Juhla-auto oli ID.7 Tourer Pro, joka valmistettiin Emdenin tehtaalla
Myyntijohtaja Martin Sander: ”1.5 miljoonaa ID.-mallia toimitettu – tämä osoittaa selvästi, että Volkswagen on sähköisen liikkuvuuden edelläkävijä”
Suomessa asiakkaille toimitettu jo yli 12 700 ID.-mallia
Volkswagen jatkaa Suomessa sähköautojen markkinajohtajana – ID.4 elokuussa jälleen suosituin sähköautomalli
Volkswagen on saavuttanut merkittävän virstanpylvään siirtymässään kohti sähköistä liikkuvuutta. Ala-Saksin pääministerin Olaf Liesin läsnä ollessa Volkswagenin Emdenin tehtaalla luovutettiin elokuun puolessa välissä Vechtassa asuvalle asiakkaalle maailmanlaajuisesti 1,5 miljoonannen sähköisen ID.-perheen auton. Juhla-auto on musta ID.7 Tourer Pro, joka tarjoaa jopa 606 kilometrin toimintamatkan (WLTP), ollen luokkansa ehdotonta kärkeä.
Martin Sander totesi: ”1,5 miljoonaa ID.-mallia toimitettu – tämä osoittaa selvästi, että Volkswagen on sähköisen liikkuvuuden edelläkävijä.” Ensimmäiset ID.-perheen sähköautot toimitettiin lähes tasan viisi vuotta sitten syyskuussa 2020. Volkswagen on nyt rekisteröintitilastojen kärjessä sähköautosegmentissä Saksassa (myös Suomessa) sekä Euroopassa. ”Tämä vahvistaa, että mallistossamme on juuri ne autot, joita asiakkaamme tarvitsevat. Yrityksenä olemme oikealla tiellä. Volkswagen pysyy sähköisen liikkuvuuden kehitysvaiheen suunnannäyttäjänä,” Sander jatkoi.
Sander luovutti juhla-auton avaimet asiakkaalle Vechtasta yhdessä teknisestä kehityksestä vastaavan johtajan Kai Grünitzin ja pääministeri Olaf Liesin kanssa. Lies korosti: ”ID.7 edustaa Ala-Saksin vahvuutta ja todistaa osavaltion muuntautumiskyvyn.”
Emdenin tehdas Itä-Friisiassa on esimerkki Volkswagenin muutoksesta. Konserni on investoinut yli miljardi euroa muuntaakseen sen sähköautojen tuotantolaitokseksi. Zwickaun ja Dresdenin Gläserne Manufakturin ohella Emden on ainoa Volkswagenin tehdas maailmassa, joka valmistaa yksinomaan sähköautoja. Muita ID.-malleja valmistetaan Hannoverissa, Chattanoogassa (USA) sekä sekä Kiinan tehtailla Foshanissa, Changshassa ja Antingissa.
ID.-mallistoperhe on kasvanut tasaisesti vuodesta 2020 lähtien. Ensimmäinen malli, ID.3, oli Volkswagenin ensimmäinen täyssähköiseksi suunniteltu auto. Sitä seurasi ID.4 (2021), sen coupé-versio ID.5, sekä sähköinen tila-auto/pakettiauto ID. Buzz. Uusimmat lisäykset ovat ID.7 ja ID.7 Tourer, jotka julkaistiin vuonna 2024. ID.7 Tourer oli rekisteröintimäärältään suosituin sähköauto Saksassa vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Lies totesi: ”Koko Volkswagenin tiimi voi olla ylpeä näistä tilastoista.”
Volkswagen markkinajohtaja Suomen sähköautosegmentissä
Myös Suomessa Volkswagen on markkinajohtaja sähköautosegmentissä. Suomen suosituin sähköautomalli tammi-elokuussa 2025 oli Volkswagen ID.4. Volkswagen ID.4 -mallia rekisteröitiin yhteensä 1147 kappaletta. Lähes tuhanteen kappaleeseen nousee Volkswagen ID.7 (927 kpl). ID.7 ja ID.7 Tourer -mallit kipusivat jo alkuvuoden sähköautomallitilaston kolmospaikalle. Tammi-elokuussa 2025 Volkswagenin sähköautoja rekisteröitiin yhteensä 2362 kappaletta, joka vastaa 14,2 % markkinaosuutta, mikä oikeuttaa Volkswagenin jälleen sähköautomarkkinan ykköspaikalle.
Mallikohtaisesti tarkasteltuna suosituin sähköautomalli on SUV-malli Volkswagen ID.4. (1147 kpl) ja toiseksi suosituin ID.7 (927 kpl). Volkswagenin muita sähköautoja on rekisteröity tähän mennessä seuraavasti: ID.3 150 kpl, ID. Buzz 127 kpl ja ID.5 10 kpl. Kaiken kaikkiaan ID.-mallistoperheen malleja on toimitettu suomalaisille 12 723 kappaletta (henkilöautot).
Volkswagen seuraa jatkuvasti markkinakehitystä Suomessa ja vastaa asiakkaiden toiveisiin tuomalla sähköautoja yhä useamman saataville. Osoitus tästä on mm. tällä viikolla tapahtuva Volkswagen ID.3 -mallin hintojen lasku (3.9.2025 alkaen). Ns. alkaen mallin hinta on nyt 34 390 euroa (Volkswagen ID.3 Pure Basic 125 kW, akku 52 kWh). Elegance-varustelutasossa hinnanlasku on jopa 2 600 euroa.
Pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa
Volkswagen jatkaa sähköisen liikkuvuuden kampanjaansa uusilla ID.-malleilla: ID. 2all, kompaktin kokoluokan malli julkaistaan vuonna 2026, ja sitä seuraa vuonna 2027 ID. EVERY1.