
Porsche Macan on Tekniikan Maailman Talviauto 2025 -vertailun voittaja
Macan pärjää erinomaisesti myös talvisissa olosuhteissa Porsche Macan 4 voitti parhaan talviauton tittelin Tekniikan Maailman talviautotestissä (05/20...
Plop plop! Plussa-korttilaisten etuviikoilla mahtavat tarjoukset vain 27.3.2025 saakka!
Kiihdytys, hyökkäys ja johtaminen: Volkswagen-henkilöautojen kunnianhimoinen kolmen vaiheen suunnitelma vuoteen 2030 asti
ID.2 all -konseptiauton alapuolelle sijoittuva uusi edullinen sähköauto tärkeä osa tätä suunnitelmaa
Tulevaisuuden varmat näkymät: Wolfsburgin päätehdas tulee olemaan edelläkävijä uuden SSP-alustarakenteeseen perustuvan Golfin sähköisen seuraajan tuotannossa
Volkswagen-henkilöautojen toimitusjohtaja Thomas Schäfer esitteli eilen Wolfsburgissa ydinbrändin tulevaisuuden suunnitelmia. Työntekijät näkivät myös ensimmäisen vilauksen Volkswagenin tulevasta edullisesta sähköautosta, jonka hinnan arvioidaan olevan noin 20 000 euroa. "Joulukuun neuvottelujen tulosten myötä olemme aloittaneet Volkswagenin historian suurimman tulevaisuuden suunnitelman. Seuraamme nyt kunnianhimoista ohjelmaa varmistaaksemme, että saavutamme yhdessä sovitut tavoitteet. Tämä on tärkeä askel, jotta sähköinen liikkuvuus olisi houkuttelevaa kaikille – mikä on Volkswagen-brändin selkeä tavoite", Schäfer sanoi. Samalla Schäfer korosti, että Wolfsburg pysyy innovaatioiden ja tuotannon osaamiskeskuksena. Hän sanoi myös, että päätehdas tulee asettamaan uusia standardeja autotuotannossa. Volkswagen suunnittelee esittelevänsä uuden edullisen sähköautomallin konseptiversion yleisölle maaliskuun alussa. Tuotantomallin maailmanensi-ilta on suunniteltu vuodelle 2027. Perushinnaltaan noin 20 000 euroa maksava uusi edullinen sähköautomalli tulee olemaan houkutteleva monille käyttäjäryhmille. "Edullinen, korkealaatuinen ja kannattava sähköinen Volkswagen Euroopasta Euroopalle. Tämä on autoteollisuuden mestaruusliiga", toteaa toimitusjohtaja Thomas Schäfer. Edullinen sähköinen liikkuminen tulee olemaan yksi brändin tulevaisuuden suunnitelman kulmakivistä. Yhdessä ID. 2all -tuotantoversion kanssa tämä uusi sähköautomalli on osa uutta sähköistä pienemmän kokoluokan autojen perhettä, joka on kehitetty Volkswagen-konsernin Brand Group Core -yksikön alaisuudessa. Malliperheeseen kuuluu kompakteja sähköautoja, jotka perustuvat sähköautojen MEB-alustarakenteen uuteen kehitysversioon. Ensimmäinen uusi malli on ID. 2all -konseptiauton tuotantoversio, joka tulee markkinoille vuonna 2026 Volkswagenin ensimmäisenä sähköisenä pienemmän kokoluokan autona – perushinnaltaan sen arvioidaan maksavan alle 25 000 euroa.
Volkswagen on jo nyt asemoitunut hyvin sähköautojen saralla. ID.-tuoteperheen lanseerauksesta vuonna 2019 lähtien brändi on myynyt maailmanlaajuisesti yli 1,35 miljoonaa ID.-sähköautoa, mukaan lukien noin 500 000 ID.3-mallia. Viime vuonna Volkswagenin brändi myi 383 100 sähköautoa.
Selkeä tulevaisuuden suunnitelma Wolfsburgin tehtaalle
Työvaliokunnan kokouksessa brändin toimitusjohtaja Thomas Schäfer korosti, että Wolfsburgin tehdas pysyy Volkswagen-brändin sydämenä myös sähköisenä aikana: "Wolfsburgin tehtaalla on selkeä suunnitelma tulevaisuuteen. Sovittu Golfin siirto Meksikoon vapauttaa tilaa edistyneille teknologioille. Hallissa 54 otetaan käyttöön uusia tuotantomenetelmiä. Aiomme valmistaa siellä Golfin sähköisen seuraajan, joka pohjautuu uuteen SSP-alustarakenteeseen sekä sähköisen T-Rocin. Näin teemme Wolfsburgista uuden kompaktin kokoluokan sähköautojen pääkaupungin."
Scalable Systems Platform (SSP) -alustarakenne edustaa seuraavan sukupolven täyssähköistä, täysin digitalisoitua, erittäin skaalautuvaa mekatroniikka-alustaa, joka perustuu yhtenäiseen järjestelmäarkkitehtuuriin.
Volkswagen AG:n yleis- ja konsernityövaliokunnan puheenjohtaja Daniela Cavallo: "Wolfsburg, koko konsernin sydän, kohtaa tärkeitä tehtäviä, jotka meidän on hoidettava päättäväisesti. Tekninen kehitys tekee uraauurtavaa työtä kaikille muille SSP-alustarakennetta käyttäville henkilöautobrändeille, jota käytetään koko konsernin laajuisesti. Tämä on yhtä tärkeä tulevaisuuden menestyksellemme kuin nykyisten polttomoottorimalliemme alustastrategia. Päätehtaallamme emme ainoastaan työskentele tuotekehityksen parissa, vaan myös valmistamme paljon seuraavien vuosien aikana. Tulevaisuuden sähköiset lippulaivat – Wolfsburgissa tuotetut Golf ja T-Roc – edustavat tällä hetkellä yli 500 000 kappaleen vuosivolyymia. Päätehdas on siten varmistanut erittäin houkuttelevan ajoneuvosegmentin ja jatkaa Wolfsburgin Golfin yli 50-vuotista perinnettä.”
Volkswagenin brändin "triple A" -suunnitelma: kiihdytys, hyökkäys ja johtaminen
”Tulevaisuuden Volkswagen” -sopimuksen myötä Volkswagen AG sopi työntekijöiden edustajien kanssa joulukuun 2024 lopussa tulevaisuuden visiosta, joka yhdistää taloudellisen vakauden, työllisyyden ja teknologiajohtajuuden kestävän liikkuvuuden alalla. Sitovat tavoitteet ja sovitut toimenpiteet niiden saavuttamiseksi luovat perustan tulevaisuuden projekteille. Yhteisesti sovittu tavoite on, että Volkswagenin henkilöautobrändi, Volkswagen AG:n ydin, tulee olemaan teknologisesti johtava volyymivalmistaja maailmanlaajuisesti vuoteen 2030 mennessä.
Tätä tarkoitusta varten Volkswagen on ottanut käyttöön kunnianhimoisen kolmen vaiheen suunnitelman:
Kiihdytys: kilpailukykyä vahvistetaan optimoimalla kustannusrakenteita ja laajentamalla olemassa olevaa mallivalikoimaa kohdennetusti.
Hyökkäys: vuoteen 2027 mennessä tulee yhdeksän uutta mallia, mukaan lukien ID.2all-tuotantoversio alle 25 000 eurolla ja noin 20 000 euron hintainen edullinen sähköauto.
Johtaminen: teknologisesti johtavana brändinä volyymisegmentissä Volkswagen asettaa uusia standardeja ja edistää liikkuvuutta maailmanlaajuisesti.