Täyssähköauto on vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle autoilijalle
Jopa 41 % suomalaisista autoilijoista kertoo, että he ovat kiinnostuneita hankkimaan täyssähköauton seuraavan viiden vuoden aikana. Vieläkin suurempi osa eli lähes puolet (49 %) suomalaisista autoilijoista suhtautuu täyssähköautoihin positiivisesti. Tiedot käyvät ilmi K-Auton toteuttamasta Autoilun suunta -tutkimuksesta, joka selvittää suomalaisten autoilijoiden näkemyksiä erilaisista autoiluun liittyvistä aiheista.

Kiinnostus täyssähköautoja kohtaan on vahvaa jo tällä hetkellä
Juuri nyt suomalaista autoilijoista 28 % on kiinnostunut hankkimaan täyssähköauton.
33 % vastaajista puolestaan kertoo, että heidän suhtautumisensa täyssähköautoihin on muuttunut positiivisempaan suuntaan viimeisen vuoden aikana ja vastaavasti 13 % vastaajista kokee suhtautumisensa muuttuneen kielteisemmäksi.
Alueellisesti kiinnostus täyssähköautojen hankintaa kohtaan korostuu Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.
Autoilun sähköistyminen on megatrendi
Tähän uskoo merkittävä osa suomalaisista autoilijoista: 32 % vastaajista uskoo, että lähitulevaisuudessa suurin osa suomalaista ajaa sähköautolla.
Täyssähköauto valitaan käytännöllisillä kriteereillä
Kun suomalaisilta autoilijoilta kysyttiin erilaisten valintasyiden merkitystä täyssähköauton hankinnassa, kärkikolmikkoon nousivat hyvin käytännölliset asiat: 92 % piti tärkeänä riittävää toimintamatkaa ja akun riittävyyttä, 87 % auton käyttökustannuksia ja 86 % hyviä latausmahdollisuuksia kotona.
Vastuullisuudella merkitystä
Jopa 59 % suomalaista autoilijoista piti ympäristöystävällisyyttä ja vastuullisuutta tärkeinä syinä valita täyssähköauto, joten vastuullisuus on yksi keskeinen tekijä erilaisten vaihtoehtojen vertailussa.
Autoilun suunta -tutkimuksesta
K-Auton Autoilun suunta -tutkimus kertoo, miltä näyttää autoilun maailma, kun äänen saavat suomalaiset autoilijat. Nyt julkaistussa ensimmäisessä raportissa syvennytään sähköautoiluun ja siihen liittyviin näkemyksiin ja odotuksiin.
Autoilun suunta -tutkimus toteutettiin Norstatin internet-paneelissa syyskuussa 2022. Kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset autoilijat. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1023 ja se edustaa kohderyhmää sukupuolen, iän ja asuinpaikan osalta.