
75 vuotta historiaa tulevaisuutta luoden
SEAT S.A. juhlii 75-vuotista taivaltaan suurten muutosten keskellä, tavoitteenaan sähköistää Espanja ja tehdä maasta sähköisen liikkuvuuden keskus Ain...
SEAT S.A.:n teknologiakeskus juhlii 50-vuotista taivaltaan yrityksen innovaatioiden selkärankana
34 000 ammattilaista on kehittänyt ikonisia malleja ja yli 950 prototyyppiä näiden viiden vuosikymmenen aikana
Vuonna 2024 suoritetuista 310 000 simulaatiosta 220 000 liittyi pienemmän kokoluokan sähköautojen kehitykseen
SEAT 1200 Sport, paremmin tunnettu nimellä Bocanegra, jäi historiaan ainutlaatuisen mustan polyuretaanivaahtopuskurinsa ansiosta, josta se sai kuuluisan lempinimensä. Mutta tämä malli oli myös merkkipaalu SEAT S.A.:n historiassa, sillä se oli ensimmäinen, joka kehitettiin kokonaan SEATn teknologiakeskuksessa. Vuosi oli 1975.
Tänä vuonna, kun yhtiö juhlii 75-vuotista taivaltaan liikkumisen edelläkävijänä, sen tutkimus- ja kehityskeskus juhlii myös omaa 50-vuotisjuhlaansa – keskellä pienemmän kokoluokan sähköauton kehitystyötä. ”Tämä kaksoisjuhla on merkkipaalu, joka korostaa jatkuvaa sitoutumistamme kehitykseen, osaamiseen ja tulevaisuuden visioon”, sanoo Werner Tietz, SEAT S.A.:n tutkimus- ja kehitysjohtaja.
Luomista, kokeilua, oppimista...Teknologiakeskuksen motto ei ole muuttunut puolen vuosisadan aikana. Jatka lukemista ja tutustu, miten SEAT S.A.:n innovaatiokeskus on luonut huomisen liikkumista – aina aikansa teknologian kärjessä.
Paperista digitalisaatioon. Teknologiakeskuksen alkuvuosina sen 211 työntekijää levittivät suuria paperirullia pöydälle ja piirsivät mallien ensimmäiset luonnokset käsin. Prototyyppien siluettien määrittely tehtiin täysikokoisilla kipsimalleilla, ja akustisia testejä suoritettiin vaahtomuovilla päällystetyssä huoneessa.
Nykyään noin 1 000 hengen tiimi – insinöörit, muotoilijat, aerodynamiikan ja akustiikan asiantuntijat – työskentelevät 3D-luonnosten, virtuaalitodellisuuslasien ja tekoälytyökalujen avulla. ”Suurin muutos on ollut teknologioiden kirjo, joka tiimin täytyy nykyään hallita”, sanoo Josep Bons, käyttäjäkokemuksen ja sisätilasuunnittelun johtaja.
Kipsi on vaihtunut saveen, ja akustiset testit tehdään kaikuvapaassa huoneessa, jossa käytetään box-in-box-rakennetta: sisähuone on rakennettu suuremman ulkohuoneen sisään teräs- ja betonikerroksilla, jotka eristävät yli 95 % ulkoisista äänistä ja värähtelyistä. Vanhojen mikrofonien tilalla on nyt nukkeja, jotka simuloivat ihmisen kuuloa ja tallentavat jokaisen akustisen vivahteen.
Malleja, jotka ovat tehneet historiaa. Bocanegran kehitystä seurasivat ikoniset mallit kuten Ibiza, Toledo ja Leon. Vuonna 1986 tapahtunut liittyminen Volkswagen-konserniin ja myöhemmin Audi-Lamborghini-klusteriin vuonna 2002 antoivat teknologiakeskukselle lisää voimaa laajentaa toimintaansa. Vuonna 2007 avatut muotoilukeskus ja prototyyppien kehityskeskus mahdollistivat koko luovan ja teknisen prosessin keskittämisen Martorelliin – ensimmäisestä suunnittelijan piirtämästä viivasta sarjatuotantoa edeltävään lopulliseen hyväksyntään saakka.
Vuonna 2020 saapui uusi ikoni – CUPRA Formentor, ensimmäinen malli, joka suunniteltiin ja kehitettiin täysin CUPRA-brändin toimesta. Se on nyt myös yhtiön myydyin auto.
Vuonna 2021 lanseerattiin CUPRA Born, CUPRAn ensimmäinen 100 % sähköauto, joka toimi sähköistymisen keihäänkärkenä. Samana vuonna Teknologiakeskusta laajennettiin Test Center Energy -keskuksella, Etelä-Euroopassa sijaitsevalla ainutlaatuisella akkututkimus- ja kehityskeskuksella. Yhtiö jatkaa kehitystyötä myös akkujärjestelmien kokoonpanotehtaan parissa, johon on investoitu 300 miljoonaa euroa.
Tulevaisuuden luomista – sähköinen tulevaisuus. Tällä hetkellä tämä edistyksellinen innovaatiokeskus keskittyy pienemmän kokoluokan sähköauton kehittämiseen. Vuonna 2024 suoritetuista 310 000 simulaatiosta, joilla validoitiin aerodynamiikkaa, turvallisuutta, akustiikkaa jne., 220 000 liittyi tähän pienemmän kokoluokan sähköautomallistoon.
”Pienemmän kokoluokan sähköautoperheen kehityksen johtaminen kuvastaa Volkswagen-konsernin luottamusta ihmisiimme ja osaamiseemme”, jatkaa Tietz – viiden vuosikymmenen luottamus, jota tukevat faktat.
Teknologiakeskuksen 50 vuotta lukuina:
Vuonna 1975: 211 työntekijää > tänään: 1 000
Yhteensä: 34 000 ammattilaista koko historian aikana
Tilat ovat kasvaneet: 16 000 m² > 200 000 m²
950 prototyyppiä
359 patenttia
35 000 000 km testiajoa ääriolosuhteissa
Katso video tästä: SEAT S.A. 50 vuotta edelläkävijyyttä ja tulevaisuuden ennustamista