puoliskolle. ID. Polo GTI esitellään pian sen jälkeen. Molemmat mallit nähdään IAA MOBILITY -tapahtumassa, vielä hieman naamioituina. Kaksi legendaarista Volkswagen-nimeä – Polo ja GTI – siirtyvät näin sähköisen liikkuvuuden maailmaan. ID. CROSS -tuotantomallin maailmanensi-ilta on kesällä 2026. ID. EVERY -tuotantomallin julkaisu puolestaan tulee olemaan vuoden 2027 kohokohta."
Kaikki neljä uutta ID.-mallia ovat osa Volkswagen-konsernin Brand Group Core -ryhmän (Volkswagen, Volkswagen-hyötyautot, SEAT & CUPRA ja Skoda) yhteistä projektia, jolla markkinoille tuodaan uusia pienemmän kokoluokan sähköautomalleja. Brändiryhmä hyödyntää synergioita ja mittakaavaetuja, jotta Euroopassa voidaan tarjota teknisesti ja hinnaltaan erityisen houkuttelevia sähköautoja.
Aito, positiivinen ja rakastettava. ID. CROSS -konseptiauto edustaa uutta, selkeää ja rakastettavaa Volkswagenin muotoilukieltä. Volkswagenin muotoilujohtaja Andreas Mindt selventää: "Kutsumme uutta muotoilukieltämme nimellä ”Pure Positive”. Se perustuu kolmeen kulmakiveen: vakaus, rakastettavuus ja ”salainen kastike”. Tämä muotoilukieli tulee määrittämään tulevaisuudessa jokaisen uuden Volkswagenin. Luotamme aitoon ja voimakkaaseen selkeyteen, visuaaliseen vakauteen ja positiiviseen, miellyttävään persoonallisuuteen. ID. CROSS -konseptiauton linjat ja voimakkaat pinnat ovat puhtaita ja selkeitä. Ne muovaavat SUV-mallin, joka luo trendejä eikä seuraa niitä, ja siirtää brändin identiteetin tulevaisuuteen.” ID. CROSS -konseptiauton positiivinen persoonallisuus näkyy heti esimerkiksi auton etu- ja takaosassa. Niiden grafiikka ja 3D-valokuvio antavat vaikutelman, että auto hymyilee. Andreas Mindt lisää: "Volkswagenin täytyy olla luonteeltaan rakastettava, tunnistettava ja inspiroiva. Siksi ID. CROSS -konseptiautossa viittaamme tarkoituksella Volkswagenin ikoneihin, kuten Golfiin ja Volkswagen Hyötyautojen alkuperäiseen ”Kleinbus”-versioon – lisäksi siinä on mukana ripaus ”salaista kastiketta”. Tämä näkyy esimerkiksi karismaattisissa C-pilareissa ja täysin suorassa ikkunalinjassa. Harva volyymibrändi maailmassa voi nojata näin vahvaan perintöön. Ja se tulee aina olemaan osa työkalupakkiamme matkalla tulevaisuuteen."
Kompakti – mahtuu mihin tahansa parkkiruutuun. IAA Mobility -tapahtumassa esillä oleva ID. CROSS -konseptiauto on 4 161 mm pitkä ja sen akseliväli on 2 601 mm. Leveyttä sillä on 1 839 mm ja korkeutta 1 588 mm, eli sen mitat vastaavat nykyistä T-Cross-mallia. Poikkeuksena ovat kuitenkin vanteet ja renkaat: suunnittelijat ovat kehittäneet 21-tuumaisen Balboa-alumiinivanteen erityisesti ID. CROSS -konseptiautolle. Yhteistyössä Goodyearin kanssa on suunniteltu 235/40 R21 -renkaat, joiden kyljet jatkavat vanteen muotoilua.
Suuret tilat – pienet ulkomitat. Innovatiivinen sisätilaratkaisu tekee viisipaikkaisen ID. CROSS -konseptiauton sisätiloista erittäin tilavat ja tavaratilan tilavuus on noin 450 litraa. Lisätilaa tarjoaa 25 litran etutavaratila (frunk) konepellin alla. Auton poikkeuksellinen leveys ja ilmava matkustamon suunnittelu luovat avaran tilantunnun. ID. CROSS -konseptiauto sopii täydellisesti kaupunkikäyttöön kompaktien ulkomittojensa ansiosta, mutta toimii myös monikäyttöisenä perheautona – myös pidemmillä matkoilla.
Sisätilojen Lounge -tunnelma. ID. CROSS -konseptiauton sisätilat on suunniteltu hyvinvointikeitaaksi. Ne vakuuttavat erinomaisella materiaalien laadulla ja tuntumalla sekä kangaspäällysteisillä pinnoilla. Esiasetetut valo-, ääni- ja ilmastointitilat (Atmospheres) muuttavat lämpimän beigen sävyisen Vanilla Chai -sisustuksen lounge-tilaksi, joka tarjoaa maksimaalista mukavuutta. Kasviaiheet näytöillä ja aidot kasvit visuaalisesti näyttävässä keskikonsolissa vahvistavat viihtyisyyttä. Erityisenä yksityiskohtana ovat konseptiauton erikoisistuimet, jotka voidaan taittaa täysin makuuasentoon kuten esimerkiksi Volkswagen Hyötyautojen tila-autoissa.
Kaikki näkyvissä ja hallinnassa. Innovatiivinen ohjaamon ergonomia ja intuitiivinen käyttöjärjestelmä takaavat miellyttävän ajokokemuksen. Volkswagen on ID. CROSS -konseptiautossa luonut harmonisen vuorovaikutuksen näyttöjen, luonnollisen puheohjauksen ja fyysisten painikkeiden välillä. Monitoimiohjauspyörä on suunniteltu täysin uudelleen ja siinä on perinteiset, fyysiset painikkeet. Auton kaksi näyttöä, digitaalinen mittaristo (11”) ja infotainment-järjestelmän kosketusnäyttö (13” ) ovat sijoitettu samalle tasolle kuljettajan näkökenttään.
MEB+ – sähköisen alustarakenteen seuraava vaihe. Teknisesti etuvetoinen ID. CROSS -konseptiauto perustuu sähköautojen MEB-alustarakenteeseen, jota kehitetään jatkuvasti. MEB+-version myötä parannuksia on tehty mm. moottoreihin, akkuihin ja ohjelmistoihin. Volkswagenin kehityksestä vastaava johtaja Kai Grünitz kertoo: “MEB saa ensi vuonna uuden ohjelmistosukupolven, joka tuo asiakkaille selvästi parannettuja toimintoja. Tämä Volkswagenin MEB-alustarakenteen järjestelmäkehitys tuo ylempien segmenttien ominaisuuksia, kuten kehittyneen Travel Assist -järjestelmän, myös edullisempiin malleihin. MEB+ on avaintekijä jotta sähköautoja, kuten ID. CROSS -konseptiauton tuotantoversio ja uusi ID. Polo, voidaan tarjota houkuttelevilla hinnoilla ja keskimääräistä paremmilla ominaisuuksilla.”
Uusi voimalinja – valmistettu Euroopassa. ID. CROSS -konseptiautossa on uuden sukupolven voimalinja. Kaksi keskeistä moduulia ovat etuakselistoon integroitu sähkömoottori ja tehoelektroniikka sekä lattiaan matkustamon alle sijoitettu korkeajänniteakku. Konseptiauto on etuvetoinen ja sen sähkömoottori tuottaa tehoa 155 kW (211 hv). WLTP-toimintamatkaennuste on jopa 420 kilometriä. Kaksi arvoa kiinnostavat erityisesti sähköpyöräilijöitä ja perävaunun vetäjiä: suurin sallittu vetoaisakuorma on 75 kg – riittävästi kahden sähköpyörän kuljettamiseen - ja maksimi perävaunun vetomassa on 1 200 kg (jarrullinen vetomassa, 8 % nousu).
ID. CROSS -konseptiauto | |
Voimalinja | MEB+, etuveto |
Teho | 155 kW / 211 hv |
Toimintamatka | jopa 420 km (WLTP) |
Huippunopeus | 175 km/h |
Pituus | 4,161 mm |
Leveys | 1,839 mm |
Korkeus | 1,588 mm |
Akseliväli | 2,601 mm |
Tavaratila, 5 henkilöä kyydissä | 450 l ja 25 l frunk |
Vetoaisakuorma (maksimi) | 75 kg |
Vetomassa (maksimi) | 1,200 kg (jarrullinen, 8 % nousu) |
Renkaat | 235/40 R21 |