CUPRA Born -kokemuksia: Sähäkkä täyssähköauto vakuutti ilmastotietoisen koodarin ja tarjosi monta yllätystä
Sähköauto on vastuullisuudesta välittävälle Erika Forsellille ainoa vaihtoehto. Sähköautoilu voi tarjota keveämmän omantunnon lisäksi myös ilahduttavia ajoelämyksiä.
Koodarina työskentelevä helsinkiläinen Erika Forsell, 29, kulkee työmatkat metrolla, mutta toisinaan hän lainaa vanhempiensa autoa kotimaanreissuja varten.
– Autolla ajaminen on ihan siistiä hommaa. Olen kuitenkin pohtinut, että jos hankin oman auton, sen pitäisi ehdottomasti olla sähköinen. Muut vaihtoehdot kävisivät liikaa omantunnon päälle. Pyrin tekemään arjessa fiksuja valintoja, enkä lentomatkusta kauheasti.
Erikalla ei ollut aiempaa kokemusta sähköautoista, mutta tilanne muuttui, kun hän päätti koeajaa CUPRA Born -täyssähköauton.
Espanjalainen CUPRA tunnetaan sähäkkyydestään ja viimeistellyistä yksityiskohdistaan, jotka Erikakin pani heti merkille. Bornin yleisvaikutelma on tummanpuhuva, johon kupariset yksityiskohdat vanteissa ja sisustuksessa tuovat tyylikkään säväyksen.
Erika näki auton estetiikassa yhtäläisyyksiä videopelaajille suunniteltujen tuotteiden muotokieleen.
– Estetiikka on minulle tärkeää, joten arvostan autossa myös sen ulkonäköä. Jään toisinaan kadullakin katsomaan hyvännäköisten autojen perään, hän kertoo.
Oman lisänsä visuaalisuuteen tuovat myös hehkuvat ”seremoniavalot”, jotka syttyvät, kun kuljettaja lähestyy autoa ja avaa lukituksen.
– Tykkäsin myös siitä, että ajotietokone menee päälle heti autoon astuessani ja toivottaa ”näkemiin”, kun avaan turvavyön. Tällaiset ovat mielestäni hyviä älyominaisuuksia ja tekevät auton käytöstä mukavaa.
Turbovaihde päälle
Bornista löytyi muutenkin paljon sellaisia herkkuja, joista Erikalla ei ollut aiempaa kokemusta.
Autossa on muun muassa 12 tuuman kosketusnäyttö, lämmitetty ohjauspyörä ja erikoisurheiluistuimet, jotka on verhoiltu laadukkaalla kierrätysmateriaalilla. Tarjolla on myös erilaisia varustepaketteja, joihin sisältyy esimerkiksi head-up display -tuulilasinäyttö.
Erika on tottunut ajamaan vanhoja manuaalivaihteisia autoja, joten hän hämmästeli Bornin vaivatonta ajettavuutta ja vauhdikkuutta, jonka 6,6 sekunnin kiihtyvyys takaa.
– ”Kaasu” tuntui todella herkältä. Tuntui siltä, ettei tarvinnut kuin vähän hipaista, ja auto oli jo menossa. Myös ratti tuntui responsiiviselta ja auto kaikin puolin vaivattomasti liikkuvalta.
Vieläkin urheilullisemmasta menosta nauttiville on tarjolle e-Boost-paketti, joka maksimoi toimintamatkan ja lisää hetkeksi suorituskykyä vain napin painalluksella.
Vaikka autossa riittää tehoa, sen hiljaisuus teki Erikaan vaikutuksen. Hän on tottunut äänekkääseen mäkilähtöön, joten auton eteneminen tuntui suorastaan aavemaisen hiljaiselta.
Auto käyttöön kuukausihinnalla
Sää suosi koeajopäivänä, ja Erika suuntasi Bornilla Vuosaareen Kallahdenniemen nokkaan. Rauhaisa paikka on paljon luonnossa liikkuvalle Erikalle mieluinen kohde, jossa voi kävellä, uida ja katsella merta.
Julkisilla paikalle ei pääse helposti, mutta autolla kohteeseen hurautti hetkessä. Tällaisissa tilanteissa Erikan on helppo nähdä yksityisautoilun hyvät puolet.
Tähän asti hän on kuitenkin pitänyt sähköautojen lähtöhintaa liian kalliina itselleen. CUPRA Born, kuten monet muutkin sähköautomallit, on kuitenkin saatavilla myös K-Auton leasingpalvelun kautta.
Leasing mahdollistaa nuorillekin kuljettajille tarpeidensa mukaisen auton hankkimisen ilman suurta pesämunaa tai lainan ottamista. CUPRA Bornin leasinghinta lähtee reilusta 560 eurosta kuukaudessa.
– Näkisin, että CUPRA sopisi elämäntyylini ja käyttötarkoituksiini, Erika pohtii.
Tutustu CUPRA Born malliin ja katso eri hankintavaihtoehdot
Tutustu CUPRA Born -kokemusten lisäksi myös muiden mallien sähköautokokemuksiin.