Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

PXL-prässi vie Martorellin tehtaan uuden liikkuvuuden aikakaudelle

  • Martorellin tehtaan uusi PXL-prässi on yksi maailman moderneimmista, ja se voi puristaa 4 miljoonaa osaa vuodessa maksimaalisella tehokkuudella

  • 40 kuukauden kehitys- ja rakennusvaiheen jälkeen laitos on nyt toiminnassa ja puristaa osia yhtiön nykyisiin tuotantomalleihin

  • Tämä on askel eteenpäin yhtiön sähköistämisprosessissa, joka on avainasemassa CUPRA Ravalin ja Volkswagen ID. Polon tuotannossa

Sähköistymisen tiellä otetaan huomioon monia eri osa-alueita. Muutos näkyy mallien suunnittelussa, henkilöstön koulutuksessa sekä tilojen ja prosessien modernisoinnissa. Näin on myös SEATin ja CUPRAn Martorellin tehtaalla sijaitsevan uuden PXL-prässin kohdalla, joka on taloudellisempi, tehokkaampi ja yhteydessä verkkoon. Se on yksi maailman moderneimmista, ja sillä tuotetaan jopa 4 miljoonaa CUPRA Ravalin ja Volkswagen ID. Polon erilaista korin osaa vuodessa. Tällä hetkellä koneet puristavat jo osia yhtiön nykyisiin tuotantomalleihin.

Tehokkain. PXL-prässissä on uusinta teknologiaa ja se erottuu korkealla tuottavuudellaan: ”15 iskun minuuttinopeuden ansiosta voimme puristaa enemmän osia lyhyemmässä ajassa, maksimaalisella tehokkuudella”, selittää Alicia Molina, SEATin ja CUPRAn tuotantoprosessien suunnittelun johtaja. Tehokkuutta parantaa myös muottien vaihtoon vaadittavan ajan lyheneminen, mikä mahdollistaa jopa viisitoista vaihtoa päivässä eri osien valmistamiseksi: ”Automatisoimalla tämän prosessin täysin olemme onnistuneet lyhentämään muottien vaihtoaikaa vain viiteen minuuttiin; viimeisen osan valmistumisen ja seuraavan sarjan ensimmäisen osan tuotannon aloituksen välillä”, sanoo Jose Arreche, SEATin ja CUPRAn Martorellin tehtaan johtaja.

Teollinen saavutus. Näin tehokkaan ja raskaan koneiston siirtäminen ja ankkurointi on erittäin monimutkaista. PXL-prässin rakentaminen oli merkittävä tekninen saavutus. Koneen 81 000 kN:n voiman kestämiseksi se on sijoitettu 9 metriä syvään kuoppaan ja 20 metriä syviin betoniperustuksiin, mikä vastaa 7-kerroksisen rakennuksen korkeutta. Tämä vaati jopa 40 kuukauden kehitys- ja rakennustyöt, jotka sisälsivät monia koordinointihaasteita. ”Tuotantoprosessien suunnittelun, kunnossapidon, tuotannon, logistiikan, IT:n, työturvallisuuden ja talousosaston välinen viestintä ja poikkitoiminnallinen yhteistyö olivat avainasemassa tämän megarakennusprojektin onnistumisessa”, sanoo Molina.

Yhteys dataan. Yksi laitoksen uusista ominaisuuksista on sen yhteydet. Jokaisesta puristuksesta voidaan kerätä noin 3 000 datapistettä. ”Kehitämme parhaillaan kahta järjestelmää, jotka ovat avainasemassa tämän valtavan tietovirran tulkinnassa ja yksityiskohtaisen tuotannonhallinnan ja kunnossapidon tiedon keräämisessä”, sanoo Molina. Seuraava askel on käyttää tietoa ennusteiden tekemiseen ja siten prosessien optimointiin.

Uudet profiilit. Näin suuren muutoksen edessä myös PXL-prässillä työskentelevät ihmiset ovat käyneet läpi oman muutosprosessinsa, mikä oli ratkaisevaa uuden koneiston ja sen digitalisaation omaksumisessa. ”Koulutus oli olennainen osa valmistautumistamme tähän muutokseen kaikilla tasoilla”, sanoo Arreche ja lisää: ”Olemme muuttaneet ajattelutapaamme, ja nyt olemme valmiita uuteen sähköiseen aikakauteen.”

PXL-prässi numeroina

  • 6 puristinta

  • 81 000 kN voimaa

  • 15 iskua minuutissa

  • 5 minuuttia muottien vaihtoon

  • 3 000 datapistettä per puristus

  • 4 miljoonaa osaa vuodessa

  • 40 kuukautta kehitystä ja rakentamista

  • 9 metriä syvä asennuskuoppa

  • 20 metriä syvät betonipaaluperustukset

Katso video: Martorellin tehdas, PXL-prässi

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.
Edellinen Uusi SEAT Arona: uudistettu muotoilu, päivitetyt sisätilat ja entistä enemmän vastinetta rahalle

Aiheeseen liittyvää

Markus-Haupt-confirmed-as-Chief-Executive-Officer-of-SEAT-and-CUPRA 01 HQ
10.10.2025 | Lehdistötiedotteet

Markus Haupt nimitetty SEATin ja CUPRAn toimitusjohtajaksi

Tämä nimitys tulee tärkeällä hetkellä, sillä CUPRA jatkaa kasvuaan volyymin, markkinoiden ja malliston osalta ennen CUPRA Ravalin lanseerausta Yli 20...

50-years-of-anticipating-the-future 01 HQ
24.7.2025 | Lehdistötiedotteet

50 vuotta edelläkävijyyttä ja tulevaisuuden ennustamista

SEAT S.A.:n teknologiakeskus juhlii 50-vuotista taivaltaan yrityksen innovaatioiden selkärankana 34 000 ammattilaista on kehittänyt ikonisia malleja j...

seat-cupra.media-center
23.5.2025 | Lehdistötiedotteet

SEAT S.A. siirtyy kohti sähköautojen tuotantoa Martorellissa

Ensimmäiset esisarjan akkuyksiköt ovat jo valmistuneet Martorellin kokoonpanotehtaalla Yritys on aloittanut myös korinosien esisarjan tuotannon uudell...