Audi A6 Avant ja Sedan e-hybrid quattro -malleina, tehoa 220 kW
Audi A6 Sedan e-hybridissä 103 kilometrin sähköinen toimintamatka (WLTP) ja Avant-versiossa 100 km
Suomen maahantuontiohjelmassa 220 kW tehoversio – vakiovarusteena mm. quattro-neliveto, nelipyöräohjaus ja Matrix led -ajovalot
Enemmän taloudellisuutta ja suorituskykyä korkeajänniteakun suuremman kapasiteetin, älykkään energian talteenoton ja hybridijärjestelmän hallinnan ansiosta
Audi laajentaa uutta Audi A6 -mallistoa kahdella ladattavalla hybridimallilla, jotka yhdistävät maksimaalisen taloudellisuuden ja ylivoimaisen mukavuuden erinomaiseen suorituskykyyn. Suomessa sekä A6 Avant e-hybrid quattro että A6 Sedan e-hybrid quattro on saatavilla tehotasolla 220 kW. Ladattavien hybridien uuden sukupolven korkeajänniteakku on kapasiteetiltaan noin 45 prosenttia suurempi kuin edeltäjänsä. Tämän ansiosta puhtaasti sähköiseen ajoon on käytettävissä 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) tehoa.
Uudet ladattavat hybridimallit tarjoavat entistä enemmän joustavuutta ja taloudellisuutta yhdistämällä sähköajon parhaat puolet polttomoottorin etuihin. Asiakkaat voivat valita Avantin ja Sedanin välillä, molemmissa malleissa on pitkä akseliväli, pitkänomainen konepelti ja leveä raideväli – mikä luo voimakkaan ja arvokkaan ulkonäön. A6 Sedan e-hybrid quattro huokuu eleganssia ikkunan yläreunan kaarevan linjan ansiosta, kun taas Avant ilmentää dynaamista ilmettä veistoksisella takaosallaan, aerodynaamisilla paneeleilla ja kattospoilerilla. Molemmat mallit huokuvat vahvaa läsnäolon tunnetta vaikuttavien takavalojen, leveän valonauhan ja korkealle sijoitettujen Audi-renkaiden ansiosta.
Suomessa uudet Audi A6 Avant e-hybrid quattro ja Audi A6 Sedan e-hybrid quattro ovat molemmat saatavilla 220 kW tehotasolla. Autojen voimanlähteenä toimii 2.0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 185 kW (252 hv) ja sähkömoottori, joka tuottaa jopa 105 kW. 220 kW ja 450 Nm väännöllä autot kiihtyvät 0-100 km/h 6,0 sekunnissa ja voivat saavuttaa huippunopeuden 250 km/h.
Ladattavan hybriditeknologian sydän on korkeajänniteakku: Audi on kasvattanut sen kapasiteettia 25.9 kWh (netto 20.7 kWh), mikä on noin 45 prosenttia enemmän kuin edeltäjässä. Tämä tarkoittaa, että sekä Avantilla että Sedanilla voidaan ajaa yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Maksimi AC-latausteho on nyt 11 kW. Jos akku on täysin tyhjä, sen lataaminen 100 prosenttiin kestää vain 2,5 tuntia.
Myös energian talteenoton suorituskykyä on parannettu. Sähköajotilan (EV-tila) työntövoiman talteenoton astetta voidaan säätää kolmelle eri tasolle ohjauspyörän valitsimilla. Uusi A6 e-hybrid ajaa sähköllä mahdollisimman pitkään hyödyntääkseen akun varaustilan mahdollisimman tehokkaasti lopulliseen määränpäähään saakka. Auto palauttaa energiaa automaattisesti, kun tämä toiminto on aktivoitu. Tämä perustuu navigointijärjestelmään tallennettuihin reittitietoihin. Uusi A6 e-hybrid quattro voi myös palauttaa energiaa automaattisesti ilman aktiivista reittiohjausta.
Uusien mallien hybridijärjestelmän hallinta on suunniteltu taloudellisuutta, joustavuutta ja maksimaalista mukavuutta varten ja se pystyy valitsemaan siten automaattisesti optimaalisen toimintastrategian. Järjestelmässä on saatavilla kaksi toimintatilaa: "EV" ja "hybrid". EV-tilassa ladattavat hybridimallit ajavat pelkällä sähköllä. Hybriditilassa hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tiettyä varaustasoa tarpeen mukaan säästääkseen riittävästi sähköenergiaa myöhempää käyttöä varten. Automaattisen hybriditilan lisäksi haluttu varaustaso voidaan valita yksilöllisesti digitaalisella liukusäätimellä.
Enemmän ketteryyttä alhaisilla nopeuksilla ja vakautta korkeammilla nopeuksilla – quattro ultra -neliveto, sähköistetty kaksoiskytkinvaihteisto sekä vakiovarusteinen nelipyöräohjaus näyttelevät merkittävää roolia dynaamisessa ajokokemuksessa. Tämä parantaa ajomukavuutta, kuten myös tiiviimmät ikkunat ja optimoidut oven tiivisteet. Nämä toimenpiteet varmistavat entistä miellyttävämmän sisätilojen akustiikan verrattuna edeltäjään, sillä äänieristystä on parannettu jopa 30 prosenttia.
Nelipyöräohjaus vakiona
Audi A6 e-hybrid quattro -mallit tarjoavat urheilullisen ja mukavan ajokokemuksen sähköistetyn kaksoiskytkinvaihteiston ja quattro ultra -nelivedon ansiosta. Kaikissa A6 e-hybrid -versioissa vakiona oleva nelipyöräohjaus tukee tätä edelleen. Se mahdollistaa dynaamisen käsittelyn ja korkean mukavuustason kääntämällä takapyöriä jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden enintään 60 km/h nopeuksissa. Tämä pienentää kääntöympyrää, tehden autosta ketterämmän kaupunkiliikenteessä ja tiukoissa mutkissa. Keskinopeuksilla ja suuremmilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät samaan suuntaan, mikä mahdollistaa vakaan ja entistä tarkemman käsittelyn.
Mukava ajokokemus parannetun aeroakustiikan ansiosta
Parannettu aerodynamiikka ja auton kokonaisakustiikka edistävät myös erinomaista ajomukavuutta. Esimerkiksi auton äänieristystä on parannettu jopa 30 prosenttia verrattuna edelliseen malliin. Tiiviimmät ikkunat ja optimoidut ovien tiivisteet varmistavat miellyttävämmän akustiikan sisätiloissa, mikä parantaa matkustusmukavuutta. Sedanin takaluukun tiiviste vähentää myös merkittävästi tuulen aiheuttamaa melua. Uudet moottorin ja vaihteiston kiinnityspuslat tekevät ajosta tasaisemman ja hiljaisemman. Myös vaihteiston hammaspyörien muotoa on optimoitu, mikä hyödyttää S tronic -vaihteiston akustiikkaa. Lisäksi kaikissa 19-tuumaisissa ja sitä suuremmissa renkaissa on melunvaimentimet. Nämä renkaiden sisäpuolella sijaitsevat melunvaimentimet vähentävät ilmanvärähtelyjä ja siten vaikuttavat positiivisesti melutasoon auton sisällä.
Älykäs ajonhallinta suurempaa taloudellisuutta varten
Uusien ladattavien hybridien hybridihallintajärjestelmä valitsee automaattisesti optimaalisen toimintastrategian. Sähköinen ajo tapahtuu kestomagnetoidulla tahtimoottorilla (PSM), jonka huipputeho on 105 kW. Sähkömoottori on integroitu seitsemänvaihteisen S tronic -vaihteiston koteloon.
Täysi järjestelmän vääntömomentti on käytettävissä jo lähes tyhjäkäynnillä – 450 Nm 220 kW:n mallissa. Audi A6:n ladattavissa hybridimalleissa käytetyt tehoelektroniikat (pulssimuunnin) ovat täysin uusia. Pulssimuunnin on pienempi, kevyempi ja taloudellisempi, mikä vähentää sähkönkulutusta. Kulutus hybriditilassa on siten myös alhaisempi.
Akun kapasiteetti ja energiatiheys merkittävästi lisääntyneet
Audi on kasvattanut auton takaosassa sijaitsevien uusien korkeajänniteakkujen kapasiteettia 25.9 kWh:iin (netto 20.7 kWh), mikä on noin 45 prosenttia enemmän kuin edeltäjässä. Vaadittu asennustila on kuitenkin kasvanut vain hieman ottaen huomioon huomattavasti lisääntyneen kapasiteetin. Korkeajänniteakun mitat ovat 962 × 996 × 177 millimetriä. Mekaanisen kitkajarrun ja sähkömoottorin kautta tapahtuvan energian talteenoton välinen vuorovaikutus on myös parantunut merkittävästi, mikä on parantanut yksilöllisesti säädettävää energian talteenoton suorituskykyä.
Akun kennot on järjestetty yhteen kerrokseen auton takaosan käytettävissä olevan tilan vuoksi. Jokainen prismaattinen kenno varastoi 46 prosenttia enemmän energiaa kuin aiemmin C-segmentin matalalattiaisissa autoissa käytetyt kennot. Jokaisen kennon latauskapasiteetti on 70 ampeerituntia (Ah). 102 kennon raaka-ainekoostumus mahdollistaa korkeamman energiatiheyden. Akun energia on jaettu kuuteen nippuun, joissa jokaisessa on 17 kennoa. Ns. kenno-paketti-muotoilullaan Audi noudattaa uutta lähestymistapaa akkujen kennosijoittelussa, jota käytettiin ensimmäisen kerran A5-sarjan ladattavissa hybrideissä. Tässä prosessissa kennot eivät enää sijaitse akkumoduulissa, vaan ne liimataan suoraan akkuun. Tästä johtuva suurempi pakkaustiheys tarkoittaa, että korkeajännitejärjestelmän energiasisältöä ja energiatiheyttä voidaan lisätä samalla, kun tilantarve pienenee. Solukemian teknisten kehitysten ansiosta käytettävissä on korkeampi sähköteho verrattuna edelliseen sukupolveen, jopa alhaisella varaustasolla ja alhaisissa ulkolämpötiloissa.
Suurin mahdollinen AC-latausteho on kasvanut kaksivaiheisesta 7.4 kW:sta kolmivaiheiseen 11 kW:iin. Tämän lisääntyneen lataustehon ansiosta korkeajänniteakun latausaika 0-100 % on lyhentynyt vain 2,5 tuntiin. Latauskaapeli (Mode 3) mukavaan lataukseen kotona ja tien päällä on vakiovaruste. Audin oma latauspalvelu, Audi charging, puolestaan tarjoaa pääsyn lukuisiin AC-latauspisteisiin 29 Euroopan maassa.
Enemmän energian talteenottoa moottorijarrutuksessa ja jarrutustilassa
Verrattuna edeltäjiinsä, Audi on parantanut merkittävästi regeneratiivisen jarrutuksen suorituskykyä uusissa A6 e-hybrid quattro -malleissa. Vaiheet, joissa kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, ovat ratkaisevia ladattavan hybridin ajotehokkuuden kannalta. Tällaisissa tilanteissa moottorijarrutuksen talteenottoa ohjataan määritellyllä hidastuvuudella valitun ajotason mukaan. Automaattinen talteenotto voidaan myös esiasettaa MMI:ssä ajotasoilla D ja M. Auto vaihtelee talteenottoa itsenäisesti. Parametreinä toimivat navigointijärjestelmään tallennetut reittitiedot, kuten kaltevuudet, kaarresäteet, paikannimet ja nopeusrajoitukset. Toinen tärkeä tekijä on edessä kulkeva liikenne. Heti kun automaattinen regeneratiivinen jarrutus valitaan, ennakoivat signaalit syötetään moottorijarrutuksen talteenottotoimintoon Predictive Efficiency Assistant (PEA) -avustajan avulla. Uusi A6 e-hybrid quattro voi myös palauttaa energiaa automaattisesti ilman aktiivista reittiohjausta.
Kun jarrupoljinta painetaan hidastuksen aikana, A6 ladattavat hybridimallit voivat palauttaa jopa 88 kW tehoa. Toimiessaan generaattorina sähkömoottori vastaa yli 90 prosentista kaikista hidastusprosesseista. Integroitu jarrunohjausjärjestelmä (iBRS) varmistaa paineettoman jarrutuksen ja parhaan mahdollisen energian talteenoton. Hydraulisia pyöräjarruja käytetään vain kovemmissa jarrutustilanteissa.
Talteenoton taso säädettävissä ohjauspyörän valitsimilla
Uuden Premium Platform Combustion (PPC) -alustassa käytetyn E3-elektroniikka-arkkitehtuurin ansiosta sähköajotilan (EV-tila) työntövoiman talteenoton astetta voidaan säätää kolmelle eri tasolle ohjauspyörän valitsimilla, aivan kuten sähköautomalleissa. Sähköjarrutus ja siten talteenoton taso valitaan vasemmalla valitsimella (miinus). Se voidaan deaktivoida uudelleen oikealla valitsimella (plus). Valitsimella voidaan esimerkiksi siten asettaa korkeampi hidastustaso ennen käännöstä. Tasolla nolla ladattava hybridi rullaa vapaasti ilman lisävastusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Tämä tarkoittaa, että energiaa palautetaan vain, kun jarrua käytetään.
Älykäs toimintastrategia maksimaalista taloudellisuutta varten
Uusissa ladattavissa hybridimalleissa on käytettävissä kaksi toimintatilaa: "EV" ja "hybrid". EV-tilassa ladattavat hybridimallit ajavat pelkällä sähköllä. Polttomoottori käynnistyy vain seuraavissa tilanteissa: EV-tilan tarkoituksellinen poiskytkentä panoraamanäytön alapuolella olevasta kytkinpalkista tai MMI:n kautta; ajotilassa S; tila valittu Audi drive select -järjestelmän kautta; tai reittiohjauksen käynnistäminen hybridiavustimen ollessa aktivoituna.
Jos navigoinnin reittiohjaus on aktivoitu, hybridiavustin ottaa reittitiedot huomioon ajotilan valinnassa. Polttomoottori kytkeytyy myös kickdownin aikana, ja EV-tila deaktivoituu, kunnes kickdown-toiminto on ohi. Jos mikään näistä tilanteista ei toteudu, molemmat uudet ladattavat hybridimallit käyttävät akkua EV-tilassa, kunnes se on täysin tyhjentynyt. Digitaalista liukusäädintä, jolla ohjataan haluttua lataustilaa hybriditilassa MMI:n kautta, ei voida käyttää EV-tilassa; tämä johtuu siitä, että akkuvaraus hyödynnetään täysin sähkötilassa. EV-tilassa auton nopeus on rajoitettu 140 km/h. Ladattavat hybridimallit voidaan käynnistää joko EV- tai hybriditilassa, ja viimeksi käytetty tila asetetaan oletusarvoksi, kun auto käynnistetään seuraavan kerran.
Ajettaessa hybriditilassa hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tiettyä varaustasoa tarpeen mukaan säästääkseen riittävästi sähköenergiaa myöhempää käyttöä varten, esimerkiksi sähköajoon kaupungissa. A6 Sedan e-hybrid quattro voi ajaa jopa 101 km pelkällä sähköllä WLTP-mittaustavan mukaan.
Taloudellisuusoptimoidun kulutuksen osalta hybriditila on taloudellisin sekä lyhyillä että pitkillä matkoilla. Ajotilanteesta ja kuljettajan tehontarpeesta riippuen toimintastrategia päättää, ajetaanko sähkö- vai hybriditilassa mahdollisimman taloudellisesti. Ladattavat hybridit suosivat sähköajoa kaupunkialueilla. Korkeimmilla nopeuksilla hybridiajon osuus kasvaa. Aktiivisen reittiohjauksen avulla toimintastrategia ottaa suunnitellun reitin huomioon; paras mahdollinen energian käyttö halutulle reitille valitaan automaattisesti. Suurimman taloudellisuuden saavuttamiseksi auto laskee, mitkä reitin osat soveltuvat sähköajoon. Esimerkiksi sähköajo on suositeltavaa, kun nopeudet ovat todennäköisesti alhaisia, kuten kaupunkialueilla ja ruuhkissa. Kun hybridiavustin on aktivoitu ja reittiohjaus päällä, asetukset, kuten haluttu lataustaso, ohitetaan taloudellisen toimintastrategian varmistamiseksi.
Automaattisen hybriditilan lisäksi haluttu varaustaso voidaan nyt valita yksilöllisesti digitaalisella liukusäätimellä. Kuljettajat voivat käyttää sitä määrittääkseen tarkasti, kuinka korkea akun lataustason tulisi olla, jotta haluttu matka voidaan ajaa sähkötilassa. Lataustaso voidaan myös asettaa ennen matkaa, jotta määränpäässä on riittävästi energiaa sähköajoon, jos niin halutaan tai jos siellä ei ole latausmahdollisuutta.
Haluttu lataustaso voidaan asettaa käyttämällä digitaalista liukusäädintä prosenttiasteikolla. Jos tavoiteltu lataustilan (SoC) arvo on alhaisempi kuin nykyinen SoC, akku tyhjennetään siihen arvoon. Jos tavoiteltu ja todellinen arvo vastaavat toisiaan, teho tulee pääasiassa polttomoottorista – nykyisen SoC:n ylläpitämiseksi. Jos tavoiteltu SoC on korkeampi kuin nykyinen SoC, autoa käytetään polttomoottorilla – akun lataamiseksi. Akkua ladataan taloudellisuuden maksimoimiseksi ja ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori lataa akkua vain yli 65 km/h nopeuksilla; alhaisilla nopeuksilla lataustaso vain ylläpidetään. Tämä maksimoi taloudellisuuden ja mahdollistaa osittain sähköisen ajon kaupunkialueilla tai ruuhkaisessa liikenteessä. Akku voidaan ladata tällä tavalla jopa 75 prosenttiin. Tämä varmistaa, että akku ladataan ajon aikana mahdollisimman tehokkaasti. Mikäli akkua halutaan ladata yli 75 prosentin tarvitaan ulkoinen AC-latauslähde.
Suomen maahantuontiohjelma
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu vähäpäästöiset ladattavat hybridiversiot 220 kW teholla, joissa vakiovarusteena mm. quattro-neliveto ja nelipyöräohjaus sekä Matrix led -ajovalot.
Suomessa uudet Audi A6 Sedan e-hybrid quattro ja Audi A6 Avant e-hybrid quattro -mallit ovat jo myynnissä. Audi A6 Sedan e-hybrid quattro hinta alkaen 67 918,71 euroa ja Audi A6 Avant e-hybrid quattro hinta alkaen 69 918,70 euroa.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2025, jolloin myös ensimmäiset asiakasautojen luovutukset alkavat.
Audi A6 Sedan ja Avant e-hybrid quattro -mallien hinnasto ja lisävarustehinnasto: Audi A6 Sedan ja Avant e-hybrid quattro hinnasto ja lisävarustehinnasto