Siirry pääsisältöön

Ostoskori

Ostoskorisi ammottaa tyhjyyttään.

Löydät täytettä yli 3000 auton verran autohaustamme.

SEAT S.A. siirtyy kohti sähköautojen tuotantoa Martorellissa

  • Ensimmäiset esisarjan akkuyksiköt ovat jo valmistuneet Martorellin kokoonpanotehtaalla

  • Yritys on aloittanut myös korinosien esisarjan tuotannon uudella PXL-prässillä

  • Näitä osia käytetään kahdessa sähköautomallissa, joita aletaan valmistaa Martorellissa vuonna 2026 – alkaen CUPRA Ravalista, jota seuraa Volkswagen ID. 2all -konseptiauton tuotantoversio

  • SEAT S.A. johtaa Volkswagen-konsernin Brand Group Core -ryhmän Electric Urban Car -autoperheen tuotantoa, johon kuuluvat mm. Volkswagen, SEAT, CUPRA ja Volkswagen Hyötyautot

  • Yhtiö jatkaa muutosprosessiaan tavoitteenaan nousta sähköisen liikkuvuuden johtajaksi Iberian niemimaalla

SEAT S.A. jatkaa valmistautumistaan sähköautojen tuotantoon Martorellin tehtaallaan. Yhtiö johtaa Volkswagen-konsernin Brand Group Core -ryhmän Electric Urban Car -autoperheen tuotantoa. Se on saavuttanut jo kaksi merkittävää virstanpylvästä matkalla kohti tavoitettaan: esisarjan akkuyksiköiden kokoamisen sekä ensimmäisten korinosien esisarjan tuotannon uudella PXL-prässillä. Näitä osia tullaan käyttämään kahdessa sähköautomallissa, joita aletaan valmistaa Martorellissa vuodesta 2026 alkaen – ensin CUPRA Raval ja sen jälkeen Volkswagen ID.2all -konseptiauton tuotantoversio.

”Ensimmäisten akkuyksiköiden kokoaminen uudessa tehtaassamme ja korinosien tuotanto PXL-prässillä tulevia sähköautomallejamme varten on merkittävä askel sähköistymisprosessissamme”, korostaa Markus Haupt, SEATin ja CUPRAn vt. toimitusjohtaja sekä SEAT S.A.:n tuotanto- ja logistiikkajohtaja. ”Tämä vuosi on ratkaiseva, kun valmistaudumme aloittamaan Brand Group Coren sähköisten kaupunkiautojen sarjatuotannon vuonna 2026 CUPRA Ravalilla, lopullisena tähtäimenä haluamme olla sähköisen liikkuvuuden edelläkävijä Iberian niemimaalla.”

Martorellin tehdas aloittaa esisarjan akkujen kokoamisen

SEAT S.A. on koonnut ensimmäiset akkuyksiköt Martorellissa. Tämä esisarjatuotannon vaihe ennen varsinaista sarjatuotantoa mahdollistaa laitoksen, prosessien ja tuotteiden testaamisen, jotta uusien sähköautomallien käyttöönotto sujuisi onnistuneesti.

Tähän saavutukseen päästiin alle puolessatoista vuodessa akkujen kokoonpanotehtaan rakennustöiden aloittamisesta. Rakennus- ja koneistustyöt sarjatuotantoa varten ovat parhaillaan viimeistelyvaiheessa. Tässä vaiheessa akkujen kokoamisessa yhdistyvät automatisoidut asemat manuaalisiin työvaiheisiin. Valmistumisen jälkeen tehdas toimii täysin robotiikan avulla ja työllistää 500 alan ammattilaista.

Samanaikaisesti yritys rakentaa 600 metriä pitkää siltaa, johon asennetaan kuljetinjärjestelmä. Sen avulla akut siirretään automaattisesti kokoonpanotehtaalta auton kokoonpanolinjalle, varmistaen akkujen jatkuvan ja tuotantotahtiin synkronoidun saatavuuden.

300 miljoonan euron investoinnilla rakennettu 64 000 neliömetrin tehdas kykenee tuottamaan maksimissaan 300 000 akkua vuodessa. Tämä laitos tulee palvelemaan yksinomaan Brand Group Coren sähköisiä kaupunkiautoja, joita valmistetaan Martorellissa – CUPRA Raval ja Volkswagen ID.2all -konseptiauton tuotantoversio. Tämä mahdollistaa SEAT S.A.:lle kilpailukyvyn kasvattamisen, logistiikkaprosessien optimoinnin sekä hiilijalanjäljen pienentämisen.

Ensimmäiset CUPRA Ravalin korinosat uudella PXL-prässillä Martorellissa

Toinen merkittävä virstanpylväs yhtiön sähköistymisstrategiassa on ensimmäisten CUPRA Ravalin korinosien esisarjan tuotanto Martorellin tehtaalla uudella PXL-prässillä. Vuonna 2024 käyttöön otettu laite on suunniteltu tuotannon optimointiin, ja se mahdollistaa suurten osien valmistuksen tehokkaasti – jopa 15 iskua minuutissa ja 4 miljoonan osan kapasiteetin vuodessa.

Tämän edistyneen teknologian käyttöönotto on osa Martorellin sähköistymisprosessia. Tehtaasta on tulossa yhtiön teollisen muutoksen keskus, ja se kehittyy kohti tulevaisuuden tehdasta älykkäämmän, verkottuneemman ja ekologisemman tuotannon kautta. Prosesseja kehitetään ketterämmiksi, optimoiduiksi ja ympäristöystävällisemmiksi.

Kuten akkuyksiköiden tapauksessa, pienemmän kokoluokan sähköautojen esisarjatuotanto Martorellissa mahdollistaa laitoksen, prosessien ja tuotteiden säätämisen sarjatuotantoa varten. Tämä integroitu tuotantoprosessi kattaa koko valmistusketjun: prässäämön alkuvaiheesta korinvalmistukseen ja maalaamoon, aina lopulliseen kokoonpanoon ja viimeistelyyn saakka. Tavoitteena on optimoida jokainen vaihe ja varmistaa onnistunut sarjatuotannon aloitus vuonna 2026.

Pienemmän kokoluokan sähköautojen tuotannon johtaja koko Brand Group Corelle

Näiden edistysaskelien myötä SEAT S.A. ottaa uuden askeleen strategiassaan johtaa Volkswagen-konsernin Brand Group Coren pienemmän kokoluokan sähköautojen tuotantoa. Yhtiölle vuosi 2025 on keskeinen sähköistymisen kannalta, ja se jatkaa Future: Fast Forward -hankkeen johtamista yhdessä Volkswagen-konsernin kanssa. Kyseessä on yksi Espanjan historian suurimmista teollisista investoinneista, toteutettuna yhteistyössä useiden kumppaneiden kanssa. SEAT S.A. edistää kestävää liikkuvuutta vuonna 2025 tavoitteenaan tehdä Espanjasta sähköautojen keskus Euroopassa.

CUPRA Raval: uuden sukupolven sähköauto

Vuonna 2026 CUPRA lanseeraa CUPRA Ravalin, pienemmän kokoluokan sähköauton, joka vie brändin perinteisten rajojen tuolle puolen. CUPRA Raval on tunnepohjaisesti suunniteltu ja kehitetty kapinallisempaan sähköiseen maailmaan. Uusi malli perustuu Volkswagenin MEB-alustaan ja on etuvetoinen. CUPRA haluaa tällä tunteikkaalla ja helposti lähestyttävällä sähköautolla osoittaa, ettei sähköautolla ajamisen tarvitse olla tylsää.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT, [email protected], 040 578 3924. Uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai Volkswagen-konsernille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.