
SEAT S.A. siirtyy kohti sähköautojen tuotantoa Martorellissa
Ensimmäiset esisarjan akkuyksiköt ovat jo valmistuneet Martorellin kokoonpanotehtaalla Yritys on aloittanut myös korinosien esisarjan tuotannon uudell...
Talvirenkaita asennettuna -15 % ja K-Lataukset -20 % Plussa-kortilla. Tallatut hinnat K-Auton mammuttimarkkinoilla vain 19.10.2025 asti.
Tämä nimitys tulee tärkeällä hetkellä, sillä CUPRA jatkaa kasvuaan volyymin, markkinoiden ja malliston osalta ennen CUPRA Ravalin lanseerausta
Yli 20 vuoden kokemus Volkswagen-konsernista eri maissa ja tehtävissä – uransa SEATilla aloittanut Haupt on tuotannon, logistiikan ja strategisen johtamisen asiantuntija, mikä tekee hänestä ihanteellisen valinnan tehtävään
Seuraten väliaikaista kauttaan Haupt keskittyy edelleen yhtiön sähköistämisen vauhdittamiseen, CUPRAn eksponentiaalisen kasvun ylläpitämiseen ja SEAT-brändin uudistamiseen, alkaen uudistuneiden SEAT Ibiza- ja Arona-mallien maailmanensi-illasta
Tuotannosta ja logistiikasta vastaavana varatoimitusjohtajana Haupt on johtanut yhtiön sähköistämistä, mukaan lukien 3 miljardin euron investoinnin Martorellin tehtaaseen, ja ollut keskeisessä roolissa uraauurtavassa pienemmän kokoluokan sähköautoprojektissa
Uuden tuotanto- ja logistiikkajohtajan nimitys ilmoitetaan myöhemmin
SEATin ja CUPRAn hallintoneuvosto, puheenjohtajanaan Thomas Schäfer (Volkswagen AG:n johtokunnan jäsen, Brand Group Core -yksikön ja Volkswagen-brändin toimitusjohtaja), on nimittänyt Markus Hauptin SEATin ja CUPRAn uudeksi toimitusjohtajaksi. Haupt on toiminut väliaikaisena toimitusjohtajana 1. huhtikuuta lähtien ja siirtyy nyt välittömästi pysyvään tehtävään yhtiön johtoryhmän täysimääräisellä tuella.
“Markuksella on yli kahden vuosikymmenen kokemus konsernin eri brändeistä ja eri maista”, sanoi Thomas Schäfer. “Hänen syvällinen osaamisensa tuotannosta, logistiikasta ja strategisesta suunnittelusta tekee hänestä ihanteellisen johtajan sähköistämisstrategian ja CUPRAn kasvun edistämiseen.”
Haupt ottaa ohjat tärkeässä vaiheessa, kun yhtiö kiihdyttää sähköistymistään. Vuodesta 2022 lähtien hän on johtanut 3 miljardin euron investointia Martorellin tehtaan sähköistämiseen ja ollut keskeinen hahmo pienemmän kokoluokan sähköautoprojektissa – neljä mallia kolmelta brändiltä kahdesta tehtaasta. Ensimmäinen malli, CUPRA Raval, lanseerataan maaliskuussa 2026.
“Intohimoni autoihin alkoi jo varhain, ja se on muokannut uraani aina Volkswagen-konsernin prototyyppiautojen parissa työskentelystä nyt vastaan ottamaani tehtävään SEATin ja CUPRAn toimitusjohtajana. On suuri kunnia johtaa SEATia ja CUPRAa tämän historiallisen muutoksen läpi. Lanseeraamme pian uuden CUPRA Ravalin ja siirrämme yhä enemmän katsetta sähköautoihin. Yhdessä eri tiimiemme kanssa, olen varma, että kirjoitamme uuden luvun yrityksen kasvuhistoriassa”, Haupt sanoi. “Olen kiitollinen luottamuksesta, jonka Oliver Blume, Thomas Schäfer ja Volkswagen-konsernin hallitus ovat minulle antaneet. Yhtälailla olen kiitollinen SEATin ja CUPRAn tiimiläisille ja varsinkin heidän jatkuvalle innolleen löytää uusia ideoita. Olen varma, että yhdessä tulemme saavuttamaan merkittäviä asioita”, hän lisää.
Muutoksen ajuri Volkswagen-konsernin ytimessä
Yli 20 vuoden aikana Haupt on toiminut johtotehtävissä useissa eri maissa ja eri brändien parissa. Hän opiskeli Barcelonassa, ja aloitti uransa SEATilla vuonna 2001 ja oli keskeisessä roolissa Audi Q3:n tuotannon käynnistämisessä Martorellissa. Hän on johtanut myös useita tuotantoprojekteja, kuten A0-alustarakentelle perustuvien autojen tuotantoa Wolfsburgissa ja T-Rocin lanseerausta Portugalissa, Palmelassa, sekä aktiivisesti vaikuttanut koko Volkswagen-konsernin muutosmatkaan kohti sähköistymistä.
Saksalais-espanjalainen Haupt on intohimoinen moottoriurheilun ystävä ja toiminut aiemmin mm. Volkswagen Navarran toimitusjohtajana Pamplonassa, jossa hän luotsasi tehtaan historian kolmannen mallin tuotantoon.
Pitkän aikavälin menestyksen rakentaminen
CUPRA on yksi yhtiön strategisista tukipilareista. Yritys keskittyy nyt CUPRAn kasvuun, laajan malliston ja yhä kasvavan faniyhteisön avulla. Brändi on myynyt maailmanlaajuisesti yli 950 000 autoa ja on saavuttamassa miljoonan toimituksen rajapyykin lähiviikkoina. Toimitusjohtajana Haupt astuu yhtiön johtoon aikana, jolloin myynti jatkaa vahvaa kasvuaan. SEAT S.A.:n myynti kasvoi vuoden 2025 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana, CUPRAn menestyksen siivittämänä. Brändi jatkaa rajojen rikkomista, ja tammi–elokuussa 2025 CUPRA toimitti 216 000 autoa, mikä merkitsee 36 % kasvua verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.
CUPRA valmistautuu laajentumaan uusille markkinoille, erityisesti Lähi-itään, joka tarjoaa nopean kasvun mahdollisuuksia. Samalla SEAT-brändi pysyy keskeisenä osana yhtiön strategiaa. Vuonna 2025 SEAT on myynyt yli 172 700 ajoneuvoa ja valmistautuu uuden aikakauden alkuun uudistuneiden Ibiza- ja Arona-mallien maailmanensi-illan myötä.
Tämä vauhti jatkuu haastavassa toimialaympäristössä. "Edessä on haasteita, mutta uskon, että yhteisellä visiolla, sitoutumisella muutokseen ja yhtenäisellä tiimillä, joka kulkee samaan suuntaan, saavutamme menestystä. Olemme jännittävien muutosten kynnyksellä siirtyessämme kohti sähköistymistä. Se on tulevaisuus, johon olen aina uskonut – ja jonka eteen tulemme työskentelemään kovemmin kuin koskaan", Haupt sanoi.
CUPRA valmistautuu nyt ottamaan rohkeita askeleita nykyisten rajojensa ulkopuolelle. Tämä nimitys tulee tärkeällä hetkellä, kun CUPRA rakentaa kasvunsa varaan – volyymin, markkinoiden ja malliston osalta – ennen CUPRA Ravalin lanseerausta. Tavoitteenaan tulla yhdeksi Espanjan aidosti globaaleista brändeistä, CUPRA aikoo hyödyntää menestystään keskeisillä markkinoilla ja laajentaa pian uusiin, korkean potentiaalin markkinoihin kasvattaakseen maailmanlaajuista jalanjälkeään. Brändi tutkii uusia kasvumahdollisuuksia Lähi-idässä – alueella, joka tarjoaa CUPRAlle ainutlaatuisen mahdollisuuden läheisyytensä Eurooppaan ja nopean talouskasvunsa ansiosta.
CUPRAn rinnalla SEAT-brändi säilyy yhtiön nykyisen ja tulevan strategian kulmakivenä. Yhtenä tunnetuimmista espanjalaisista brändeistä – yli 21 miljoonaa tuotettua autoa vuodesta 1950 ja yli 172 700 myytyä autoa vuonna 2025 (tammi–elokuu) – SEAT on ollut keskeisessä roolissa muovaamassa yhtiöstä taloudellista ja autoteollista voimatekijää. Nyt se on siirtymässä uuteen aikakauteen historiassaan, kun sen myydyimpien mallien, SEAT Ibizan ja Aronan, maailmanensi-ilta lähestyy.
"Olemme uuden ja jännittävän luvun alussa SEAT S.A.:n tarinassa. Yhtenä yhtiönä, jolla on kaksi toisiaan täydentävää brändiä, olemme valmiimpia kuin koskaan johtamaan liikkumisen tulevaisuutta – jatkaen inspiroimista innovaatioiden ja intohimon kautta, jotka ovat aina määrittäneet meitä", Haupt sanoi.