Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Mikä on sähköauton todellinen toimintamatka?

Kuinka kauas sähköautolla pääsee? Toimintamatkan pituuteen vaikuttavat täyssähköauton mallin ja ominaisuuksien lisäksi ajotapa ja olosuhteet. Jos ajat suurempaa nopeutta moottoritiellä, on kulutus luonnollisesti suurempi. Ja kun autoa käytetään pakkasilla, jolloin auton sisätiloja on lämmitettävä täydellä teholla, toimintamatka voi lyhentyä.

K-Auto brändikuva - Ajaminen

Kun sähköauton hankkii, sillä haluaa liikkua helposti ja päästä perille ilman kompromisseja – matkan pituudesta riippumatta. Siinä auttavat jatkuvasti kehittyvä akkuvalikoima, tehokkaat latausratkaisut ja monenlaiset älykkäät palvelut. Vaikka paljon kehitystä on vielä edessä, pystyt sähköautoilijana jo nyt hyötymään ja nauttimaan sähköautoilun eduista ja mukavuudesta.

Toimintamatkan kaksi esitystapaa

Autovalmistajia on jo muutaman vuoden ajan edellytetty antamaan sähköautolle WLTP-menetelmän mukaisen normitoimintamatkan. Nimi on lyhennelmä sanoista ”Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure”. Maailmanlaajuisesti yhtenäisen ja kaikkia valmistajia koskevan mittausmenetelmän avulla saadaan auton ostajalle oikeaa ja tasapuolista vertailutietoa.

WLTP kertoo sähköauton yhdistetyn kulutuksen keskiarvon (kaupunki, maantie ja moottoritie) ilman sähköä kuluttavia laitteita, kuten ilmastointia ja lämmitystä. Siksi todellinen toimintamatka poikkeaakin helposti ilmoitetusta normitoimintamatkasta.

Virallisen normitoimintamatkan rinnalla esitetäänkin usein myös toinen lukema, joka on ”käytännön toimintamatka”. Se on oletettu toimintamatkaväli, jonka suurin osa kuljettajista voi saavuttaa.

Nämä asiat vaikuttavat todelliseen toimintamatkaan

Toimintamatkan pituuteen eli käytännössä energian kulutukseen vaikuttavat monet eri tekijät:

  • Missä ajat ja miten ajat

  • Kuinka paljon käytät auton sähkölaitteita

  • Millainen on ulkolämpötila

  • Kuinka paljon autossa on kuormaa

  • Onko auton katolla suksiboksi tai mukana peräkärry

  • Miten olet autoasi ladannut

Olemme tottuneet, että polttomoottoriautoissa kulutus on kaupungissa suurempaa, koska kulkeminen on katkonaista ja on paljon kiihdytyksiä. Sähköautolla voi kaupunkiliikenteessä taloudellisen sähkömoottorin ja jarrutusenergian talteenoton ansiosta käytännön toimintamatka olla kuitenkin virallista WLTP-toimintamatkaa pitempi. Sen sijaan jatkuva ajo moottoritiellä suurella nopeudella vähentää toimintamatkaa.

Auton lämmittäminen talvella tai viilentäminen kesällä vievät paljon sähköä. Talvipakkasilla kannattaakin auton sisätila lämmittää jo latauksen aikana ja kesällä vastaavasti viilentää. Silloin alkuvaiheen lämmitykseen ja viilennykseen tarvittava energia saadaan sähköverkosta eikä auton akusta. Akku myös latautuu tehokkaammin, kun se on esilämmitetty.

Näin peräkärry lyhentää toimintamatkaa

Volkswagen, K-Rauta ja Juncar Oy selvittivät yhdessä peräkärryn vaikutusta toimintamatkaan. Testin mukaan peräkärry lyhensi toimintamatkaa noin kolmanneksella. Toimintamatkaan vaikutti ajonopeuden lisäksi myös peräkärryn kuomun aerodynaamisuus.

Tutustu merkkiemme sähköautovalikoimaan

k-auto logo

Tutustu merkkiemme sähköautovalikoimaan

Me tuomme maahan maailman johtavien autovalmistajien uusimpia täyssähkö- ja hybridiautoja. Tutustu K-Auton sähköautomallistoon!

Jälleenmyyjien yhteystiedot

  1. K-Auto Airport


  2. K-Auto Espoo


  3. K-Auto Forssa


  4. K-Auto Hämeenlinna


  5. K-Auto Helsinki


  6. K-Auto Huittinen


  7. K-Auto Hyvinkää


  8. K-Auto Joensuu


  9. K-Auto Kotka


  10. K-Auto Kouvola


  11. K-Auto Kuopio


  12. K-Auto Lahti


  13. K-Auto Lappeenranta


  14. K-Auto Tampere


  15. K-Auto Turku


Puheluhinta: matkapuhelu- (mpm) tai paikallisverkkomaksu (pvm)