
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Volkswagen ID.4 on Suomen rekisteröidyin sähköautomalli tammi-kesäkuussa 6,7 % markkinaosuudella (852 kpl) Volkswagen 75 vuotta Suomessa -juhlamallist...
Suurjänniteakku säilyttää kapasiteettiinsa vielä pitkään takuuajan jälkeenkin
ID.-mallit pysyvät houkuttelevina myös käytettyinä autoina
Ohjelmistopäivitykset parantavat autoa jatkuvasti
ADAC kehuu pitkän matkan ajoon soveltumista ja vähäistä huoltotarvetta
ADAC:n testaajat antoivat Volkswagen ID.3:lle erinomaisen arvion neljän vuoden kestotestin jälkeen. Testi- ja teknologiakeskuksen insinöörit Landsberg am Lechissä (Saksa) ajoivat yli 160 000 kilometriä. Tärkein havainto: suurjänniteakun nettokapasiteetti on edelleen 91 prosenttia. Testissä käytettiin ID.3 Pro S -mallia, jonka akun nettokapasiteetti on 77 kWh. Kuten kaikissa muissakin ID.-malleissa, Volkswagen takaa, että ID.3:n akulla on vähintään 70 prosenttia alkuperäisestä nettokapasiteetista jäljellä kahdeksan vuoden käytön tai 160 000 kilometrin jälkeen.
“Tulos osoittaa ID.-malliemme vaikuttavan laadun, vaikka kilometrejä on kertynyt runsaasti”, korostaa Volkswagenin myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja Martin Sander. “Yli 90 prosentin akkukapasiteetti 160 000 kilometrin jälkeen vahvistaa, että ID.-mallimme ovat houkuttelevia myös käytettyinä ja täyttävät edelleen asiakkaidemme vaatimukset.”
ADAC:n testaajat eivät kohdelleet akkua hellävaraisesti. Jotta 160 000 kilometrin raja saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti, yli 40 prosenttia latauksista tehtiin pikalatausasemilla. Lisäksi, vastoin suosituksia, auto jätettiin latausasemalle 100 prosentin lataustasolla testiajojen välillä – joskus useiksi päiviksi.
Kestotesti oli ADAC:n ensimmäinen laatuaan ID.-perheen autolla. Testiajojen välillä ID.3 tarkastettiin toistuvasti Baijerin Testi- ja teknologiakeskuksen insinöörien toimesta, erityisesti akun kunnon osalta.
ADAC antaa asiakkaille selkeän suosituksen: ohjelmistopäivitykset kannattaa aina asentaa. Kestotestin aikana ID.3 sai useita ohjelmistopäivityksiä – mukaan lukien reittisuunnittelijan, joka suunnittelee latauspysähdykset pidemmillä matkoilla niin, että määränpäähän saavutaan mahdollisimman nopeasti. Järjestelmä ottaa huomioon lataustason lisäksi myös liikennetilanteen ja ennusteet. Päivityksiin sisältyi myös latauskapasiteetin nosto jopa 170 kW:iin sekä erilaisia virheenkorjauksia.
Päivityksillä oli myös positiivinen vaikutus kulutukseen ja siten toimintamatkaan. Erityisesti uusi ohjelmisto paransi merkittävästi energiankulutusta lyhyillä matkoilla ja muutaman asteen plussakelissä (0–5 °C).
ADAC:n testaajat nostivat esiin myös muita positiivisia havaintoja: suuresta ajokilometristä huolimatta kori ja alusta olivat hyvässä kunnossa. Akselit, jousitus ja ohjaus kestivät auton painon hyvin eikä niissä havaittu merkittäviä ongelmia.
Kaikki lisätiedot ja testitulokset löytyvät oheisesta linkistä: ID.3 ADAC kestotesti (saatavilla vain saksaksi).